اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

کاندیدای شرکت­ کننده در انتخابات ریاست جمهوری قزاقستان را بشناسیم

ششم اردیبهشت ماه جاری 3 نامزد کرسی ریاست جمهوری قزاقستان در انتظار آرای بیش از 9 میلیون واجد شرایط رای دهی خواهند بود و به نظر می‌رسد، نورسلطان نظربایف با اختلاف قابل توجهی برای پنجمین بار به ریاست جمهوری قزاقستان برگزیده شود.

کاندیدای شرکت­ کننده در انتخابات ریاست جمهوری قزاقستان را بشناسیم

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در بیشکک، براساس بیانیه مطبوعاتی کمیسیون مرکزی انتخابات قزاقستان که در تاریخ پنجم فروردین سال جاری به عنوان آخرین روز ثبت‌نام کاندیداها صادر شد، 3 نامزد برای شرکت در این دوره از انتخابات به شکل رسمی ثبت‌نام کردند که «نورسلطان نظربایف»، از حزب حاکم «نوراوتان»، «تورگون سیزدیک‌اف» دبیر کمیته مرکزی حزب کمونیست و «آبل‌قاضی کوسااینوف» رئیس فدراسیون اتحادیه‌های کارگری قزاقستان  بودند.

بجز 3 نفر نهایی، دیگر افرادی بودند که در مرحله ثبت نام اولیه، خود را کاندید کرده و سرانجام همگی به نفع نظربایف اعلام کناره گیری و در نهایت این نفرات برای رقابت نهایی باقی ماندند.

نورسلطان آبیشِویچ نظربایف، حزب حاکم نوراوتان

نظربایف در تاریخ 6 جولای 1940 (1319) در منطقه «کاسکلن» در استان آلماتی بدنیا آمد. در سال 1967 تحصیل در موسسه آموزش عالی فنی در مجتمع ذوب فلزات «کاراگاندین» را به اتمام رساند. مدارج علمی ایشان عبارتند از دکترای اقتصاد، عضو فرهنگستان ملی علوم جمهوری قزاقستان، فرهنگستان بین‌المللی مهندسی و فرهنگستان علوم اجتماعی فدراسیون روسیه، پروفسور افتخاری دانشگاه دولتی «فارابی»، عضو افتخاری فرهنگستان علوم بلاروس و پروفسور افتخاری دانشگاه دولتی مسکو «لومونوسوف». 

در تاریخ یکم دسامبر 1991 اولین انتخابات مردمی ریاست جمهوری قزاقستان برگزار شد که در جریان آن نظربایف از حمایت 98 درصدی رای دهندگان برخوردار گردید. در تاریخ 29 آوریل 1995 (1374) پس از یک رفراندوم عمومی، ریاست جمهوری نظربایف تا سال 2000 تمدید شد. در تاریخ 10 ژانویه 1999 (1377) برمبنای یک انتخاب جایگزین، به عنوان رئیس جمهور قزاقستان انتخاب گردید و 79 درصد از آراء مردم را کسب کرد. در تاریخ 4 دسامبر 2005 (1382) مجددا به ریاست جمهوری انتخاب و 91 درصد آراء را از آن خود کرد و در تاریخ 3 آوریل 2011 (1390) هم با کسب 5/95 درصد آراء، دوباره به ریاست جمهوری قزاقستان برگزیده شد.

وی در طول 25 سال گذشته، علاوه بر ریاست جمهوری، فرمانده کل نیروهای مسلح جمهوری قزاقستان؛ رئیس مجمع ملت؛ رئیس حزب نوراوتان و  رئیس شورای امنیت جمهوری قزاقستان نیز بوده ا ست.

رئیس جمهور3 دختر دارد. «داریگا نورسلطانوونا نظربایوا» (متولد 1963) (1342)، دختر ارشد وی است وی دکترای علوم سیاسی داشته و نماینده دور پنجم «مجلس» (زیرمجموعه پارلمان قزاقستان) و رئیس کمیته توسعه اجتماعی– فرهنگی قزاقستان می‌باشد و عده‌ای از وی بعنوان جانشین آینده نظربایف نام می‌برند.

«دینارا نورسلطانوونا کولیبایوا» و «آلیا نورسلطانوونا نظربایوا» نیز دیگر دختران وی هستند که در حوزه سیاسی قزاقستان توانسته‌اند جایگاهی دست و پا کنند.

برنامه انتخاباتی نظربایف

 برنامه انتخاباتی جدیترین کاندیدای احراز کرسی ریاست جمهوری بر یک رویکرد سیستماتیک به اصلاحات در زمینه‌های مختلف البته تنها در نکات کلیدی تکیه دارد.

این برنامه در مرحله اول به منظور تنوع بخشیدن به اقتصاد کشور از طریق معرفی 3-4 محصول جدید صادراتی برنامه‌ریزی شده است و در مرحله دوم پس از اصلاحات اقتصادی، اجرای دموکراسی در حوزه دولت را لازم می‌داند که در قالب گسترش پاسخگویی سازمان‌های دولتی، تأمین شفافیت فرآیندها در کشور و غیره بیان می‌شود.

تأکید بر حاکمیت قانون در کشور و حفاظت از حقوق مالکیت به همراه مبارزه گسترده با فساد، پارتی‌بازی از مراحل سوم و چهارم برنامه اعلامی وی است.

در نتیجه، این برنامه بر دستیابی به هدف اصلی گفته شده که همانا تقویت هویت ملی هر شهروند و همچنین دستیابی به حمایت لازم از آرمان‌های جدید ملی و ارزش‌هایی همچون حاکمت قانون، حفاظت از مالکیت خصوصی، سنت‌های دولتی و ارزش‌ها و دستاوردهای قزاقستان در طول سال‌های پس از استقلال براساس الگوهای رفتاری قومی خود، تکیه دارد.

به اعتقاد کارشناسان، برنامه انتخاباتی نظربایف براساس سیاست‌های موجود در راستای استراتژی «قزاقستان-2020»، «قزاقستان-2030»، «قزاقستان-2050»، سیاست اقتصادی جدید موسوم به «نورلی‌ژول» و ایده ملی «مینگیلیک‌ال»، تدوین شده است.

در حال حاضر در حوزه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع فرآیندهای قابل‌پیش‌بینی در جریان است که در نتیجه پیامدهای بحران اوکراین، رژیم‌های سیاسی پس از فروپاشی شوروی شروع به اتخاذ اقدامات مختلف برای جلوگیری از موارد مشابه در کشورهای خود کرده‌اند که برگزاری انتخاباتی فرمایشی از جمله آنهاست.

با وجود این برنامه کلی، اما نظربایف طرفداران سرسخت بسیاری دارد، آنان معتقدند نظربایف پس از استقلال به جز در مقطع کوتاهی توانسته است با اعمال سیاست توازن و درهای باز، زمینه حضور بیشتر کشورهای جهان را در سرمایه گذاری در سرزمینشان فراهم کند.

همچنین همزیستی بیش از 140 قوم و ادیان مختلف، عهده داری ریاست سازمان امنیت و همکاری اروپا در سال 2010 میلادی (1389) و عضویت در سازمان‌های بین‌المللی، دارا بودن بالاترین مبلغ سرمایه‌گذاری خارجی در میان کشورهای مشترک المنافع از دیگر دلایل حمایت از وی اعلام می‌شود.

اما نظربایف و سیاست‌های وی در طول 25 سال گذشته هیچگاه از گزند جامعه بین‌الملل در امان نمانده است. نبود آزادی رسانه‌ای، جلوگیری از فعالیت احزاب مخالف، رشد فساد اداری و برگزار نشدن انتخابات سالم، برخی از موضوعات انتقادی از سیاست این کشور بوده است.

در نهایت اینکه نورسلطان نظربایف یک چهره مهم سیاسی بوده که در واقع، هیچ مخالف جدی برای پیشبرد صحنه سیاسی نداشته و جامعه کارشناسان اتفاق نظر دارند که این انتخابات با پیروزی مطلق رئیس جمهور وقت رقم خواهد خورد.

علاوه بر این، نقش 2 نامزد دیگر این دوره از انتخابات برای ایجاد تصویر وجود رقابت نیروهای سیاسی جایگزین در قزاقستان و وجود ارزش‌های لیبرال دموکراسی، ارزیابی می‌شود و همزمان انتظار می‌رود که یک یا هر 2 نامزد ممکن است به نفع دیگری کنار برود که البته این امر تأثیر چندانی در کلیت ماجرا ندارد.

از سوی دیگر، جابجایی سیاستمداران مخالف داخلی و آزار و اذیت خوارکننده مخالفین در خارج از کشور که باید خاطرنشان کرد به شکل بسیار موفقی اجرا می‌شود، تنظیم قوانین جدید بازی در عرصه سیاسی داخلی کشور را به وجود آورده است.

در حال حاضر، تقریبا تمام احزاب کشور بجز حزب حزب کمونیست خلق قزاقستان (KNPC) (که تورگون سیزدیک‌اف را به عنوان نامزد این دوره از انتخابات معرفی کرده است) از کاندیداتوری نظربایف حمایت می‌کنند.

 در این رابطه، علاوه بر حزب رئیس جمهور موسوم به نوراوتان، احزاب مهمی مانند حزب دموکراتیک «آق‌ژال»، احزاب «بیرلیک»، «آاویل» و حزب «میهن‌پرستان» قزاقستان نیز از نظربایف در این انتخابات حمایت می‌کنند.

این مسئله در حالی است که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نیز در سفر خود در 20 مارس (یکم فروردین به شهر «آستانه» آشکارا از نامزدی نظربایف پشتیبانی کرد.

لازم به ذکر است که محبوبیت و نفوذ پوتین در قزاقستان در میان جامعه بسیار بالاست و با توجه به پراکندگی گسترده جمعیت روس‌ها در قزاقستان، می‌توان حدس زد که حمایت رهبر روسیه از نظربایف به گونه‌ای خاص بر رفتار روس‌تباران قزاقستان در پشتیبانی از نظربایف تأثیر می‌گذارد.

 ابیل قازی کوسین‌اف نامزد فدراسیون اتحادیه‌های کارگری قزاقستان

کوسین‌اف وزیر سابق حمل‌ونقل و ارتباطات جمهوری قزاقستان، حاکم سابق منطقه «قاراقاندا» و رئیس فدراسیون تشکل‌های کارگری قزاقستان است.

وی اساس برنامه خود را در مورد تغییرات آب و هوای جهانی و در نتیجه آن، امنیت زیست‌محیطی قزاقستان و پاسخ این جمهوری به کاهش تغییرات آب و هوا، قرار داده است ضمن آنکه سمت‌ و سوی اصلی برنامه‌هایش هماهنگ‌سازی توسعه صنعتی با حفاظت از محیط زیست می‌باشد.

از نگاه کوسین‌اف، یکی از اجزای مهم مدل جدید ایمنی محیط زیست، توجه به آموزش‌های زیست محیطی است و به طور کلی براساس تبلیغات انتخاباتی وی از جانب تشکل‌های کارگری، آشکار می‌شود که ریشه برنامه‌های او انتقال به «اقتصاد سبز» و توسعه پایدار است که به عقیده وی، می‌تواند توسعه آتی دولت‌سازی و حفظ محیط زیست را بدون هیچ آسیبی قابل‌ملاحظه‌ای برای نسل‌های آینده تضمین کند.

تورگون سیزدیک‌اف دبیر کمیته مرکزی حزب کمونیست

سیزدیک‌اف دبیر کمیته مرکزی حزب کمونیست خلق قزاقستان بوده که از طرف این حزب برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد شده است.

وی در برنامه انتخاباتی خود بر تأثیر مخرب غرب و فرهنگ آن در جامعه سنتی قزاق تأکید دارد و به گفته وی، ارزش‌های غربی که به طور گسترده از طریق رسانه‌ها ترویج می‌یابند، طرز فکر و هویت نسل معاصر کشور را دگرگون می‌سازد.

به نظر سیزدیک‌اف، این حالت به تعویض آرمان‌های اجتماعی و ترویج فردگرایی غربی منجر می‌شود که تجزیه مفاهیمی مانند انسانیت، عدالت اجتماعی، احترام به بزرگان و غیره را در پی دارد.

علاوه بر این، دستیابی به ثروت، ریشه ایدئولوژی‌های غربی بوده که سعی در ترغیب جوانان امروزی به سمت آن دارد و در این زمینه غرب بر روی تشدید اوضاع پیرامون کمونیسم، متمرکز شده است.

تورگون سیزدیک‌اف در تبلیغات انتخاباتی خود فست فودها را به عنوان یکی از عناصر مضر نفوذ غرب در جامعه قزاقستان نام می‌برد.

در مجموع و به اعتقاد کارشناسان، انتخابات پیش‌روی ریاست جمهوری قزاقستان تغییری جدی در چیدمان نیروهای سیاسی کشور ایجاد نخواهد کرد و همه نکاتی که توسط رئیس جمهور در برنامه انتخاباتی خود ذکر می‌شود، ظاهرا در رویکرد اصلاح سیستم قدرت دولتی منعکس شده است.

آنان بر این باورند، در این انتخابات به نظر می‌رسد، نورسلطان نظربایف احتمالا بدون آنکه لازم باشد در رای‌گیری تقلب کند به پیروزی خواهد رسید چون در کشورهایی مثل ازبکستان و قزاقستان که به شدت تحت کنترل حکومت قرار دارند، هیچ فضایی برای شکل‌گیری و ابراز نظر مخالفان وجود ندارد. همچنین که در حال حاضر ، تقریبا تمام احزاب کشور بجز حزب کمونیست خلق قزاقستان (KNPC) (که «تورگون سیزدیک‌اف» را به عنوان نامزد این دوره از انتخابات معرفی کرده است) از کاندیداتوری نظربایف حمایت می‌کنند.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول