اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان
برای شرکت در مراسم بزرگداشت «مختومقلی فراغی»

هیأت فرهنگی و هنری ترکمنستان وارد ایران شد+تصاویر

هیأت عالیرتبه فرهنگی ترکمنستان به منظور شرکت در مراسم و آئین‌های بزرگداشت سالروز تولد «مختومقلی فراغی» عارف و شاعر بزرگ ترکمن وارد ایران شد.

هیأت فرهنگی و هنری ترکمنستان وارد ایران شد+تصاویر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس  در ترکمنستان، صبح امروز هیئت عالی رتبه فرهنگی هنری ترکمنستان متشکل از 70 نفر از هنرمندان، ادیبان سرشناس و ریش سفیدان ترکمنستان، از مرز زمینی «اینچه بورون» وارد خاک ایران شدند.

بازدید از آرامگاه «مختومقلی فراغی» شاعر کلاسیک ترکمن واقع در شهرستان «مراوه‌تپه»، روستای «آق‏ تو‌کای» استان گلستان از مهمترین اهداف سفر این هیات ترکمنستانی اعلام شده است.

گفتنی است که هر سال هیئت فرهنگی و هنری ترکمنستانی متشکل از محققین، نویسندگان، روزنامه‌نگاران، فرهنگ‌ دوستان، اساتید آموزشگاه‌های عالی کشور و نمایندگان سازمان‌های اجتماعی، علمی و فرهنگی ترکمنستان، در آستانه تولد مختوم‏قلی فراغی شاعر بلند آوازه ترکمن که در نیم دوم ماه می (اردیبهشت ماه) هر سال در ترکمنستان جشن گرفته می‏‌شود، به آرامگاه این شاعر معروف ترکمنستان به استان گلستان جمهوری اسلامی ایران سفر می‌کنند و به زیارت مرقد آن شاعر فرزانه و پدر بزرگوار وی می‌روند.

مختومقلی فراغی از بزرگ‌ترین سرایندگان و سخنوران زبان ترکمنی و زاده یکی از روستاهای «گنبدکاووس» است. وی در سال 1153 هجری قمری در روستای «حاجی قوشان» گنبدکاووس پا به جهان گذاشت .

پدرش «دولت‌محمد آزادی» از شاعران سرشناس قرن دوازدهم ترکمن و مادرش «ارازگل» از طایفه «گوکلان»، تیره گرکز بودند.

وی زبان‌ فارسی و عربی را نزد پدر خود دولت‌محمد آزادی آموخت و بعدها سفرهای متعددی به خارج از ایران از جمله «بخارا»، «خیوه»، «افغانستان» و «هندوستان» داشته است.

آرامگاه مختومقلی مربوط به اواخر دوره قاجاریه - دوره پهلوی است و در شمال استان گلستان، شهرستان مراوه‌تپه، روستای آق‌توکای واقع شده‌ است. این اثر در تاریخ 26 اسفند 1386 با شمارهٔ ثبت 22251 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

این آرامگاه مقبرهٔ مختومقلی فراغی شاعر ملی ترکمن‌ها و پدرش دولت‌محمد آزادی است.

در دههٔ 1370 بنایی بر روی این مقبره ساخته شده و در 20 اردیبهشت 1378 با حضور «صفرمراد نیازوف» رئیس جمهور وقت ترکمنستان و وزیر وقت فرهنگ و ارشاد ایران افتتاح شد.

 هرساله در زادروز مختومقلی فراغی مراسمی با حضور مردم و مقامات دولت ایران و ترکمنستان در کنار این آرامگاه برگزار می‌شود.

در ترکمنستان 18 ماه می(28 اردیبهشت ماه) هر سال جشن بزرگ به مناسبت گرامیداشت مختومقلی فراغی، جشن قانون اساسی و روز وحدت و همبستگی در عشق‌آباد و سراسر این کشور نیز در منطقه «گرکز» زادگاه مختومقلی فراغی در استان بالکان ترکمنستان واقع در نزدیکی مرز ایران و ترکمنستان برگزار می‏‌شود.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول