اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

سبحانی‌نسب در گفت‌وگو با فارس خبرداد

حضور فعال مجمع ناشران انقلاب در نمایشگاه‌کتاب فرانکفورت/ ارائه نامه رهبر انقلاب به جوانان غرب با جلوه‌ای ویژه

حجت‌الاسلام سبحانی‌نسب از حضور برنامه‌ریزی شده مجمع ناشران انقلاب در نمایشگاه کتاب فرانکفورت خبرداد و گفت: در برخی سال‌ها تنها آثار فارسی عرضه می‌شد که این حضور مفید نبود، اما امسال تمام آثار به شکل چکیده و ترجمه شده عرضه می‌شود.

حضور فعال مجمع ناشران انقلاب در نمایشگاه‌کتاب فرانکفورت/ ارائه نامه رهبر انقلاب به جوانان غرب با جلوه‌ای ویژه

حجت الاسلام علیرضا سبحانی نسب، عضو هیات مدیره مجمع ناشران انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس ضمن اشاره به حضور مجمع ناشران انقلاب اسلامی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت اظهار داشت: با توجه به اینکه امسال در نمایشگاه فرانکفورت در غرفه جمهوری اسلامی ایران 12 ناشر به صورت مستقل حضور دارند حضور ایران چشمگیر تر خواهد بود.

وی ضمن نام بردن از مجمع ناشران دفاع مقدس، مجمع ناشران انقلاب اسلامی، اتحادیه ناشران و کتابفروشان و اتحادیه ناشران دانشگاهی گفت: با توجه به این تقسیم بندی صورت گرفته و با مشارک اتحادیه و مجمع و تشکل‌های نام برده شده، امیدواریم غرفه ایران از گرمای بهتری نسبت به سال های گذشته برخوردار باشد و حضور بین‌المللی معنادارتری را شاهد باشیم.

به گفته سبحانی‌نسب، امیدواریم این حضور منسجم و هدفمند موجب ارتقا سطح دانش بین‌المللی نشر ایران شود چرا که متاسفانه از حیث دانش بین‌المللی قدری نیازمند ارتقا هستیم،  البته ناشران بین‌المللی داریم ولی آنان به صورت شخصی به این حد از مطلوبیت رسیده‌اند.

مدیر نشر جمال از فعالیت موسسه نمایشگاه های فرهنگی طی دو سال اخیر برای پررنگ کردن نقش ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت قدردانی کرد و افزود: طی دوسال اخیر به همت موسسه نمایشگاه‌ها حضور تخصصی و هدفمند بوده است و امیدواریم به سطحی از دانش بین‌المللی برسیم که شاهد ارتقا نشر باشیم.

وی به حضور مجمع ناشران انقلاب اسلامی در این دوره از نمایشگاه فرانکفورت هم اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به تقسم بندی انجام شده قرار است مجمع ناشران دفاع مقدس کتاب‌های مربوط به این حوزه را ارائه دهد که حدود 150 عنوان آثار برگزیده ترجمه شده را شامل می شود، برخی از اثار به انگلیسی ترجمه شده‌اند، ناشران دانشگاهی هم کتاب های این بخش را عرضه می‌کنند و اتحادیه ناشران تهران نیز آثاری در حوزه هنر و کتاب های نفیس را به همراه خواهد داشت، مجمع ناشران انقلاب اسلامی نیز در موضوعات دین، اسلام و... قرار است کتاب‌هایی را به شکل ترجمه عرضه کند.

وی در ادامه با بیان اینکه نزدیک به چند هزار جلد کتاب در سامانه کارشناسی مجمع ناشران انقلاب اسلامی بررسی شده تا از میان آنها لیستی با حدود 300 عنوان شنناسایی شده گفت: از این لیست حدود 200 عنوان نهایی خواهد شد تا همراه چکیده و شناسنامه ترجمه شده کتاب در این نمایشگاه ارائه شود.

مدیر نشر جمال انتخاب این آثار را بر مبنای تنوع و موضوع دانست و تبیین کرد: آثار عرضه شده از سوی مجمع ناشران انقلاب اسلامی در تمام حوزه‌های انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی از نگاه نو خواهد بود. کتاب‌هایی با موضوعات نگاه اسلام به زن، محیط زیست و...، چرا که ما معتقدیم دست‌اورد علمی و فرهنگی ما غنی و قابل ارائه و استفاده بیرونی از مرزها خواهد بود، این آثار جمع‌اوری شده و در حال حاضر خلاصه نویسی آن در حال اجراست، تا با رویکرد دقیق و تعریف شده وارد این نمایشگاه بین المللی شویم.

عضو مجمع ناشران انقلاب با تاکید بر اینکه هر کتاب فارسی عرضه شده در کنارش شناسنامه و خلاصه ترجمه شده نیز خواهد داشت، بیان کرد: در برخی سال‌ها تنها آثار فارسی عرضه می‌شد که این حضور مفید فایده نبود  اما امسال تمام آثار به شکل چکیده ترجمه شده عرضه می‌شود.

به گفته وی، با توجه به اینکه غرفه ایران به شکل یکپارچه طراحی شده 8 غرفه در آن دیده می‌شود، که هر غرفه 3 متر در 2 متر قفسه خواهد داشت، 4 غرفه به تشکل‌ها اختصاص یافته و هر تشکل در غرفه‌ای 6 متری عرضه می شود. برای ناشران مستقل نیز 1 متر از غرفه تخصیص یافته، 4 غرفه دیگر دراختیار ناشران مستقل خواهد بود.

سبحانی نسب با بیان اینکه برای هر تشکل فضایی برای معرفی نمایش آثار و پذیرایی اختصاص خواهد یافت گفت: فضای 30 متری برای هر تشکل وجود دارد که به نظرم برای فعالیت کفایت می‌کند. البته ما تمایل داشتیم فضای بیشتری در اختیارمان قرار می‌گرفت اما این میزان اختصاص یافته نیز کافی است.

مدیر نشر جمال به فرصت باقی مانده تا نمایشگاه کتاب فرانکفورت اشاره کرد و با بیان اینکه در حال ارتباط گیری با فعالان با سابقه عرصه بین‌المللی هستیم، عنوان داشت: این ناشران و فعالان از 365 روز سال 300 روز را در حال فعالیت بین‌المللی هستند و 5 روز در نمایشگاه فرانکفورت به میوه چینی می‌پردازند امیدواریم با ارتباط گیری با ناشران جهان اسلام و NGOهای فعال اروپا به هدف طراحی شده برسیم.

به گفته این فعال نشر، یکی دیگر از تلاش‌های صورت گرفته این است که نامه مقام معظم رهبری برای جوانان غرب به شکل شکیل ارائه خواهد شد، مجمع ناشران انقلاب اسلامی سایتی را آماده کرده تا به معرفی آثاری با این مضمون بپردازد، تا اگر جوانان اروپایی تمایل داشته باشند در این سایت آثاری را بیابند و مطالعه کنند متن برخی از آثار در آن قرار داده شده است.

وی در پایان حضور در این نمایشگاه را هزینه‌بر معرفی کرد اما هدف از حضور را مثبت دانست و تاکید کرد: مسئولان نظام باید این فرصت را غنیمت بدانند و به نیروهایی که در عرصه بین‌المللی می‌توانند برای نشر ایران تاثیرگذار باشند استفاده کند تا با یک برنامه‌ریزی طرحی داشته باشند آورده این حضور موثر باشد.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول