اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

در برنامه شفق رادیو قرآن مطرح شد

مهم‌ترین دلیل شرکت گروه‌های تواشیح در مسابقات/ اعزام کامل گروه به حج خواست جامعه قرآنی است

اعزام کاروان قرآنی جمهوری اسلامی به حج و اعزام گروه تواشیح با یک عضو کمتر یکی از موضوعات برنامه شفق رادیو قرآن بود که این برنامه امشب و فردا شب هم با موضوع بررسی آیین‌نامه مسابقات ادامه دارد.

مهم‌ترین دلیل شرکت گروه‌های تواشیح در مسابقات/ اعزام کامل گروه به حج خواست جامعه قرآنی است

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس برنامه شفق ویژه بررسی آیین‌نامه مسابقات و اعزام قاریان و حافظان به خارج از شب گذشته بروی آنتن رادیو قرآن رفت.

در این برنامه هادی صلح‌جو مجری برنامه موضوع اعزام پنج نفر از گروه برتر تواشیح به حج مطرح کرد و گفت: طبق اساس‌نامه مسابقات تواشیح گروه‌ها باید با ۶ نفر در مسابقات شرکت کنند اما گروه برتر مسابقات هنگام اعزام حج باید یکی از اعضا را حذف و با پنج نفر به حج اعزام شوند.

استاندارد اعزام گروه تواشیح به حج پنج نفر است

سید‌علی سرابی قائم مقام کمیته اعزام و دعوت از قاریان در‌این خصوص گفت: سال گذشته دوستان بعثه تلاش زیادی برای حل این مشکل کردند اما این اتفاق نیفتاد، البته عدد پنج برای اعزام گروه تواشیح عدد استانداردی است حال اگر آیین‌نامه مسابقات هفت نفر بود تکلیف چیست؟ پس لزومی ندارد که گروه تواشیح اعزامی به حج به همان تعدادی باشد که در مسابقات شرکت کرده است.

مهم‌ترین دلیل شرکت گروه‌های تواشیح در مسابقات اعزام به حج است

احمد رحیمی‌فرد سرپرست گروه تواشیح شمیم بهشت مازندران میهمان تلفنی برنامه بود که با اشاره به اعزام این گروه در سال ۱۳۹۲ گفت: گروه شمیم بهشت برای کسب مقام اول مسابقات حدود پنج ماه بطور مداوم، روزانه سه ساعت تمرین کرد و حتی ما عید نوروز هم تعطیل نبودیم. اما پس از کسب عنوان نخست مسابقات برای اعزام به حج که مهم‌ترین دلیل و انگیزه گروه‌های تواشیح برای شرکت در مسابقات است با مشکل حذف یکی از اعضا روبرو شدیم و دست آخر با کمک همه بچه‌ها یک سهمیه به نرخ آزاد خریداری و همه با هم به حج رفتیم.

اعضای گروه تواشیح قاری هستند و توان تلاوت در حج را دارند

نکته‌ای که در این باره باید بگویم این است که وقتی یک کاروان ۲۰ نفره به حج اعزام می‌شود شما ۲۰ قاری دارید که گروه تواشیح هم در دل آن است یعنی اعضای گروه تواشیح همه قاری ممتاز قرآن هستند و در ایام مناسک حج می‌توانند تلاوت هم انجام دهند، ضمن اینکه سالی که ما اعزام شدیم این اتفاق افتاد و به دلیل حجم بالای کار برخی از برنامه‌های تلاوت را اعضای گروه تواشیح پوشش می‌دادند. به هرحال اعزام کامل گروه تواشیح به حج خواست جامعه قرآنی است و امید‌واریم این مشکل هرچه سریع‌تر برطرف شود.

سرابی در پاسخ به نکات مطرح شده توسط رحیمی‌فرد گفت: من مشکل گروه‌های تواشیح را درک می‌کنم اما بضاعت ما برای اعزام همین است، البته ما تلاش‌های زیادی برای حل مشکل انجام می‌دهیم اما فعلا مشکل حل نشده است.

۱۳ نفر از ۲۰ نفر حج اولی هستند

سال‌های گذشته و در دهه ۷۰ که خود من در کار اعزام کاروان قرآن به حج بودم سهمیه قاریان بسیار زیاد و از طرفی رقابت برای اعزام هم بسیار کم بود تا جایی که بسیاری از افراد را همه ساله تکراری اعزام می‌کردیم. اما اکنون با رشد تلاوت در کشور رقابت بسیار زیادی برای اعزام شکل گرفته و از طرفی سهمیه به شدت کم شده است. امسال از بین ۱۰۰ قاری شرکت‌کننده در آزمون حج هفت نفر پذیرفته شدند و اگر پنج عضو گروه تواشیح و یک نفر حافظ را هم به این افراد اضافه کنیم می‌بینیم که سیزده نفر از ۲۰ نفر حج اولی هستند.

اعضای کاروان نور قاریان حرفه‌ای هستند که می‌توانند گروه تواشیح تشکیل دهند

نکته بعدی این است که آقای رحیمی فرد فرمودند: که درنظر بگیرید کاروان ما ۲۰ قاری هستند که یک گروه تواشیح در دل آن وجود دارد. بله اما به این موضوع از این زاویه هم می‌توان نگاه کرد که کاروان قرآنی ۲۰ قاری حرفه‌ای هستند که می‌توانند در هر شرایطی یک گروه تواشیح تشکیل دهند. پس این دلیل که اعضای گروه تواشیح قاری قرآن هستند دلیل موجهی برای افزوده شدن یک سهمیه به گروه نیست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول