اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

دیپلماسی انقلابی دهه شصت / پاسخ قاطع آیت‌الله خامنه‌ای به فرستاده ترکیه

آیت‌الله خامنه‌ای رئیس جمهور ضمن رد قاطع پیشنهاد ترک ها مبنی بر ایجاد صندوق اسلامی پرداخت خسارات وارده از جنگ به ایران ، اظهار داشتند : ما ملتی بالقوه غنی هستیم و عزت ما اجازه نمی‌دهد که از چنین کمک‌هایی استفاده نمائیم. امت غیور ما نیازی به گرفتن اعانه از هیچ کس ندارد.

دیپلماسی انقلابی دهه شصت / پاسخ قاطع آیت‌الله خامنه‌ای به فرستاده ترکیه

رخدادهای 18 مرداد 1361

چکیده

  • در حالی که برگزاری کنفراس جنبش عدم تعهد در هاوانا پابرجاست ، عراق همچنان در قبولاندن پیشنهاد خود برای برپائی کنفرانس وزیران خارجه در روز ۲ سپتامبر در بغداد پافشاری می کند.

 

  • طی عملیات وسیع و گسترده نزدیک به 300 تن از اعضای کادر ، هواداران و اعضای فعال گروهک منافقین دستگیر و یا کشته شدند .

 

  • علی اکبر ولایتی وزیر امور خارجه : نخست وزیر و وزیر خارجه ترکیه مطلب جدیدی برای گفتن نداشتند و تنها در رابطه با پرداخت غرامت پیشنهاد کردند.

 

  • آیت الله خامنه ای: ما ملتی بالقوه غنی هستیم و عزت ما اجازه نمی دهد که از چنین کمک هائی استفاده نمائیم. امت غیور ما نیازی به گرفتن اعانه از هیچ کس ندارد.

 

  • آیت الله منتظری: هنگامی که ما این آمادگی و عشق ملت های اسلامی را می شنویم ، احساس می کنیم که چه کرده ایم و چه وظیفه سنگینی نسبت به معرفی محتوای انقلاب اسلامی به جهانیان داشته و داریم.

 

  • طاهر احمدزاده استاندار خراسان در زمان دولت موقت و یکی از عوامل گروهک منافقین که مدتها متواری بود در حین فرار و خروج از کشور بازداشت شد.

 

  • عصر روز گذشته هزاران نفر از مردم مسلمان کویت و دیگر مسلمانان مقیم این کشور به حمایت از ملت فلسطین و به منظور محکوم کردن اسرائیل دست به تظاهرات زدند.

کوبا خواهان تغییر محل برگزاری کنفرانس غیرمتعهدها است

خبرگزاری فرانسه گزارش داد :  ناظران آگاه در هاوانا اظهار داشتند که ظاهرا دولت کوبا در تصمیم خود برای برگزاری کنفراس وزیران امور خارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در روزهای ۲۱ و ۲۲ اوت در هاوانا پابرجاست ، در حالی که عراق همچنان در قبولاندن پیشنهاد خود برای برپائی کنفرانس وزیران خارجه در روز ۲ سپتامبر در بغداد پافشاری می کند.

خبرگزاری کوبا دیروز گزارش داد که جنبش غیر متعهد قصد دارد در روزهای آینده کنفرانسی از وزیران خارجه کشورهای عضو برای تجزیه و تحلیل امکانات برپائی کنفرانس سران غیرمتعهد در بغداد در تاریخی که قبلا تعیین شده است، تشکیل دهد. خبرگزاری کوبا یادآور شد که فیدل کاسترو به عنوان رئیس جنبش غیرمتعهد پیشنهاد کرده است که وزیران کشورهای عضو روز ۲۱ اوت در هاوانا اجتماع کنند.

جزئیات کار این کنفرانس در گردهمایی دفتر هماهنگی نهضت غیرمتعهد که روز ۱۲ اوت ۲۱ (مرداد) در نیویورک تشکیل می شود، تعیین خواهد شد. خبرگزاری کوبا تاکید کرده است که بسیاری از کشورهای غیرمتعهد ضمن پیام هائی که برای فیدل کاسترو فرستاده اند نسبت به برپائی کنفرانس سران در بغداد اظهار تشویش و نگرانی کرده و گفته اند که بغداد فاقد شرایط لازم برای اجتماع سران کشورهاست.(1)

خبر دیگر این که پرگرین توراس معاون وزیر امور خارجه کوبا دیروز وارد دهلی نو شد تا با مقامات هند در مورد پیشنهاد کشورش مبنی بر تغییر محل برگزاری کنفرانس غیر متعهدها مذاکره کند . خبرگزاری فرانسه از هاوانا همچنین گزارش داد «رژیم عراق علیرغم جنگ با ایران نمی خواهد از میزبانی این کنفرانس چشم پوشی کند و تنها خواستار تعویق زمان برگزاری اجلاس است . به همین مناسبت رژیم عراق فرستادگانی را به پایتخت کشورهای جنبش عدم تعهد گسیل داشته که یکی از آن ها به زودی وارد کوبا خواهد شد .

بر اساس گزارش فوق و به گفته منابع آگاه در هاوانا رژیم عراق قصد دارد با برگزاری کنفرانس فوق العاده وزرای خارجه در بغداد ثابت کند که این پایتخت می تواند امنیت اجلاس آینده سران را حفظ کند . (2)

300 منافق در اهواز کشته و یا دستگیر شدند

طی عملیات وسیع و گسترده یا حسین که با تلاش و همکاری پاسداران کمیته مرکزی انقلاب اسلامی خوزستان و دادستانی اهواز از اول اردیبهشت سال جاری در این شهر آغاز شد ، نزدیک به 300 تن از اعضای کادر ، هواداران و اعضای فعال گروهک منافقین دستگیر و یا کشته شدند . یک مقام آگاه در دادسرای انقلاب اسلامی اهواز اعلام کرد : از این تعداد تنها 21 نفر در درگیری های مسلحانه خیابانی کشته شده اند .

این مقام آگاه با اشاره به گفته های مسعود رجوی که اعلام کرده بود به سازمان منافقین در خوزستان ضربه ای وارد نشده است گفت : تعداد دستگیر شدگان ، کشته ها و زخمی های گروهک منافقین در اهواز  و کشف نزدیک به 60 خانه تیمی و امن آنان نشانگر وارد آمدن ضربه های موثر به تشکیلات سازمان منافقین در اهواز است و کذب گفته های مسعود رجوی را می رساند . (3)

پاسخ قاطع آیت الله خامنه ای به فرستاده ترکیه ؛ ملت ما نیازی به اعانه ندارد / صدام ملزم به پرداخت غرامت است

دکتر علی اکبر ولایتی وزیر امور خارجه عصر دیروز طی مصاحبه ای مذاکرات هیئت ترک با مقامات جمهوری اسلامی ایران و همچنین نتایج این سفر را تشریح کرد . ولایتی ابتدا اظهار داشت: نخست وزیر و وزیر خارجه ترکیه در این سفر مطلب جدیدی برای گفتن نداشتند و تنها در رابطه با پرداخت غرامت پیشنهاد کردند که یک صندوق اسلامی پرداخت خسارات وارده از این جنگ به ایران را به عهده میگیرد.

وی ادامه داد :  ولی آیت الله خامنه ای رئیس جمهور و رئیس شورای عالی دفاع که همواره در این گونه جلسات بیانگر مواضع بحق جمهوری اسلامی ایران بوده اند ، ضمن رد قاطع این پیشنهاد ، اظهار داشتند : ما ملتی بالقوه غنی هستیم و عزت ما اجازه نمی دهد که از چنین کمک هائی استفاده نمائیم. امت غیور ما نیازی به گرفتن اعانه از هیچ کس ندارد ، اما صدام تکریتی را ملزم به پرداخت این غرامت می داند.

دکتر ولایتی همچنین گفت : آیت الله خامنه ای در این دیدار ، مواضع بحق جمهوری اسلامی ایران برای پایان بخشیدن به جنگ تحمیلی را بار دیگر تاکید کردند و اظهار داشتند : ملت ما ملتی صلح طلب است لیکن دفاع از انقلاب شکوهمند اسلامی را نیز حق مسلم خود می داند در اصول ، سازش نمی کند و برای دفاع از دستاوردهای انقلاب تا پای جان ایستاده است .

شرایط ایران ثابت بوده ولی صدام از سر ضعف تغییر کرده است / صدام برای کشورهای منطقه مشکل ایجاد خواهد کرد

آیت الله خامنه ای در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به هیات ترک که خواستار پایان جنگ تحمیلی شده بود گفت : عراق اکنون از موضع ضعف است که مظلوم نمائی می کند. اظهارات سردمداران رژیم بغداد در ابتدای جنگ ، و اینک که در موضع ضعف هستند 180 درجه تغییر کرده است. این تغییر، نشانگر این است که به قول آنها نمی توان اطمینان کرد و این در حالی است که سخنان ما از ابتدای جنگ ثابت بوده و هیچ گونه تعدیلی در شرایطمان صورت نگرفته است. باید توجه داشت که رژیم وابسته بغداد، اگر مجددا قدرتی پیدا کند، منطقه را به آشوب خواهد کشاند و برای کشورهای همسایه ایجاد مشکل خواهد کرد .(4)

آیت الله منتظری : برای معرفی انقلاب به جهان وظیفه سنگینی داریم

صبح دیروز آیت الله ابراهیم امینی و علی اکبر مسعودی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با آیت الله منتظری دیدار و گفت و گو کردند . در این دیدار آیت الله منتظری اظهار داشت : هنگامی که ما این آمادگی و عشق ملت های اسلامی را می شنویم ، احساس می کنیم که چه کرده ایم و چه وظیفه سنگینی نسبت به معرفی محتوای انقلاب اسلامی به جهانیان داشته و داریم و مع الوصف تاکنون چقدر کوتاهی کرده ایم . (5)

استاندار سابق خراسان هنگام فرار دستگیر شد

طاهر احمدزاده استاندار خراسان در زمان دولت موقت و یکی از عوامل گروهک منافقین که مدتها متواری بود در حین فرار و خروج از کشور بازداشت شد. بر اساس این اطلاعیه « در پی تلاش پیگیر و بی امان جهت خنثی نمودن توطئه های ضد انقلاب و ریشه کن کردن عوامل مزدور شرق و غرب ، برادران دادستانی انقلاب اسلامی مرکز موفق شدند یکی دیگر از عوامل نفاق را دستگیر و به دست پرتوان عدالت بسپارند .»

این اطلاعیه می افزاید : « طاهر احمدزاده استاندار خراسان در زمان دولت موقت و یکی از عوامل گروهک منافقین که مدتها متواری بود در حین فرار و خروج از کشور و پیوستن به خلقیون باصطلاح شورای ملی مقاومت در فرانسه ، همراه با شناسنامه و گذرنامه جعلی و تغییر قیافه بازداشت شد»

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است « همچنین از وی مدارک قابل ملاحظه ای در رابطه با منافقین ، ملی گراها و دیگر ضد انقلابیون به دست آمده که تحت رسیدگی است.»(6)

گفتنی است طاهر احمد زاده که در سال های گذشته به همراه نهضت آزادی فعالیت می کرد یکی از حلقه های اصلی بود که جریان لیبرال را با گروهک های چپ گرا پیوند می داد ، وی در 20 اسفند 1359 در حالی که اقدامات جنایت کارانه فدائیان خلق در کردستان و ترکمن صحرا و خوزستان چهره حقیقی آن ها را بر همه کس آشکار کرده بود در جلسه ای با حضور 60 نفر از این خائنان شرکت داشت و در هنگام دستگیری آنان حمایت خود را از این افراد اعلام کرد ولی چند ماه پس از آن که منافقین جنگ مسلحانه را بر علیه انقلاب اسلامی آغاز کردند برای همراهی با آنان مخفی شد . (7)

مردم کویت خواستار قطع رابطه با آمریکا شدند

عصر روز گذشته هزاران نفر از مردم مسلمان کویت و دیگر مسلمانان مقیم این کشور به حمایت از ملت فلسطین و به منظور محکوم کردن اسرائیل دست به تظاهرات زدند. تظاهرکنندگان در قطعنامه پایانی خواستار قطع مناسبات و احظار سفیر کویت از آمریکا و قطع ارسال نفت و تحریم کالاهای آمریکایی از سوی دولت کویت را خواستار شدند . در همین رابطه صباح الاحمد وزیر خارجه کویت گفت : این کشور آماده است با آمریکا قطع رابطه کرده و کلیه سپرده های خود را از این کشور خارج کند مشروط بر این که این تصمیم از جانب بقیه کشورهای عرب نیز اتخاذ شود .  (8)

پی نوشت:

1-  اطلاعات ، 18 مرداد 1361 ،صفحه 1
2- اطلاعات ، 18 مرداد 1361 ، صفحه 16
3- اطلاعات ، 18 مرداد 1361 ،صفحه 2
4- اطلاعات ، 18 مرداد 1361 ،صفحه 3
5- جمهوری اسلامی ، 18 مرداد 1361 ، صفحه 2
6- کیهان ، 18 مرداد 1361 ، صفحه 2
7- جمهوری اسلامی ، 18 مرداد 1361 ، صفحه 2
8- اطلاعات ، 18 مرداد 1361 ،صفحه 16

پژوهشگر:‌ سید روح الله امین آبادی

انتهای متن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول