اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

نقش آمریکا و سفارت‌های خارجی در تظاهرات ضد دولتی لبنان

منابع سیاسی در لبنان اعلام کردند که اعتراضات مردمی اخیر تصادفی نیست بلکه از پوششی بین‌المللی بویژه آمریکایی برخوردار است.

نقش آمریکا و سفارت‌های خارجی در تظاهرات ضد دولتی لبنان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که منابع خبری لبنان از تلاش برخی سفارت‌های غربی برای به آشوب کشاندن تظاهرات ضد دولتی شنبه گذشته خبر دادند، «دیوید هیل» سفیر آمریکا در بیروت از «ممنوعیت سرکوب مردم و جلوگیری از سرنگونی کابینه» سخن گفت.

روزنامه «الجمهوریة» لبنان در گزارشی درباره نقش دستگاه‌های امنیتی بیگانه و سفارتخانه‌های کشورهای منطقه و غربی در تحولات لبنان با بیان اینکه «در لبنان حتی یک تار "مو" جز با اراده سرویس‌های امنیتی نمی‌ریزد»، سوالی مبنی بر اینکه «جمعیت معترضان از کجا آمد» را مطرح کرد، به نقل از ناظران سیاسی افزود: تحرکات مردمی تصادفی نیست بلکه از پوششی بین‌المللی بویژه آمریکایی برخوردار است.

بر اساس این گزارش، برخی از طرف‌هایی که اخیراً با «دیوید هیل»‌ سفیر آمریکا در بیروت دیدار کرده‌اند، تاکید کردند که سفیر آمریکا از طبقه سیاسی که کشور را به سمت ناامنی سوق می‌دهند، انتقاد کرد.

این گزارش حاکی است که موضع واشنگتن در قبال تحولات لبنان، در ممنوعیت سرنگونی کابینه، لزوم اقدام سریع برای انتخاب رئیس جمهور و فعالسازی نهادی دولتی خلاصه می‌شود.

برخی دیگر معتقدند که بعد از توافق هسته‌ای، اعتراضات مردمی فرصتی بر حل پرونده‌ها در لبنان است. معمولا حل مشکلات جز با فشارهای خارجی امکان پذیر نمی‌شود، بنابراین تظاهرات مردمی در لبنان از حمایت آمریکایی برخوردار بوده و دروازه‌ای برای ایجاد توافقی مشابه «توافق دوحه» به شمار می‌رود.

در نخستین روزهای آغاز اعتراضات مردمی، مقر نخست وزیری لبنان مورد تهدید قرار گرفت و «تمام سلام» رئیس شورای وزیرا تهدید به استعفا کرد تا اینکه هیل به دیدارش آمد و حمایت نامحدود واشنگتن از وی و مخالفت با استعفایش را ابلاغ کرد. تمام سلام از تهدید به استعفا دست کشید. در مقابل، سفیر آمریکا در مخالفت با سرکوب تظاهرات کنندگان نیز جدی و قاطع بود.

بر این اساس، سناریوی مورد انتظار برای لبنان این است که تحت فشارها، عملکرد کابینه به تعطیلی کشیده می‌شود ولی سرنگون نمی‌شود زیرا چنین تحولی از نظر جامعه بین‌المللی ممنوع است. بر همین اساس در نهایت نشست‌های داخلی برای مشورت برگزار و سپس راه حل‌هایی برای حل پرونده‌های انتخاب رئیس جمهور، فعالیت دولت، تدیون قانون انتخاباتی و برگزاری انتخابات پارلمانی مطرح خواهند شد. بندهای نتیجه مشورت‌ها در پاییز و زمستان آینده اجرا خواهند شد.

در همین زمینه روزنامه «الدیار» نیز به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که برخی از سفارت‌های غربی در بیروت برای جلوگیری از ناکامی تظاهرات روز شنبه گذشته فشار آورده‌اند.. زیرا آنچه برای آنها مهم است وجود فشار بر گروه‌های سیاسی است. صدور بیانیه‌هایی از سوی برخی وزارت‌های خارجه برخی کشورها و سازمان‌های بین‌المللی مبنی بر لزوم احترام گذاشتن به حق تظاهرات مسالمت آمیز نیز در همین راستا بوده است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول