اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

نامه اعتراض وزارت ارشاد ایران برای رئیس نمایشگاه فرانکفورت

صالحی: فتوای امام خمینی(ره) در مورد سلمان رشدی هیچ‌گاه کمرنگ نخواهد شد

معاون فرهنگی ارشاد درباره حضور ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت و دعوت از سلمان رشدی گفت: فتوای امام خمینی رحمة الله علیه در این موضوع نگاهی دینی است و هیچ گاه کمرنگ نخواهد شد.

صالحی: فتوای امام خمینی(ره) در مورد سلمان رشدی هیچ‌گاه کمرنگ نخواهد شد

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد درباره تصمیم نهایی حضور ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت و دعوت این نمایشگاه از سلمان رشدی مرتد برای سخنرانی در نشست خبری این نمایشگاه فرهنگی با موضوع آزادی بیان گفت: چند روز پیش این خبر منتشر شد، ما در پشت پرده تلاش داشتیم به این نقطه نرسیم، اما اولین واکنش و گفت‌وگو با بنده دیروز منتشر شد.

وی تاکید کرد: ما ابتدا تلاش کردیم تا به دور از جنجال مسئله را ختم به خیر کنیم. باید به عنوان مقدمه عرض کنم که نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت یک نمایشگاه معتبر و قابل احترام است، شعارش برای امسال آزادی بیان انتخاب شده است، اما به نظر می آید اتفاقی که امسال افتاده آدرس غلط بود. آزادی بیان یعنی آزادی انسانی اخلاقی و دینی. اگر بخواهیم آزادی بیان پایدار باشد و این آزادی مقدمه صلح‌ستیزی، تعارض و خشونت نشود، باید اقتضائاتی داشته باشد، یکی از آنها احترام و حرمت نهادن به مقدسات ادیان و مذاهب است.

به گفته این مقام مسئول در وزارت ارشاد: برداشت ما این بوده و هست که اتفاقی که با سلمان رشدی برای تدوین آیات شیطانی رخ داد و پس از آن شاهد اقداماتی اعم از اهانت توسط کاریکاتور و.. در آزادی بیان تعریف نشده است و مقدمه مخدوش کردن آزادی بیان است، حتی مقدمه ظهور داعش و طالبان‌ها است. یعنی ما بهانه می‌دهیم به دست جریان‌های افراطی ادیان و مذاهب افراطی مثل داعش و طالبان. برخوردی که با سلمان رشدی شده بر این مبنا نبوده که او رمان نویس و نویسنده بوده است بلکه با این نگاه که مقدمه یک اتفاق می‌تواند باشد، بوده؛ وقتی شما به مقدسات ادیان حمله می‌کنید تحریک احساسات می‌کنید و باید دید به کجا ختم می‌شود با این نگاه تالیف آیات شیطانی از نظر ما مخدوش است.

وی ادامه داد: نامه اعتراض آمیزی برای رییس نمایشگاه فرانکفورت تنظیم شده و با این ادبیات از این اقدام انتقاد کردیم. وقتی شعار یک نمایشگاه معتبر آزادی بیان است اما آدرسش به سلمان رشدی ختم شود می شود غلط اندر غلط. یعنی آنها شعار فرهنگ را مخدوش می‌کنند با این مقدمه وقتی خبری منتشر شد ابتدا موسسه که متولی این امر است نامه اعتراض آمیزی به رئیس نمایشگاه فرانکفورت تنظیم کرد و با این ادبیات از این حرکت انتقاد شد. درخواست دادیم برنامه این فرد در نشست خبری حذف شود. اما چون پاسخی نشنیدیم روز گذشته واکنش نشان دادیم و گفتگو کردیم.

این مسئول تاکید کرد: برگزار کنندگان این نمایشگاه خطای مضاعفی مرتکب شده اند و به نحوی این تصور پدید می آید در شرایطی که نیازمند به همگرایی مذاهب هستیم نشانه‌هایی از کوبیدن بر طبل تفرقه دیده می‌شود.

صالحی به شرایط پس از تحریم و مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و با بیان اینکه این موضوع با همزمانی دور تازه‌ای از مذاکرات ایران با جهان اتفاق افتاده تصریح کرد: حضور رشدی سوال برانگیز است و این حدس را قوی می‌کند که لابی صهیونیست که از مذاکرات توفیقی نیافته بنابراین راه دیگری برای  گلاویز شدن با مسلمانان برگزیده است. 

معاون فرهنگی وزیر ارشاد تاکید کرد: اساساً این حرکت را که توسط نمایشگاه کتاب فرانکفورت برنامه ریزی شده است و از جمله خط قرمزهای نظام جمهوری اسلامی ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شمار می رود، حرکتی غیرفرهنگی می دانم. فتوای امام خمینی رحمة الله علیه در این موضوع نگاهی دینی است و هیچ گاه کمرنگ نخواهد شد.

صالحی ضمن بیان اعتراض خود به این اقدام سیاسی و غیر فرهنگی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت که از جمله فعالیتهای فرهنگی در جهان محسوب می شود، افزود: از مدیران این نمایشگاه می خواهیم در مورد لغو این برنامه اقدام کنند.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد تصریح کرد: بررسی ها و رایزنی ها با کشورهای اسلامی در حال انجام است و هنوز تصمیم نهایی اخذ نشده است. امیدواریم در روزهای آینده خبرهای بهتری بشنویم.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول