اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

نشست خبری مدیر کمیته اجرایی نمایشگاه کتاب

تکذیب درگیری ارشاد با شهرداری با تشکیل کارگروه حل مشکلات/ غرفه‌های آماده نشده واگذار می‌شود

رئیس کمیته اجرایی نمایشگاه کتاب هر گونه درگیری میان مجموعه ارشاد و شهرداری را تکذیب کرد.

تکذیب درگیری ارشاد با شهرداری با تشکیل کارگروه حل مشکلات/ غرفه‌های آماده نشده واگذار می‌شود

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، نشست خبری حسین صفری مدیر کمیته اجرایی نمایشگاه کتاب در تشریح عملکرد این کمیته برگزار شد. 

صفری در این نشست با بیان اینکه تصمیم بر جا به جایی نمایشگاه کتاب از مصلا به شهر آفتاب دیر هنگام قطعی شد گفت: شهریور سال 94 بود که با یک تیم کارشناسی وارد مجموعه شهر آفتاب شدیم. در این گزارش تمامی موارد مجموعه در قالب یک بولتن تقدیم رئیس نمایشگاه شد و به استحضار وزیر ارشاد رسید و تمام مشکلات دست به گریبان در آن درج شده بود.

وی افزود: هنگامی که انتقال به شهر افتاب قطعی شد با مجموعه شهرداری جلسات متعددی گذاشتیم و نگران بودیم که این مجموعه که 7 درصد از فاز اولش باقی مانده چه زمان نهایی خواهد شد. اما طی یک گزارش همه بخش‌ها ،‌سالن‌ها و مشکلات دسته بندی شد حتی جزییات هر سالن و بخش عنوان شد.

وی افزود: محور نگرانی‌ها به چند دسته تقسیم می‌شود. نخست ایمنی و امنیت که یکی از نکات مهم برای نمایشگاه بود. موضوع دوم حمل ونقل ترافیک و دسترسی است و دیگری عمران و زیرساخت‌ها بود هرچند هر سه موضوع بسیار اهمیت داشت.

وی با بیان اینکه حوزه اطلاع رسانی و جمعیت از بخش اجرا جدا بود تصریح کرد: 4 فصل را در دستور کار قرار دادیم و در خصوص موضوع امنیت و ایمنی با مجموعه مدیریت شهر تهران و با تیم حراست و مجموعه‌های امنیتی جلسات مشترکی برگزار کردیم حتی در شورای تامین استان تهران نیز مطرح شد. 

وی گفت: اورژانس،‌ اتش نشانی، هلال احمر نیز از دیگر بخش‌هایی بود که جلساتی را با ان‌ها داشتیم.

وی تاکید کرد: برخی موارد نمایشگاه پیش بینی شد از جمله حمل و نقل و دسترسی‌ها که بسیار مهم هم بود هرچند که هنوز هم گرفتارش هستیم ما در جلسات متعدد گرفتاا ین موارد هم هستیم ولی تمام آن‌ها را مطرح کردیم با معاونت حمل ونقل،‌ترافیک و تاکسی‌رانی و مترو کارگروهی را تشکیل دادیم که با ظرفیت سنجی محل نمایشگاه مواردی را در دستور کار قرار دهیم. از آن پس پایانه‌ها کار خود را به خوبی در مجموعه آغاز کردند.

وی به جانمایی پارکینگ ها هم اشاره کرد و گفت بزرگترین نمایشگاه کتاب در دنیا امسال برای اولین بار در مجموعه شهر آفتاب برگزار می‌شود و با دو افتتاحیه همزمان دوستان در ارشاد و شهرداری همکاریهایی را برای راه‌اندازی این مجموعه ترتیب دادند اما باید بگویم نمایشگاه کتاب تهران یک پدیده نمایشگاهی است که مختصات خاص خود را دارد. ما حتی در جانمایی‌های اولیه با توجه به متراژ اعلام شده براساس چک لیست کلیه مسائل نمایشگاه را مورد نظر قرار دادیم و جانمایی‌ها صورت گرفت حتی بخشی هم به اعتراض و آسیب شناسی ها گذشت. هرچند جانمایی کار بسیار دشواری بود. 

مدیر کمیته اجرایی نمایشگاه کتاب به شاتل‌های اطراف مجموعه در شهر آفتاب که مسافران را جا به جا می‌کند اشاره کرد و گفت: باید به موضوع مهمی اشاره کنیم و آن باد در شهریار است که این باد اجازه اینکه در محوطه شهر آفتاب کار ویژه‌ای انجام دهیم را نمی‌داد بر این اساس ایستگاه‌های اطلاع رسانی و امانات را محدود تر کردیم. روز گذشته در بخش امانات هزار و 100 بسته از مردم تحویل گرفته شد که نشان می‌دهد استقبال در روز اول نمایشگاه خوب بوده است. 

وی با بیان اینکه زیرساخت‌ها و فعالیت‌های عمرانی را در مصلا هم داشتیم و کارگاه‌ها همزمان فعال بود توضیح داد: در شهر آفتاب کار دشوارتر بود چرا که از جدول زمان بندی عقب بودیم. کاری سنگین را در پیش داشتیم. فعالیت‌های به شکلی شد که 4 روز آخر را برای راه‌اندازی مجموعه شبانه روزی تلاش می‌کردیم. 

صفری در ادامه موارد خود به موضوع فروشگاهی نمایشگاه کتاب اشاره کرد و گفت: ما برای نمایشگاه باید پیش بینی 4 هزار دستگاه کارت خوان را می‌کردیم در سال جاری هزار و 110 هزار متر فضای مسقف داریم و از این متراژ 45 هزار متر مربع فضای دائمی مسقف است. دو سالن دانشگاهی و کودک چادرهایش دائمی است و جمع نخواهد شد اما اموزشی و بین‌الملل جمع می‌شود.

وی گفت: نیاز اعلامی ما برای برق مجموعه 9 مگاوات بود و تا امروز این سقف با همکاری وزارت نیرو تامین شده است. ما نیازمند 4 هزار دستگاه کارت خوان بودیم و هزار و 500 خط تلفن که بر بستر فیبر نوری تامین شد. اینترنت نیز جزو نیازهای ما بود که بخشی از آن حل شده. 

به گفته وی مجموعه مدیریت مصلی با نگاه فرهنگی که داشت در بخش‌های مختلف و سال‌های مختلف هر سال شرایطمان را جدیدتر می‌کرد. ما در دوره‌ای حتی در شبستان و رواق‌ها و در دوره‌ای در خیابان چادر می‌زدیم اما از دسترسی آسان و امکانات رفاهی راضی بودیم چرا که دو مزیت اصلی مصلی بود. 

وی افزود: واقعیت این است که ویژگی‌هایی که آنجا بود به شکل متوسطی در شهر آفتاب هم تامین شد موضوع مترو بسیار مهم بود که راه‌اندازی شد و عمده نگرانی ما را در موضوع رفاهی کاهش داد.

صفری خود را یکی از مسئولان بازمانده از دوره‌های قدیمی نمایشگاه کتاب دانست و گفت: در این مجموعه جا به جایی و همدلی خود تشکل‌های نشر معاونت فرهنگی و ارشاد را شاهد بودیم که نشان داد اگر در همه فعالیت‌های همدل باشیم می‌توانیم یک کار بزرگ را رقم بزنیم.

وی تصریح کرد: یکی از نگرانی‌های ما آمدن جمعیت به نمایشگاه بود که دیروز طی استقبالی خوب مردم غافلگیرمان کردند.

وی درادامه از حضور 250 دستگاه ون در مجموعه پارکینگ شاهد خبر داد و از کمک 10 اتوبوس مستقر در پارکینگ‌های دیگر نیز جهت سرویس دهی خبر داد و گفت: به دلیل اینکه سال اول برگزاری را می‌گذرانیم مشکلات وجود دارد اما اطلاع رسانی‌ها کامل نشده و بر این اساس دوستان شهرستانی ما در بخش‌ خودروهای شخصی مستقر شدند که کمی مشکلاتی ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه 50 دستگاه شاتل در داخل مجموعه حمل و نقل را برعهده دارد گفت: انتظار ما در بخش قطع برق بیشتر از اینها بود چرا که قطع برق دستگاه‌های کارت خوان به حوزه زیرساخت ها برمی‌گردد اما تا دیروز هزار و 795 دستگاه کارت خوان به غرفه‌های داخلی تحویل دادیم و بخش عمده از طریق سیستم زیرساختی ووایرلس تامین شد.

وی ضمن اشاره به اینکه موارد آسیب شناسی و نواقص روزانه بررسی می‌شود در پاسخ به این سوال که چرا برخی سالن‌های ناشران داخلی دارای بنرهای اطلاع رسانی نیستند افزود: در مجموعه نمایشگاه 6 نقطه را برای اطلاع رسانی رایانه‌ای پیش بینی کردیم و نزدیک به 7 ایستگاه توزیع نقشه تدارک دیده شده در داخل هم 12 ایستگاه برای سالن‌ها پیش بینی کرده‌ایم و روز گذشته از ساعت 12 ظهر نقشه ها آماده شد ولی دلیل دیر هنگام اماده شدن آن تغییرات مداوم بود. 

وی در پاسخ به سوال فارس پیرامون تصمیم گیری برای غرفه‌های چیده نشده و تحویل آنها به ناشران دیگر گفت: روز گذشته براساس تصمیم کمیته ناشران داخلی فضاهایی آماده نشده از امروز به ناشران جا مانده تحویل می‌شود. 

وی در پاسخ به سوال دیگر فارس درباره سالن‌های کودک و اینکه ارتفاع کوتاه چادرها احتمال آتش سوزی را بسیار کرده گفت: این موضوع رد می‌شود چرا که سالن‌های کودک بیشترین عرض و ارتفاع را دارند و جزو سالن‌هایی است که تجهیزات ان از ترکیه وارد شده با عرض 25 و ارتفاع مناسب.

وی گفت: ما اکنون برق را در داخل سالن کودک داریم دستگاه های کارت خوان فعال شده نکته مهم اینکه ما برای کنترل بار مصرفی برق نمایشگاه سقف در نظر گرفته‌ایم در صورتی که هر غرفه‌ای بیش از مصرف مورد نیاز از این بار بگیرد شاهد قطعی برق هستیم که این امر موجب می‌شود جلوی آتش سوزی گرفته شود و کمک می‌کند توزیع برق درست باشد اولین بار است تمام برق مجموعه شهر آفتاب تست می‌شود.

صفری با بیان اینکه بهترین سالن‌های به سالن کودک اختصاص یافته هر گونه نگرانی را رد کرد. 

این مقام مسئول در پاسخ به سوال دیگر فارس مبنی بر اینکه برای آخرین بار به صورت قطع تعداد پارکینگ‌ها را اعلام کنید چرا آمار متناقضی این روزها مطرح می‌شود گفت: برای خودروهای شخصی 7 هزار و 500 محل پارک پیش بینی شده است و در صورت افزایش تقاضا البته دوستان ما پیش بینی کردند که سایر خودروها نیز جانمایی شوند در این صورت 2 هزار و 500 دستگاه نیز مستقر خواهد شد اما هنوز مستقر نشده که این بخش برای شهرستانی‌ها در ضلع شمالی حرم تدارک دیده شده در داخل مجموعه پارکینک‌ها 3 هزار پارکینگ برای غرفه داران در کنار 200 جایگاه پارک برای خبرنگاران،‌سازمان ها پیش بینی شده است.

وی در این نشست هر گونه درگیری میان مدیران ارشاد و شهرداری را تکذیب کرد و از حل مشکلات در کارگروه ویژه تشکیل شده خبر داد.

وی درباره افتتاح حساب برای ناشران در بانک شهر گفت در این میان 650 ناشر مشکلاتی برایشان ایجاد شده که نزدیک به 520 ناشر کار جا به جایی حسابشان نهایی شده است و باقی در دست انجام است. 

وی در پایان از اسکان 2 هزار و 800 دانشجو و ناشر طی معرفی نامه‌هایی خبر داد و گفت: این اسکا‌ن‌ها رایگان خواهد بود و دانشجویان 24 ساعت می‌توانند با پذیرایی مستقر شوند هر چند تا سقف 5 هزار نفر را توانایی اسکان داریم. اما حضور ناشران طی این 10 روز بلامانع است.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول