اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

زارعی در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد

ازسرگیری رابطه ترکیه با رژیم صهیونیستی با هدف بهبود روابط آنکارا با غرب

کارشناس مسائل خاورمیانه ازسرگیری روابط ترکیه و اسرائیل را با هدف بهبود روابط آنکارا با غرب خواند و گفت: اردوغان وانمود می‌کند این توافق منافع مردم غزه را در نظر گرفته، در حالی که مقامات حماس گفتند که این توافق به نفع فلسطین نیست.

ازسرگیری رابطه ترکیه با رژیم صهیونیستی با هدف بهبود روابط آنکارا با غرب

سعدالله زارعی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس در خصوص از سرگیری روابط ترکیه با رژیم صهیونیستی اظهار داشت: نمی‌توانیم این را از سرگیری روابط بین ترکیه و رژیم صهیونیستی بدانیم، چرا که این رژیم از ابتدای تاسیس با ترکیه رابطه داشته است.

وی افزود: در طول 5 دهه گذشته ترکیه و رژیم صهیونیستی روابط رسمی داشته‌اند و هیچگاه این روابط قطع نشده است، اما گاهی تحت تاثیر برخی از رخدادها و تحولات قرار گرفته است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به فشارهای داخلی به دولت اردوغان عنوان کرد: دولت ترکیه از لحاظ داخلی تحت فشار است و مخصوصا اختلافات حزب عدالت و توسعه در ترکیه با جریان فتح‌الله گولن سبب اعمال فشار از سوی غرب به این دولت شده است.

زارعی با اشاره به تلاش‌های اردوغان برای فرار از این فشارها تصریح کرد: دولت ترکیه برای خروج از این وضعیت اقدام به گرم‌سازی رابطه با رژیم صهیونیستی کرده است تا از این رابطه به عنوان یک ابزار برای بهبود رابطه ترکیه با غرب استفاده کند.

وی ادامه داد: دولت ترکیه با تنزل از مواضعی که قبلا به خصوص در جریان حمله کماندوهای اسرائیلی به کشتی ماوی مرمره داشته، این تصمیم را گرفته، در حالی که این سیاست ناقض اصولی است که دولت ترکیه اعلام کرده بود آنها را تحت هر شرایطی در نظر می‌گیرد. 

این کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص تاثیر این توافق بر محاصره مردم غزه نیز اظهار داشت: این اظهارات دولت ترکیه سرپوشی بر عقب‌نشینی آنکارا از مواضع خود است که پیش از این از طریق شخص رئیس‌جمهور در یک گفت‌وگوی علنی رسانه‌ای مطرح شده بود. 

وی عنوان کرد: اردوغان می‌خواهد وانمود کند که این توافق منافع مردم غزه را نیز در نظر گرفته است، در حالی که مقامات دولت حماس رسما اعلام کرده‌اند که این توافق به نفع فلسطین نیست.

این کارشناس با اشاره به اظهارات یکی از وزرای اسرائیلی در خصوص تاثیر این توافق بر منزوی شدن ایران در منطقه خاطرنشان کرد: این توافق ارتباطی به ایران ندارد، اما اسرائیلی‌ها از آنجایی که گزینه‌های زیادی در برابر ایران ندارند تلاش می‌کنند با تفسیرهای عجیب و غریب از توافق تل‌آویو و آنکارا، موضعی را برای خود بسازند و وانمود کنند که موقعیت بهتری را در ارتباط با ایران پیدا کرده‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول