اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

تحولات لبنان به نفع مقاومت

به دنبال جنایت وحشیانه ارتش فالانژ لبنان در جنوب بیروت و کشتار مسلمانان نخست وزیر لبنان و دو وزیر کابینه استعفا دادند. از سوی دیگر دو لشکر ارتش لبنان در جنوب بیروت و منطقه بقاع به دعوت جنبش امل به مسلمانان پیوستند.

تحولات لبنان به نفع مقاومت

رخدادهای 17 دی 62

چکیده:

  • آیت الله خامنه ای رئیس شورای عالی دفاع: به هر عمل تجاوزکارانه عراق پاسخ می دهیم.

 

  • نخست وزیر: خود را برای دادن پاسخ دندان شکن به هر جنایت تازه صدام آماده کرده ایم.

 

  • رئیس ستاد مشترک ارتش: در صورت کوچکترین حرکتی تمام تاسیسات و مراکز صنعتی حکومت بعثی را ویران خواهیم کرد.

 

  • فرمانده نیروی هوایی ارتش: آماده انجام عملیات در هر نقطه ای از منطقه هستیم.

 

  • به نشانه اعتراض به کشتار مسلمانان در جنوب بیروت دو لشکر ارتش لبنان به انقلابیون مسلمان پیوستند.

 

دیدار فرماندهای عالی رتبه ارتش با آیت الله خامنه ای

رئیس ستاد مشترک و فرماندهان نیروهای سه گانه ارتش جمهوری اسلامی ایران به همراه معاونین خود دیروز در حضور آیت الله خامنه ای رئیس شورای عالی دفاع تشکیل جلسه دادند.

در این جلسه پس از ارائه گزارش های توجیهی توسط هر یک از فرماندهان مهمترین مسائل نظامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و دستوراتی از سوی رئیس شورای عالی دفاع صادر شد. آیت الله خامنه ای در این جلسه با اشاره به تهدیدات اخیر رژیم متجاوز عراق گفت: این تهدیدات چیز تازه ای نیست در طول 40 ما جنگ تحمیلی به طور مداوم شهرهای بی دفاع ما توسط این سرسپردگان آمریکا بمباران شده است.

وی تاکید کرد: در مقابل هر عمل تجاوزکارانه این رژیم با تدابیری که اتخاذ شده پاسخ لازم به متجاوزین داده خواهد شد. رئیس جمهور در پایان با اشاره به شور و هیجان عمومی مردم به مناسبت دهه فجر بر لزوم پاسخگویی به احساسات و توقعات مردم مسلمان میهمانان تاکید کرد.(1)

 

هیئت دولت تهدیدات اخیر صدام را بررسی کرد

هیئت دولت پیش از ظهر دیروز به ریاست آقای میر حسین موسوی تشکیل جلسه داد. در این جلسه آخرین رویدادها و تحولات مربوط به جبهه های نبرد حق علیه باطل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

آقای موسوی در این جلسه گفت: اخبار رسیده از منطقه و جهان نشان می دهد که تهدیدات جدید رژیم عفلقی بر اساس تحریکات مستقیم آمریکا و دستیاران آن بوده است و تحریکات جدید پس از مسافرت مقامات آمریکایی و انگلیسی به منطقه صورت گرفته ولی ما خود را برای جوابگویی به این توطئه ها  آماده کرده ایم. مردم ما دیگر نمی توانند وجود صدام را در منطقه تحمل نمایند و نیروهای مومن و دلاور ما آماده اند جواب دندان شکنی به هر جنایت تازه صدام بدهند.(2)

 

پاسخ رئیس ستاد مشترک ارتش به تهدیدات عراق

تیمسار ظهیرنژاد رئیس ستاد مشترک  ارتش جمهوری اسلامی در پاسخ به ادعای صدام مزدور مبنی بر بمباران تعدادی از شهرهای میهن اسلامی تاکید کرد: در تائید و پیرو سخنان رئیس جمهور و نخست وزیر در صورت کوچکترین حرکتی از سوی رژیم صهیونیستی عراق در بمباران شهرهای میهن اسلامیمان ما تمامی تاسیسات و مراکز صنعتی رژیم بعثی را ویران خواهیم کرد و اربابان صدام یقین بدانند که آنها نیز جان سالم به در نخواهند برد.

سرهنگ خلبان هوشنگ صدیق فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی نیز در در گفت و گو با رسانه ها تاکید کرد: تاکنون بیش از 300 فروند هواپیمای مهاجم عراق به مرزهای میهن اسلامیمان را سرنگون کرده ایم و امروز بدون کمک قدرت های بیگانه در صورت لزوم قادر به انجام هرگوه عملیات هوایی در هر نقطه از منطقه هستیم.(3)

 

جنبش امل لبنان خواستار پیوستن ارتش به مردم

به دنبال جنایت وحشیانه ارتش فالانژ لبنان در جنوب بیروت و کشتار مسلمانان نخست وزیر لبنان و دو وزیر کابینه استعفا دادند. از سوی دیگر دو لشکر ارتش لبنان در جنوب بیروت و منطقه بقاع به دعوت جنبش امل به مسلمانان پیوستند و فرمانده لشکر اول ارتش لبنان مستقر در بقاع جنایات فالانژها را را محکوم کرد. 

جنبش امل از نظامیان مسلمان ارتش لبنان درخواست کرده است که بر علیه فرماندهان و اوامر آنها شوروش کنند و به پادگان های ارتش که همبستگی خود را با مردم اعلام کرده و در بخش غربی بیروت و منطقه بقاع جبل و طرابلس قرار دارند بپیوندند. اما در مورد نظامیان مسلمان در بخش غربی بیروت جنبش امل از آنان خواست که در اماکن موجود کنونی خود بمانند و تاکید کرد که تمام امکانات جنبش امل در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

جنبش امل همچنین از گویندگان مسلمان و ملی گرای رادیو و تلویزیون دولتی لبنان خواست که از پخش اخبار خودداری کنند و خواستار القای سانسور بر مطبوعات و وسایل ارتباط جمعی شد. در این حال در پی دعوت جنبش امل از نظامیان مسلمان برای شورش علیه رژیم فالانژ فرمانده لشکر ششم ارتش مستقر در حومه جنوبی بیروت نیز جدائی این لشکر و پیوستن آن به جنبش امل را اعلام کرد.(4)

منابع:

1. اطلاعات، 17 دی 62، ص 2
2. اطلاعات، 17 دی 62، ص3
3. کیهان، 17 بهمن 62 ، ص 3
4. جمهوری اسلامی، 17 بهمن 62، ص 3

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول