اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

معاون وزیر کار دولت حماس در گفت‌وگو با فارس خبر داد

روند بسیار کند رفع خرابی‌ها در غزه/ 13 هزار واحد مسکونی نیازمند بازسازی است

معاون وزیر کار دولت حماس، دلیل تاخیر در روند بازسازی غزه را عمل نکردن کشورهای‌ کمک‌کننده به تعهدات اعلام و ادعاهای رژیم صهیونیستی درباره استفاده از سیمان وارداتی در ساخت تونل‌ها را رد کرد.

روند بسیار کند رفع خرابی‌ها در غزه/ 13 هزار واحد مسکونی نیازمند بازسازی است

«ناجی سرحان»، معاون وزیر کار دولت حماس در نوار غزه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در غزه، تاکید کرد: روند بازسازی خرابی‌ها در غزه روند بسیار کُندی را سپری می‌کند و برخلاف آنچه انتظار می‌رفت، برنامه بازسازی این منطقه در سال 2017 پایان نخواهد یافت.

معاون وزیر کار دولت حماس با بیان اینکه بازسازی بیش از نیمی از خانه‌های تخریب شده پایان یافته، افزود: با این حال هنوز بسیاری از خانه‌های تخریب شده در صف انتظار هستند.

سرحان در این خصوص گفت: حدود 11 هزار واحد مسکونی طی تجاوز رژیم اشغالگر به نوار غزه بطور کامل تخریب شدند، 2 هزار واحد دیگر نیز طی تجاوزات پیشین تخریب شده بود که جمعا 13 هزار واحد مسکونی نیازمند بازسازی کامل بود. با توجه به امکانات در اختیار تاکنون تنها 5 هزار واحد مسکونی بازسازی شده و مابقی بدلیل عدم عمل به تعهدات کشورهای کمک‌کننده فرصت بازسازی نیافته‌اند.

وی ادامه داد: برخی از کشورهای شرکت‌کننده در کنفرانس بازسازی غزه در سال 2014 میلادی در قاهره تاکنون به تعهدات خود عمل نکرده‌اند، این موضوع در کنار ممانعت رژیم صهیونیستی از وارد کردن سیمان موجب کُندی بسیار در کار شده است.

سرحان یکی دیگر از دلایل کُند شدن روند بازسازی را طرح «رابرت سری»، نماینده ویژه سازمان ملل در امور غزه دانست و گفت: پروسه اداری طرح که ارسال اسامی زیان دیدگان به وزارت امور مدنی و سپس به وزارت امور مدنی رژیم صهیونیستی و مشروط کردن آن گرفتن مجوز بازسازی از این رژیم بیش از پیش به عدم پیشرفت کار دامن می‌زند.

معاون وزیر کار دولت حماس در نوار غزه با اشاره به اینکه صهیونیست‌ها برای جلوگیری از بازسازی ویرانه‌ها به هر بهانه و ترفندی متوسل می‌شوند، خواستار اعمال فشار سازمان‌ها و نهادهای بین المللی ذیربط بر رژیم صهیونیستی جهت تسریع در روند دادن مجوزها شد.

وی همچنین خواستار لغو ممنوعیت ورود سیمان به نوار غزه و کاهش نظارت‌ها بویژه براساس طرح سری و ایجاد تعدیلاتی در آن شد تا روند بازسازی نوار غزه و وارد کردن مصالح ساختمانی تسریع شود.

سرحان درباره این ادعا که سیمان وارد شده به غزه صرف ساخت تونل‌ها می‌شود، گفت: ما به سازمان ملل و سازمان‌های نظارتی ثابت کردیم که این سخنی بی‌پایه و اساس است و تمام مصالح ساختمانی وارداتی صرف بازسازی خانه‌ها می‌شود.

معاون وزیر کار دولت حماس در نوار غزه درباره ایجاد جایگزین‌هایی عربی جهت تامین مصالح ساختمانی گفت: تلاش‌های بسیاری در این خصوص بویژه با طرف مصری انجام شده، اما نتیجه‌ مورد نظر را بهمراه نداشته است، در چند مورد معدود نیز قیمت مصالح فروخته شده از مصر به غزه بسیار گران‌تر از قیمت ارائه شده از سوی تل‌آویو است.

سرحان درباره بحران مسکن در غزه نیز تصریح کرد: با توجه به کسری بودجه هرساله‌ای که با آن مواجه هستیم و کُند بودن روند بازسازی خانه‌های تخریب شده و رشد بالای جمعیت و محاصره اعمال شده از سوی صهیونیست‌ها نباید انتظار حل بحران مسکن در نوار غزه را داشته باشیم.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول