اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

فارس گزارش می دهد:

تئاتر بسیج مقدمه‌ای برای جشنواره تئاتر مقاومت می شود

تئاتر در ساختار تعریفی فعلی بسیج در حال تغییر است، تغییری که به ظاهر خوشایند است اما اگر ضعف نیروهای استانی را نادیده بگیریم، سازمان بسیج هنرمندان مقدمه ای خوب برای برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت در شکلی واقعی را آغاز کرده است.

تئاتر بسیج مقدمه‌ای برای جشنواره تئاتر مقاومت می شود

به گزارش خبرنگار تئاتر و سینمای خبرگزاری فارس، امیر نصیربیگی مدیر انجمن های ادبی و هنری بسیج هنرمندان، در نشست خود در حضور خبرنگاران از برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت توسط سازمان بسیج هنرمندان خبر داد.

این بدان معناست که دیگر بنیاد روایت و انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس که متولی برگزاری شانزده دوره گذشته این رویداد فرهنگی بوده‌اند، دیگر در برپایی آن نقشی ندارند.

البته این گفته‌ها در حالی از زبان نصیربیگی نقل شد که این روزها در جشنواره علیرضا عاقل‌زاده، مدیر انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس برای ارزیابی آثار و در نهایت حمایت اجرایی از این آثار در بندرعباس به سر می‌برد.

فارغ از اینکه سازمان بسیج یک رویداد تئاتری خود را از نهادی متعلق به خود، به نهادی دیگر در چارت سازمانیش سپرده است، جشنواره مقاومت واجد اهمیت است چراکه مدیران سازمان بسیج هنرمندان و دبیر جشنواره، کورش زارعی باید بداند که جشنواره مقاومت از شاکله سراسری خارج و به رویداد بین‌المللی تبدیل ‌شود.

البته از لابلای صحبت ها و نوع برگزاری دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر بسیج حرف از جشنواره مقاومتی بزرگ در میان است. هر چند در ظاهر و با آشنایی با تاریخچه جشنواره و هر آنچه از بدیهیات پیشینی در ذهن داشته باشیم، شاید این صحبت نصیربیگی به یک بلوف شباهت داشته باشد؛ چرا که برای مثال در جشنواره فجر که برخی معتقدند باید تنها منادی ارزش‌های انقلاب باشد، خبری از تئاتری با موضوع انقلاب اسلامی نیست.

مشکل اولیه در بدنه نهادهای برآمده از انقلاب فروکش کردن شور ابتدایی در تشکیل نهادهای فرهنگی و تسلط نظام بورکراسی بر این عرضه‌ها بوده است.

این رویه موجبات ریزش نیروها و پراکندگی هنرمندانی شده است که این روزها یا در سکوت به سرمی‌برند یا خواسته یا ناخواسته از رشد هنری بازمانده‌اند و در بهترین حالت جذب بدنه‌های دیگر تئاتر شده‌اند.

نتیجه این امر حضور هر از گاهی نسل جوانی بوده است که یا به تفکرات این نهادها تعلق خاطر داشته یا آنکه در وانفسای بی‌پولی تئاتر، به این نهادها برای خلق و آفرینش پناه برده‌اند. اینان مهمانان یک روزه بوده‌اند.

تئاتر در ساختار تعریفی فعلی بسیج در حال تغییر است، تغییری که به ظاهر خوشایند است اما اگر این تغییر بخواهد جرقه ای باشد، آفت زا می شود. سازمان بسیج هنرمندان این روزها به واسطه برگزاری دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر بسیج از لاک خود بیرون آمده است و باید دید این سیاست روبه جلو که بخشی از آن هم متعلق به حضور چهره ای جدید و پرانرژی به نام کوروش زارعی است تا کجا پیش می رود، چراکه بدون شک بخشی از وزنه سنگین هیئت داوران جشنواره از ابتدا تاکنون و جزئی نگری در انتخاب آثار به مرهون زارعی است که خود برآمده از تئاتر، سینما و تلویزیون است.

دوازدهمین جشنواره تئاتر بسیج هم اکنون در استان هرمزگان در حال برگزاری است و اگر ضعف های نیروهای استانی جشنواره را نادیده بگیریم، سازمان بسیج هنرمندان مقدمه ای خوب را برای برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت در شکلی واقعی را آغاز کرده است، جشنواره مقاومتی که بتواند تنها یک هندوانه دربسته دور همی نباشد و الگویی مناسب برای دیگر جشنواره های مقاومت به ویژه فیلم و تجسمی باشد.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول