اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  کشتی و وزنه برداری

پس از اعتراضات کتبی ایران به شیطنت آذربایجان مطرح شد

اعتراف وب‌سایت بازی‌های باکو 2017 به ایرانی بودن زورخانه+سند

وب‌سایت رسمی بازی‌های کشورهای اسلامی 2017 به میزبانی شهر باکو متن شیطنت‌آمیز منتشر شده در چند روز گذشته را اصلاح و به ایرانی بودن زورخانه اعتراف کرد.

اعتراف وب‌سایت بازی‌های باکو 2017 به ایرانی بودن زورخانه+سند

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، روز گذشته متنی در برخی منابع وابسته به کشور آذربایجان منتشر شد که بوی شیطنت رسانه‌ای از آن به مشام می‌رسید. 

در این متن به سابقه باستانی کشوری به نام آذربایجان در ورزش زورخانه اشاره شده و آمده بود: تاریخ 3 هزار ساله این ورزش مربوط به کشور آذربایجان است.

در ادامه این متن مبهم و بدون سند و مدرک به نام پوریای ولی یا محمودبن‌ولی‌الدین اشاره و او نیز یک آذربایجانی معرفی شده بود اما در متن منتشر شده در وب‌سایت رسمی بازی‌های کشورهای اسلامی به میزبانی باکو 2017 آمده است: با توجه به حقایق و اسناد تاریخی مرجع و خانه اصلی زورخانه که به عنوان یک رشته ورزشی بین‌المللی شناخته شده است، ایران نام دارد.

بیش از 3 هزار سال تاریخ پشت سر این رشته ورزشی است و نزدیک به 700 سال پیش شخصی به نام پوریای ولی این ورزش را با چارچوبی مشخص احیا و به علاقمندان آن معرفی کرد.

در ادامه این متن به معنای واژه زورخانه اشاره شده و آن را در قالب مفاهیمی چون خانه قدرت و استامت معرفی کردند. مسابقات زورخانه در قالب رقابت‌های فشرده،‌جذاب و دیدنی به مدت 3 روز در کریستال هال بین چند گروه برگزار می‌شود. در روز دوم رقابت‌های انفرادی نیز کلید می‌خورد و در روز سوم کشتی پهلوانی به این رقابت‌های دیدنی اضافه خواهد شد.

نویسنده این متن در پایان گزارش خود به معرفی این رشته همراه با جزئیات پرداخته و نوشته است این رشته ورزشی به صورت ریتمیک و همراه با اشعاری قدیمی و گاه مقدس و مزین به نام اسطوره‌ها و افراد مورد احترام مسلمانان تجربه می‌شود.

باید به این نکته توجه کرد که ورزش باستانی زورخانه با پیام مهم پهلوانی و اخلاق خود اصولا نگاهی انسانی و اخلاق‌مدارانه دارد. به همین دلیل نگاه شیطنت‌آمیز کشور آذربایجان به مرزبندی در چنین ورزش مملو از اخلاق و مرام پهلوانی بسیار تاسف‌برانگیز است که البته با اقدام به موقع ایران این نگاه تعدیل و اصلاح شد.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول