اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

آشنایی با رشته‌های شاخه کاردانش/۷

معرفی رشته «ایمنی و آتش‌نشانی»/ این هنرجویان «آتش‌نشان» می‌شوند

هنرآموزان رشته «ایمنی و آتش‌نشانی» در صورت کسب دانش‌ها و مهارت‌های موردنظر، شایستگی آن را خواهند داشت که به عنوان «آتش‌نشان» به استخدام سازمان آتش‌نشانی در آیند.

معرفی رشته «ایمنی و آتش‌نشانی»/ این هنرجویان «آتش‌نشان» می‌شوند

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس،‌ رشته «ایمنی و آتش‌نشانی» در زمینه خدمات از گروه خدمات قرار دارد.

*معرفی رشته

با عنایت به اهمیت منابع انسانی در برنامه‌ریزی و توسعه اهداف سازمانی و رشد سریع و همه‌جانبه فن‌آوری و ضرورت توجه به آن، تربیت نیروهای کارآمد و آموزش مداوم به آنان به منظور به‌روز کردن دانش‌ها و مهارت‌ها نیز ضرورت کامل دارد.

آموزش‌ها به شیوه Vocational (مهارتی علمی ـ‌کاربردی) موجبات تربیت نیروهای ماهر و کارآمدی را فراهم می‌آورد که قادر باشند براساس استانداردها، طرح‌ها و برنامه‌های علمی به فعالیت بپردازند.

بر این اساس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی، با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش نسبت به تهیه و تدوین استانداردها و سرفصل‌های دروس آتش‌نشانی و امداد پرداخت.

*سطح آموزشی مهارت‌ها

مهارت‌های مدنظر برای آموزش هنرجویان شامل «شناخت ساختار سازمانی و تشکیلات آتش‌نشانی»، «شناخت تئوری حریق»، «تجهیزات حفاظت فردی و هیدرولیکی»، «انضباط گروهی و اخلاق حرفه‌ای»، «پمپ‌های آتش‌نشانی»، «کمک‌های اولیه»، «تجهیزات خودروهای آتش‌نشانی و امداد»، «برق و خطرات آن»، «اقدامات اولیه در پیشگیری، کنترل و کاهش خسارات حریق»، «عملیات اطفای حریق (کاربرد تجهیزات اطفا)»، «حوادث طبیعی و غیرطبیعی»، «نردبان‌های دستی»، «شیمی حریق» «خاموش‌کننده‌های دستی»، «آمادگی جسمانی و تربیت بدنی»، «دستگاه تنفسی»، «ایمنی و بهداشت حرفه‌ای»، «آبرسانی»، «حمل مصدوم»، «کف و کفسازها» و «اصول و مبانی و عملیات نجات و امداد» است.

*آینده تحصیلی و شغلی

کارآموزان در صورت کسب دانش‌ها و مهارت‌های موردنظر، شایستگی آن را خواهند داشت که به عنوان «آتش‌نشان» به استخدام سازمان آتش‌نشانی در آیند.

حاصل این آموزش‌ها قابلیت انطباق و انتقال را در هر وضعیتی از طریق کارگاه‌های آموزشی کوتاه‌مدت است و در سطوح کاردانی و کارشناسی ناپیوسته نیز قابل توسعه است.

بنابراین مطلوب‌ترین و منطقی‌ترین راه برای به کارگیری نیروهای آتش‌نشان و ارتقای شغلی و قبول مسئولیت‌های سنگین‌تر از چنین رهگذری میسر خواهد بود و چنین آموزش‌هایی است که مبنای آموزش‌های ضمن خدمت مداوم قرار خواهد گرفت.

* ساعت آموزش

رشته «ایمنی و آتش‌نشانی» دارای ۱۱۱ ساعت آموزش است که شامل ۴۲ ساعت دروس عمومی، ۴ ساعت شایستگی‌های پایه، ۵۶ ساعت شایستگی‌های فنی و ۹ ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «ریاضی ۱ متشکل از ۲ واحد نظری»، «شیمی متشکل از ۲ واحد نظری»، «ایمنی و آتش‌نشانی متشکل از ۲۲ واحد نظری و ۲۵ واحد عملی» و «کارورزی متشکل از ۴ واحد عملی» است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول