اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

اسناد فروش سلاح شیمیایی از سوی آمریکا

دکتر کمال خرازی: قبل از کاربرد سلاح های شیمیایی توسط رژیم صدام در عملیات خیبر اطلاعاتی در دست بود که آمریکا و چند کشور به عراق سلاح شیمیایی تحویل داده اند.

اسناد فروش سلاح شیمیایی از سوی آمریکا

رخدادهای 13 تیر 63

چکیده:

  • ایران اسناد تازه ای را از فروش سلاح های شیمیایی آمریکا به عراق فاش کرد.

 

  • نخست وزیر سیاست جمهوری اسلامی ایران را در کنفرانس آتی اوپک اعلام کرد.

 

  • 100 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح های ملی در سال جاری اختصاص یافت.

 

  • انفجار شدیدی پایگاه صهیونیست ها در شهر صیدا را لرزاند.

 

انتشار اسناد جدید از فروش سلاح شیمیایی به عراق

سرپرست ستاد تبلیغات جنگ دیروز طی مصاحبه ای جزئیات اسناد به دست آمده از تحویل سلاح های شیمیایی آمریکا به عراق را تشریح کرد.

دکتر کمال خرازی گفت: قبل از کاربرد سلاح های شیمیایی توسط رژیم صدام در عملیات خیبر اطلاعاتی در دست بود که آمریکا و چند کشور به عراق سلاح شیمیایی تحویل داده اند. اما پس از کاربرد این سلاح ها آمریکا اولین کشوری بود که به طور لفظی عراق را محکوم کرد پس از آن نیز در مقابل عراق اعلام کرد آمریکا در این قضیه دورویی نشان می دهد.

وی افزود: نحوه برخورد آمریکا با جنایت صدام در استفاده از سلاح های شیمیایی اطلاعاتی را که حکایت از تحویل سلاح های شیمیایی از سوی آمریکا به عراق بود را تقویت کرد و ما مصمم شدیم تا با پی گیری جدی اسناد این جنایت را بدست بیاوریم که سرانجام اسنادی به دستمان رسید که حاوی پیامی است به امضای فرمانده مربوطه سرگرد «پی ار پرایسز» در این سند فاش شده است که مقدرا 2 تن گاز خردل از کالیفرنیا به تریخون و از آنجا به بغداد ارسال شده است. به گفته خرازی این محموله 2 هزار کیلویی گاز جامد خردل درست قبل از عملیات خیبر به پایگاه بغداد منتقل شده است.(1)

 

موسوی: دبیر کلی اوپک حق ایران است

در آستانه تشکیل کنفرانس اوپک مواضع مهم دولت جمهوری اسلامی ایران توسط نخست وزیر اعلام شد.

مهندس میرحسین موسوی صبح امروز در پایان جلسه هیئت دولت در مصاحبه با خبرنگاران نقطه نظرات جمهوری اسلامی ایران را پیرامون قیمت نفت و سهمیه بندی آن و نیز دبیرکلی اوپک تشریح کرد. آقای موسوی گفت: ما معتقدیم وقتی قیمت نفت از 34 دلار به  29 دلار تنزل پیدا کرده 5 دلار ما به التفات به جیب استکبار جهانی و کارتل ها و تراست ها رفته و باعث تسلط بیشتر آنان بر مستضعفین منطقه شده است.

نخست وزیر افزود: نظر دولت جمهوری اسلامی ایران این است که قیمت نفت بسیار پائین تر از قیمت واقعی آن است و باید افزایش یابد و ما همچنین روی سهیمه بندی نفت در کنفرانس آتی اصرار خواهیم ورزید. ما همچنین اعلام می کنیم دبیرکلی اوپک نوبت ایران است و یا باید دبیر کل از ایران انتخاب شود و یا اوپک امسال نیز از انتخاب دبیر کل محروم خواهد ماند.(2)

 

اختصاص 100 میلیارد تومان به پروژه ای عمرانی کشور

دکتر بانکی وزیر مشاور و سرپرست سازمان برنامه بودجه که به منظور شرکت در سمینار فعالیت های دریایی به بوشهر سفر کرده است در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: در سال جاری متجاوز از 100 میلیارد تومان جهت اجرای پروژه های عمرانی در سطح کشور سرمایه گذاری خواهد شد.

وی افزود: از این میزان اعتبار مبلغ 75 میلیارد تومان جهت اجرای پروژه های عمرانی ملی، 20 میلیارد تومان جهت اجرای پروژه های عمرانی استانی و مبلغ 6 میلیارد تومان جهت بازسازی مناطق جنگی کشور سرمایه گذاری خواهد شد. به گفته وی در سال جاری 24 هزار پروژه عمرانی استانی در سطح استان های کشور تکمیل و به مرحله اجرا درخواهد آمد. وی افزود: در قانون بودجه امسال اعتبار بخش کشاورزی 80 میلیارد ریال تخصیص یافته است که این میزان با توجه به نیاز به 110 میلیارد ریال افزایش خواهد یافت.(3)

 

انفجار در نزدیکی پایگاه صهیونیست ها در صیدا

انفجار شدیدی دیروز در نزدیگی پایگاه صهیونیست ها در شرق صیدا بوقوع پیوست. بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه صهیونیست ها بلافاصله پس از انفجار راه هایی را که به این پایگاه ختم می شد مسدود و منطقه را محاصره کردند. صهیونیست ها از نزدیک شدن خبرنگاران و مردم به محل انفجار شدیدا جلوگیری می کنند. هنوز از چگونگی جزئیات و تلفات این انفجار گزارشی مخابره نشده است صدای انفجار بر اساس گزارش ها تا کیلومترها دورتر نیز به گوش رسیده است همزمان با این انفجار یک پست بازرسی اشغالگران صهیونیست نیز در شمال شهر صور مورد حمله انقلابیون مسلمان قرار گرفت که بر اثر این حمله شماری از صهیونیست ها کشته و زخمی شدند.(4)

منابع:

1. اطلاعات، 13 تیر 63، ص 3
2. کیهان، 13 تیر  63، ص 3
3. کیهان، 13 تیر 63، ص 3
4. جمهوری اسلامی، 13 خرداد 63، ص 3

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول