اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

یادداشت/

خرسندیم از شنیدن یک خبر خوب در حوزه کتاب

وضعیت مطالعه ایرانی‌ها رو به رشد است. پس باید آن را به رسمیت شناخت و با جد و جهد بیشتر این مسیر را ادامه داد.

خرسندیم از شنیدن یک خبر خوب در حوزه کتاب

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، سیدمهدی سیدی، کارشناس حوزه رسانه، پس از انتشار خبر تجدید چاپ کتاب «مفاتیح الحیات» اثر آیت‌الله جوادی آملی برای دویست و هشتاد و هشتمین نوبت، یادداشتی نوشته که در ادامه منتشر شده است.

«کتاب «مفاتیح الحیات» به چاپ دویست و هشتاد و هشتم رسید. این اتفاق از دو زاویه، خوشحال‌کننده و امیدآفرین است:

۱- در خانه بسیاری از ما، کتاب ارزشمندی وجود دارد از شیخ عباس قمی (متوفی 1319 هـ ش) با عنوان مفاتیح الجنان. نزدیک یک قرن است که ما ایرانی‌ها، با این کتاب انس و الفت داریم و هرجا که قرآنی پیدا شود، حتما می‌توان از این کتاب قطور هم سراغی گرفت. مفاتیح الجنان (تألیف 1304 هـ ش)، به معنای کلیدهای بهشت مجموعه دعاها، اعمال و زیارت‌هایی است که زندگی اخروی ما را آباد کرده و ما را متوجه معانی انسان‌ساز حشر و قیامت می‌کند.

حضرت آیت الله جوادی آملی در خطبه نماز جمعه قم (21 / 4 / 1387) می‌گوید: «ما جلد دوم مفاتیح الجنان را لازم داریم، ولی نوشته نشده است. مفاتیح‌الجنان یک جلد است، خدا غریق رحمت کند محدّث قمی و سائرین را. این یک کتاب با بخش‌های عبادات و اذکار و زیارات و اینهاست. امّا دین تنها اینها نیست... اینقدر روایات داریم که مربوط به آداب زندگی ماست. جلد دوّم مفاتیح الجنان جایش خالی است که ان‌شاءالله یک عده‌ای باید بنویسند تا معلوم بشود دین تنها این نیست که ما زیارت بکنیم و ذکری بگوییم.»

شاید همین ماجرا، انگیزه‌ای مهم برای تألیف «مفاتیح الحیات» (کلیدهای زندگی) توسط ایشان بوده است (سال 1391 – نشر اسراء). حال شنیدن خبر 2 میلیونی شدن این کتاب، بسیار محرک است، به این معنا که گواهی می‌دهد جامعه ایرانی گام به گام به سمت و سوی عقلانیت دینی گام برمی‌دارد، آنچنان که می‌خواهد جزء به جزء زندگی دنیایی و آخرتی خود را با مفاهیم پاکیزه دین تنظیم و تعمیر کند.

۲- سال‌هاست گروهی از روشنفکران، مردم ایران را منکوب و سرکوب می‌کنند که فقیرند و سرانه مطالعه آنان از چند سطر در روز بالاتر نمی‌رود. البته حتما ما باید برای ارتقاء فرهنگ مطالعه گام‌های جدی و فزاینده‌ای برداریم، اما در صحت و سقم آن آمارهای ضد و نقیض هم شک و تردیدهای جدی وجود دارد. ضرورتا ایرانی‌ها کم کتاب نمی‌خوانند و البته در این سال‌ها بخش وسیعی از فرهنگ مطالعه نیز به حوزه شبکه‌های اجتماعی منتقل شده است. حال این که می‌شنویم یک کتاب 288 بار چاپ شده بسیار امیدآفرین است. البته کتاب‌های دیگری هم هست که رکورد بازار نشر را پشت سر گذاشته است. به عنوان نمونه کتاب «سلام بر ابراهیم» از مرز یک میلیون نسخه گذر کرده است. کتابی که در قالب زندگینامه‌ای مختصر، به 69 خاطره درباره شهید مفقود الاثر «ابراهیم هادی» می‌پردازد.

وضعیت مطالعه ایرانی‌ها رو به رشد است. پس باید آن را به رسمیت شناخت و با جد و جهد بیشتر این مسیر را ادامه داد.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول