اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

عملیات اجرایی دیوار آب‌بند طرح توسعه حرم امام حسین(ع) به پایان رسید

مراسم پایان عملیات اجرایی دیوار آب‌بند طرح توسعه حرم امام حسین(ع) شب گذشته با حضور رئیس ستاد بازسازی عتبات و جمعی از مسؤولان عراقی در کربلا برگزار شد.

عملیات اجرایی دیوار آب‌بند طرح توسعه حرم امام حسین(ع) به پایان رسید

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، مراسم پایان عملیات حفاری و اجرای دیوار آب‌بند طرح توسعه حرم مطهر امام حسین(ع) شب گذشته با حضور حسن پلارک رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات، تولیت حرم مطهر حضرت امام حسین(ع) و جمعی از مقامات عراقی و ایرانی در کربلا برگزار شد.

 

 

در این مراسم رئیس ستاد بازساری عتبات به روند اجرای طرح توسعه حرم امام حسین(ع) و پیشرفت این طرح و پایان عملیات دیوار آب‌بند اشاره کرد.

وی با بیان اینکه خداوند عز و جل را شاکریم که بار دیگر توفیق حاصل شد در جوار بارگاه ملکوتی سیدالشهدا(ع) و در معیت همه خادمان و مجاوران آن حضرت شاهد پیشرفت دیگری در حوزه بازسازی و توسعه اعتاب مقدسه باشیم، اظهار داشت: پیشرفتی که با لطف خداوند متعال و به برکت اهل بیت(ع) و در سایه وحدت و مودت و همکاری صمیمانه برادران عزیز عراقی و ایرانی با درایت و مدیریت داهیانه برادر عزیز و ارجمندم آیت‌الله شیخ مهدی کربلایی تولیت شرعی حرم مطهر امام حسین(ع) بدست آمد.

پلارک با اشاره به اینکه پس از اجرای بیش از 150 پروژه بازسازی و توسعه در اعتاب مقدسه عراق و اجرای یکی از بزرگترین پروژه‌های معماری جهان اسلام در عراق به نام صحن و شبستان حضرت زهرا(س) در نجف اشرف، طرح توسعه حرم مطهر امام حسین(ع) بعنوان بخشی از طرح توسعه جامع این حرم مطهر بنام صحن حضرت زینب (س) آغاز شد، خاطر نشان کرد: پروژه‌ای که بر اساس رویای صادق تولیت محترم حرم با عنایت اهل بیت(ع) شروع  و موسسه خیریه کوثر مفتخر به اجرای آن شد.

 

 

وی با بیان اینکه اجرای این طرح در زمینی به مساحت 6 هکتار با موانعی مواجه بود، افزود: مهمترین مشکل وجود آب‌های زیر سطحی زمین بود که مهندسان و کارشناسان ایجاد دیوار آب‌بند را در دستور کار قرار دادند و امروز شاهد به پایان رسیدن این دیوار آب بند هستیم.

پلارک با اشاره به اینکه ساخت این دیوار به تکنولوژی و دانش فنی و مهندسی و تجهیزات بسیار پیشرفته‌ی نیاز داشت که همه آن به همت محبان اهل بیت (ع) مهیا شد، گفت: امیدوارم مسیر این پروژه با شتاب مناسب ادامه یابد تا انشالله به طور کامل به بهره برداری برسد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات با بیان اینکه این مسیر دشوار هموار نمی‌شد مگر با رهنمودها و حمایت‌های بی دریغ علما و بزرگان و مراجع اعظام تقلید به ویژه حضرت آیت الله سید علی سیستانی و حضرت آیت الله سید علی خامنه‌ای و تولیت های محترم اعتاب مقدسه در عراق، تصریح کرد: فرصت را مغتنم می‌شمارم و تشکر و قدردانی می‌کنم از همه مهندسان و کارشناسان و کارکنان این پروژه، تولیت و اعضای محترم حرم مطهر امام حسین(ع)، همه خادمان و محبان اهل بیت که در این پروژه یاری رسان ما هستند.

 

 

به گزارش فارس، فاز نخست طرح توسعه حرم امام حسین(ع) با عنوان صحن عقیله بنی‌هاشم(س) که از سال 1394 به همت ایرانیان اجرایی شده، به مساحت 5.5 هکتار در حال اجرا است که خاکبرداری این بخش مراحل پایانی را طی می‌کند.

 

 

در حین احداث صحن عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب(س) به دلیل بالابودن آب زیرزمینی در این منطقه در عمق حدود سه متری، چالش فنی ایجاد شد که مهندسان کشورمان با استفاده از شیوه‌های کم‌نظیر و دستگاه هیدروفرز سعی در ادامه روند توسعه داشتند که نخستین گام اجرای دیوار آب‌بند برای جلوگیری از نفوذ آب به محدوده صحن و طرح توسعه حرم امام حسین(ع) بود.

 

 

بر همین اساس مقرر شد دیواری به عمق 40 و عرض یک متر برای جلوگیری از ورود آب احداث شود که این امر به همت مهندسان کشورمان اجرایی و شب گذشته به اتمام رسید.

 

 

با پایان اجرای دیوار آب‌بند، امکان اجرای سازه و عملیات پایه‌بندی صحن ایجاد می‌شود و روند طرح توسعه حرم امام حسین(ع) بهتر از گذشته پیش خواهد رفت و کار خاکبرداری عمیق به منظور اجرای پی‌ریزی و فونداسیون آغاز می‌شود.

در طرح توسعه حرم امام حسین(ع) علاوه بر صحن عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب(س)، بخش‌های غیرزیارتی نیز پیش‌بینی شده است.

گزارش از: منیژه شیخ

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول