اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عصر امروز انجام شد

بازدید هیأت تحقیق و تفحص مجلس از روند مبارزه با قاچاق در گمرک شهید رجایی

نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با هدف بررسی مبادی ورودی و خروجی کالا از روند مبارزه قاچاق کالا و ارز از مبادی رسمی برای ارائه گزارش از بندر شهید رجایی بازدید کردند.

بازدید هیأت تحقیق و تفحص مجلس از روند مبارزه با قاچاق در گمرک شهید رجایی

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، بعد از ظهر امروز هیأت تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز، متشکل از نمایندگان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با حضور در هرمزگان از گمرک شهیدرجایی نحوه ترخیص و انبارداری این بندر بازدید کردند.

در ادامه این بازدید اعضای هیأت تحقیق و تفحص مجلس از روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز ضمن حضور در مبادی ورودی و خروجی کالا و بخش‌های مختلف بندر شهیدرجایی، نظیر درگاه‌های «ایکس ری»، محل نگهداری کالا و  زیرساخت اداره بنادر و دریانوردی بازدید کردند.

طبق برنامه این هیأت پس از بازدید از بندر شهید رجایی و گمرک شهید باهنر به جزیره قشم سفر کرده و از گمرک این جزیره نیز بازدید خواهند کرد.

از دیگر برنامه‌های این هیأت در هرمزگان بازدید از دفاتر گمرکات شرق استان هرمزگان است که در طول این سه روزه سفر انجام می‌شود.

گفتنی است؛ در گمرکات استان هرمزگان شامل 22 دفترخانه طبق آمار منتشر شده از سازمان گمرک ایران بیش از 75 درصد فعالیت‌های گمرکی کشور انجام می‌شود که حاصل این فعالیت‌ها در سال 96 بالغ بر 16 هزار میلیارد تومان تولید درآمد بوده است؛ درحالی که طبق تعهد سالانه گمرکات استان مکلف به تولید درآمد به میزان 8هزار و 700 میلیارد تومان و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این گمرکات با توجه به ظرفیت‌های موجود در هرمزگان درآمد گمرکات استان برابر میزان تعهد تولید شده است.

افزایش درامد گمرکات در هرمزگان با توجه به ظرفیت‌های این استان اتفاق شگفت‌انگیزی نیست اما در مقایسه با زیرساخت‌های گمرکی و بندری بایستی گفت با توجه به مشکلات اقتصادی و به ویژه تحریم‌ها این رقم قابل توجه و چشمگیر است.

این افزایش درآمد در گمرکات هرمزگان برای دولتمردان اتفاق میمون و مبارکی است که لازم است برای تداوم  این روند توجه بیشتری به زیرساخت‌های توسعه فعالیت‌های اقتصادی به ویژه در امر صادرات و واردات داشته باشند.

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید دولتمردان در این بین به آن توجه داشته باشند آماری است که در زمینه قاچاق کالا و ارز از طریق مبادی رسمی اعلام می‌شود، آماری که بخش اعظم آن به واسطه کمبودهای موجود و به روز نبودن تجهیزات نظارتی در گمرکات کشور است.

ای کاش با توجه به مازاد درآمد گمرکی حاصل شده در گمرکات هرمزگان بخشی از این درآمد در حوزه ارتقای تجهیزات و زیرساخت‌ها و همچنین ارائه راهکارهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای کاهش رغبت جوانان به مشاغل کاذب نظیر قاچاق در این استان گردد.

البته اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور هم یکی دیگر از راه‌کارهای کاهش واردات قاچاق به کشور است که با همت نمایندگان مجلس عملی خواهد شد.

در پایان می‌توان دریافت که توجه ویژه به استانی با پتانسیل‌های متنوع هرمزگان در بخش‌های مختلف قابلیت افزایش تولید ثروت ملی دارد و توسعه این ظرفیت‌ها و به فعل تبدیل شدن آن نیازمند هزینه‌کرد اعتبارات ملی است.

انتهای پیام/ذ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول