اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  هنر و ادبیات

نگاهی به جشنواره‏ی کن و سیاست‏گذاری مسؤولان؛

دستاورد «کن»، دور کردن ما از اسلام و انقلاب است

از زمانی که مقام معظم رهبری مسؤولیت اداره ‏ی امور را برعهده داشتند، بارها این مطلب را گوشزد کرده ‏اند که جشنواره ‏هایی مثل «کن»، «اسکار» و نظیر آن با اهداف امپریالیستی و صهیونیستی بنیانگذاری شده ‏اند؛ اما هیچ‏گاه متولیان امر تصمیم قاطعی از حیث حضور یا عدم حضور سینماگران ایران در آن‏ها اتخاذ نکرده ‏اند...

دستاورد «کن»، دور کردن ما از اسلام و انقلاب است

هر ساله برگزاری جشنواره‏های فیلم در خارج از کشور، مورد توجه فیلم‏سازان و مسؤولان سینمایی کشور بوده است؛ متأسفانه عدم اتخاذ سیاست واحد در قبال حضور در این جشنواره‏ ها همواره بحث‏های حاشیه‏ای را به همراه داشته است.

امسال نیز برگزاری جشناره‏ی «کن» و شرکت مسؤولین و فیلم‏سازان توجه مردم و رسانه‏ها را به خود معطوف کرد. در این راستا با «فرج‏اله سلحشور»، کارگردان و تهیه کننده‏ی سینما به گفت‏وگو نشستیم.

سلحشور از آن دست فیلمسازانی است که می‌کوشد دغدغه‌های ارزشی و دینی خود را با ساخت آثاری که به نوعی محتوای آن می‌تواند انعکاس‌دهنده‌ی درون مایه‌ی اصیل و سرچشمه وحیانی و برگرفته از فرهنگ قرآنی باشد، دنبال کند.

- امسال مطابق معمول سال‌های گذشته و هم‌زمان با برگزاری جشنواره‏ی فیلم «کن»، دگربار سیاست‌گذاری مسؤولان سیمایی کشور در ارتباط با شیوه حضور در این جشنواره‏ها مورد توجه رسانه‏ها بود.دیدگاه جنابعالی در این باره چیست؟
 
اهداف و جهت‏گیری جشنواره‏ها موضوع تازه‏ای نیست و از اوایل انقلاب، به ویژه از زمانی که مقام معظم رهبری مسؤولیت اداره‏ی امور را برعهده داشتند، بارها این مطلب را گوشزد کرده‏اند که جشنواره‏هایی مثل «کن»، «اسکار» و نظیر آن با اهداف امپریالیستی و صهیونیستی بنیانگذاری شده و تحقق این اهداف را تعقیب می‏کند. البته شما وقتی به کارنامه‏ی دولت‏های قبلی نگاه می‏کنید، می‏بینید مدام در این جشنواره‏ها به اشکال مختلف و خیلی گسترده‏تر از امسال حضور داشته‏اند؛ اما این که چرا امسال این قدر نمود پیدا می‏کند و جریان رسانه‏ای آن را دنبال می‏کند، بیشتر به دو دلیل است. یکی اینکه بعد از فتنه‏هایی که در کشور رخ داد، قدری چشم و گوش‏ها باز و حقیقت برای مردم و نخبگان روشن‏تر شده و چندان تحت تأثیر تبلیغات قرار نمی‏گیرند. دوم این‏که مسؤولین فعلی وزارت ارشاد از طیف نیروهای ولایی و بچه‏های مذهبی هستند و طبیعتا تمام حرکاتشان زیر نظر قرار دارد و اشتباهات آن‏ها از طرف مطبوعات و طرفداران سینما و رسانه‏های وابسته به آن‏ها با بزرگنمایی دنبال می‏شود؛ و گرنه اگر روند و اوضاع مثل گذشته بود، هیچ کدام از این حاشیه‏ها را کلید نزده و این قدر متظاهرانه دم از انقلاب و رهبری نمی‏زدند.
 
بخشی از این قضایا محصول سیاسی‏بازی است و بخش دیگر نشانه‏ی بیداری مردم و نخبگان. امروز یک عده بیدار شده‏ و فهمیده‏اند مثل گذشته نباید نسبت به حرکت فرهنگی بی‏تفاوت باشند؛ به ویژه این‏که حرکت‏های فرهنگی در عصر حاضر بیشتر از گذشته خود را نشان می‏دهد و مردم می‏دانند که مسیر حرکت‏های فرهنگی چقدر می‏تواند در حوزه‏های دیگر اثرگذار باشد.
 
در این‏که جشنواره‏ها دنبال اهداف و منافع خود هستند، تردیدی نیست؛ اما در این میان بخشی از انتقادات را باید متوجه مسؤولانی کرد که ما نظر و عمل آن‏ها را پیشتر دیده‏ایم. کسی که در دولت‏های پیشین به طور رسمی اعلام می‏کرد که: «هنر را برای هنر می‏خواهد، نه این که به واسطه‏ی این هنر ارزش‏های انقلاب و اصول اسلام برجسته و نمایانده شوند»، انتظاری از او نیست، اما انتظار از کسانی است که ولایی می‏اندیشند و خود را تابع نظرات و دیدگاه‏های رهبر معظم انقلاب در حوزه‏ی فرهنگ و هنر می‏دانند. آن‏ها باید در عمل هم این تابعیت را نشان دهند. وقتی مقام معظم رهبری عملا وابستگی این جشنواره‏ها به قدرت‏ها را اعلام می‏کنند، باید همه‏مان مراقب باشیم.
 
- از دیدگاه شما شرکت در جشنواره‏های خارجی از جمله جشنواره کن دستاورد مهمی برای ما داشته است؟
 
مهم‏ترین دستاورد جشنواره‏های خارجی این بوده که ما را از اسلام و انقلاب دورتر کرده است.
 
شما وقتی روبنایی و سطحی به قضیه نگاه می‏کنید، می‏بینید فیلم و فیلم‏سازی در جشنواره‏ای شرکت کرده‏است؛ اما وقتی کمی عمیق‏تر به مسأله نگاه می‏کنید، می‏بیند آن فیلم‏ساز به تدریج همان تفکری را دنبال می‏کند که مسؤولان و متولیان آن جشنواره می‏خواهند.
 
ما اطلاع داریم که گاهی برخی از این جشنواره‏ها به بعضی از فیلم‏سازهای ما پول می‏دهند تا همان محتوایی را در فیلمهایشان انعکاس دهند که این جشنواره‏ها می‏خواهند.
 
ما می‏دانیم که برخی از فمنیست‏ها از این فضا انتفاع مالی می‏برند و به جای آن محتوایی را تولید می‏کنند که منطبق با سیاست‏گذاری این جشنواره‏ها است. همچنان که «مخملباف» صراحتا می‏گوید من پول می‏گیرم و فیلم می‏سازم. ما متاسفانه بعد از این همه سال هنوز نتوانسته‏ایم از این انحطاط فراگیر بیرون بیاییم.
 
- به نظر شما در این سال‏ها سیاست‏گذاران حوزه‏ی سینما نباید به یک جمع‏بندی اصولی درباره‏ی شرکت در جشنواره‏ها می‏رسیدند؟
 
بله، قبول دارم. الآن جمهوری اسلامی در برابر سیاست‏های هسته‏ای غرب چگونه موضع می‏گیرد؟ معلوم است که موضع انقلاب و اسلام و ولایت را منعکس می‏کند. چرا؟ برای این‏که موضع انقلاب برای او روشن است و می‏داند که انقلاب نگاهش به مسأله‏ی فن‏آوری هسته‏ای چیست؟ و  به نظرات مقام معظم رهبری و مجلس و دولت هم اشراف دارد. اما آیا واقعا نظر انقلاب و اسلام درباره‏ی سینما همین قدر روشن و شفاف است؟ اگر ما این جهت‏گیری را معلوم کردیم که دقیقا نگاه ما به هنر فیلم‏سازی در این مملکت چیست و فلسفه و مبانی و اصولی برای آن تعریف و این اصل را با اعتقاداتمان هم‏جهت کردیم؛ به طور طبیعی می‏توانیم از دولت گرفته تا مجلس و مسؤولین را بازخواست کنیم که آقای مسؤول! ما سیاستمان معلوم و خواسته‏هایمان هم مشخص است؛ چرا شما به این‏ها عمل نمی‏کنید؟ اما وقتی مسؤول ما واقعا نمی‏داند چه می‏خواهد و باید به کجا برود آیا بازخواست او می‏تواند معنی داشته باشد؟ مسؤول ما اعم از نمایندگان مجلس، اعضای دولت یا مسؤولین هنری نهادها کلی‏بافی می‏کنند، کلی‏گویی‏هایی که کلیتی از اصل و حقیقت نیست و هیچ مفهوم روشنی را بازتاب نمی‏دهد. حر‏فهایی است که مثل تیری در تاریکی راه می‏شود و به جایی نمی‏رسد. خودشان هم نمی‏خواهند این اتفاق بیفتد.
 
من به صراحت می‏گویم مسؤولین جمهوری اسلامی هنوز نمی‏دانند از حقیقتی به نام سینما چه می‏خواهند؟ از فیلم‏ساز این مملکت چه مطالبه‏ای دارند؟ فیلم‏سازی در جمهوری اسلامی باید دارای تعریفی باشد؛ اما این را نمی‏دانند و طبیعی است که دور خودشان می‏گردند؛ جشنواره‏ی «کن» را گاهی تأیید می‏کنند و گاهی رد، گاهی می‏گویند بایستی با این‏ها همراه بشویم، فیلم‏هایی بسازیم که آن جا مورد استقبال واقع شود و گاهی اوقات می‏گویند نه، چون سیاه‏نمایی است، به درد ما نمی‏خورد.
 
- در واقع به نظر شما ما فاقد سیاست‏گذاری جامع و مدون در حوزه‏ی سینما هستیم و این نقص در هنگام حضور در جشنواره‏های خارجی هم وجود را نشان می‏دهد؟
 
بله، ما هر زمان تعریف درستی از سینمای مذهبی ارایه کردیم، می‏توانیم برنامه‏ریزی و سیاست‏گذاری رسیدن به آن تعریف را هم مطرح کنیم، اما وقتی شما تعریف درستی در این باره ندارید، می‏خواهید به کجا بروید و به چه نقطه‏ای برسید؟
 
ببینید ما می‏گوییم اگر می‏خواهیم فیلم‏سازی در این کشور از جهت اصول انقلاب و نظام و گفتمان امام(ره) و رهبری در مسیر درستی باشد، راهی جز تعریف مبانی و چارچوب‏های نظری که قابلیت اجرایی شدن را هم داشته باشند، وجود ندارد.
 
اما این سخن به آن معنا نیست که حال که ما به چنیین افقی دست پیدا نکرده‏ایم، فیلم‏سازی در این کشور را تعطیل و بعد که به چینین چشم‏اندازی رسیدیم، دوباره پرده‏ی نمایش را نصب کنیم. ما نمی‏توانیم دست روی دست بگذاریم. التبه امروز خوشبختانه بخشی از فیلم‏سازان ما با پس زمینه و ذهنیت اعتقادی و دینیشان فیلم می‏سازند و به روش‏ها و فلسفه‏ی مشخصی در ارتباط با فیلم‏سازی منطبق بر اصول و عقاید رسیده‏اند. این روش‏ها صرفا توهم و نظرات انتزاعی و بریده از واقعیت‏های سینما نیست که به درد نشستن روی کاغذ بخورد و نتواند از مرز کلمه و اوراق عبور کند.
 
از طرف دیگر اگر ما حتی به این چارچوب هم نرسیده باشیم، مسؤولان ما نمی‏توانند چند ده صاحب‏نظر حوزه‏ی فرهنگ را که دغدغه‏ی دین و فرهنگ و هنر را یک‏جا دارند، مسؤول و مأمور تدوین چنین چارچوبی کنند.
 
- ما سال‏ها پیش این کار را در حوزه‏ی اقتصاد انجام دادیم. دویست نفر اقتصاددان را جمع و آن‏ها را مسؤول تدوین چشم‏انداز تحول اقتصادی کردیم. آیا نمی‏توان این تصمیم را به حوزه‏ی فرهنگ تعمیم داد؟ به نظر شما چرا این اتفاق درباره‏ی سینما نمی‏افتد؟
 
به نظر می‏رسد حوزه‏ی فرهنگ حساسیت‏های بسیار بیشتری نسبت به عرصه‏های دیگر دارد، بنابراین هرگونه جراحی دراین باره مستلزم جسارت ورزی و شناخت عمقی و چند جانبه است.
 
متأسفانه بسیاری از مسؤولان ما از هجمه‏های رسانه‏ای- تبلیغاتی و جوسازی‏ها و حرف و حدیث‏ها واهمه دارند و عملا در برابر این حاشیه‏ها عقب‏نشینی می‏کنند.

پایگاه برهان

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول