اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت مطرح کرد

استفاده از مواد معطر در توتون قلیان مصداق تبلیغات مواد دخانی/ 80 درصد قهوه‌خانه‌ها فاقد پروانه هستند

رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت با بیان اینکه 80 درصد قهوه‌خانه‌های حوزه دانشگاه علوم پزشکی تهران فاقد پروانه هستند،گفت: باید نظارت بیشتری بر نحوه عملکرد این اماکن صورت گیرد.

استفاده از مواد معطر در توتون قلیان مصداق تبلیغات مواد دخانی/ 80 درصد قهوه‌خانه‌ها فاقد پروانه هستند

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، احمد جنیدی جعفری رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت در نشست خبری که به مناسبت هفته پیشگیری از مصرف دخانیات برگزار شد، اظهار داشت: در زمینه استعمال مواد دخانی مثل سیگار و قلیان باید حقوق شهروندی مردم جامعه تأمین شود و این موضوع زمانی رخ می‌دهد که مردم جامعه مطالبه‌گر باشند. 

وی افزود: باید توجه کنیم که یک درصد درآمد ناخالص ملی ما صرف مواد دخانی می‌شود در حالی که این رقم باید برای کارهای آموزشی و پژوهشی هزینه گردد. با این رخداد هزینه مصرف دخانیات از جیب افرادی که اقدام به مصرف این مواد نمی‌کنند خارج می‌شود و برای درمان افراد سیگاری صرف خواهد شد. 

جنیدی تصریح کرد: در پروانه فروش مواد دخانی که طی سال‌های قبل در این رابطه تفاهم‌هایی صورت گرفت به سه موضوع اساسی توجه شد که عدم فروش سیگار به افراد زیر 18 سال، عدم فروش سیگار به صورت نخی و عدم فروش سیگار قاچاق از جمله این موارد هستند و در پروانه کسب ذکر شده است که در صورتی که مغازه‌داری این تخلفات را انجام دهد پروانه فروش آن مغازه باید توقیف شود که در این زمینه وزارت صنعت باید نظارت بیشتری انجام دهد. 

رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت تصریح کرد: با بررسی که انجام دادیم حدود 80 درصد قهوه‌خانه‌های حوزه دانشگاه علوم پزشکی تهران فاقد پروانه هستند که این موضوع باعث می‌شود علاوه بر عرضه قلیان در این اماکن اتفاقات دیگری نیز رخ دهد. 

وی با اشاره به طرح استفساریه مجلس برای خارج کردن قهوه‌خانه‌ها از لیست اماکن عمومی، گفت: اگر ما  این مناطق را خارج از محل‌های عمومی در نظر بگیریم قوانین دیگری نیز وجود دارد که این اماکن به عنوان مکان عمومی شناخته می‌شود. 

جنیدی افزود: رسانه‌ها می‌توانند در حل این معضلات کمک زیادی به ما کنند. ما باید حق سلامت مردم را محترم بشماریم.

رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: قهوه‌خانه‌ای در تهران داریم که قلیان به دست مشتری نمی‌دهد و باید این الگوها باید به مردم معرفی شوند. 

وی افزود: برخی از افراد عنوان می‌کنند که تعطیل شدن قهوه‌خانه‌ها باعث کاهش آمار اشتغال خواهد شد این در حالی است که این اماکن می‌توانند با عرضه مواد غذایی شغل خود را ادامه دهند.

جنیدی خاطرنشان کرد: برخی تحقیقات نشان می‌دهد که در توتون قلیان‌‌ها از مواد معطره و یا حتی مواد مخدر استفاده شده که قهوه‌خانه‌دار برای جذب بیشتر مشتری این کار را انجام داده است. 

رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت با اشاره به قانون ممنوعیت تبلیغات مواد دخانی اظهار داشت استفاده از مواد معطره در توتون‌ها مصداق بارز تبلیغات مواد دخانیات است به طوری که افراد با استشمام بوی این مواد جذب می‌شوند.

وی در پایان در خصوص دکه‌های روزنامه‌فروشی که در آنها عرضه سیگار صورت می‌گیرد، گفت: شهرداری این اماکن را برای عرضه روزنامه احداث کرده است و ما چندین مکاتبه در این راستا با شهردار انجام داده‌ایم که متأسفانه هیچ اقدام عملی در این خصوص صورت نگرفته است. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول