اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  جامعه, خانواده و جوان

علی پرستار اسکی، دکتر محمدحسین عبدالهی، دکتر علیرضا مرادی، دکتر حمیدرضاحسن¬‌آبادی

سیستم خودهای انگیزشی زبان دوم و مهارت در زبان انگلیسی

هدف از مطالعه حاضر1 آزمون مدل سیستم خودهای انگیزشی زبان دوم در بستر آموزش رسمی زبان خارجه در ایران است تا با توجه به سایر ویژگی های این حوزه، تصویری روشن­تر از تأثیرات سیستم خودهای انگیزشی بر میزان مهارت زبان آموزان به دست آید.

سیستم خودهای انگیزشی زبان دوم و مهارت در زبان انگلیسی

چکیده

هدف از مطالعه حاضر1 آزمون مدل سیستم خودهای انگیزشی زبان دوم در بستر آموزش رسمی زبان خارجه در ایران است تا با توجه به سایر ویژگی های این حوزه، تصویری روشن­تر از تأثیرات سیستم خودهای انگیزشی بر میزان مهارت زبان آموزان به دست آید. شرکت کنندگان این پژوهش،شامل 892 دانش آموزودانشجوبودندکه ازطریق نمونه­‌گیری سهمیه ای انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش پرسشنامه­‌های سیستم خودهای انگیزشی زباندوم (دورنیه وتاگوچی، 2010)،آزموناستانداردمهارت در زبان انگلیسی نلسون (300D) و پرسشنامه موقعیت اجتماعی- اقتصادی بود که میزان انگیزش و سطح مهارت انگلیسی این شرکت­کنندگان را مورد سنجش قرار داد. نتایج نشان داد که مهارت در زبان انگلیسی را به ترتیب نگرش به یادگیری زبان انگلیسی، خودِ آرمانی و خودِ بایسته تبیین می­کنند و اینکه انگیزش از طریق خودِ بایسته و انتظارات اطرافیان در جهت یادگیری زبان شکل نمی­گیرد بلکه براساس نگرشی است که محیط یادگیری فراهم می­کند. همچنین، وضعیت اجتماعی-اقتصادی خودِ آرمانی را تعدیل کرده و بر یادگیری زبان دوم تاثیرگذار است، یعنی افراد طبقه اجتماعی- اقتصادی بالا، خودِ آرمانی بالاتری داشتند، به طوری که این امر عملکردشان را بهبود بخشیده بود. در صورتی که افراد طبقه اجتماعی- اقتصادی پایین از مزایای انگیزشی خودِ آرمانی زبان دوم بی­‌بهره بودند.


کلیدواژگان: سیستم خودهای انگیزشی زبان دوم، خودِ آرمانی، خودِ بایسته، نگرش به یادگیری زبان دوم، اعتماد به نفس زبانی، وضعیت اجتماعی- اقتصادی

نویسندگان:

علی پرستار اسکی: دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی (نویسنده مسئول)
دکتر محمدحسین عبدالهی: دانشیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی
 دکتر علیرضا مرادی: استاد گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی
 دکتر  حمیدرضاحسن­‌آبادی: استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی 

فصلنامه تعلیم و تربیت- سال سی و چهارم، شماره 1 (پیاپی 133)، بهار 1397.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول