چکیده
هدف از مطالعه حاضر1 آزمون مدل سیستم خودهای انگیزشی زبان دوم در بستر آموزش رسمی زبان خارجه در ایران است تا با توجه به سایر ویژگی های این حوزه، تصویری روشنتر از تأثیرات سیستم خودهای انگیزشی بر میزان مهارت زبان آموزان به دست آید. شرکت کنندگان این پژوهش،شامل 892 دانش آموزودانشجوبودندکه ازطریق نمونهگیری سهمیه ای انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش پرسشنامههای سیستم خودهای انگیزشی زباندوم (دورنیه وتاگوچی، 2010)،آزموناستانداردمهارت در زبان انگلیسی نلسون (300D) و پرسشنامه موقعیت اجتماعی- اقتصادی بود که میزان انگیزش و سطح مهارت انگلیسی این شرکتکنندگان را مورد سنجش قرار داد. نتایج نشان داد که مهارت در زبان انگلیسی را به ترتیب نگرش به یادگیری زبان انگلیسی، خودِ آرمانی و خودِ بایسته تبیین میکنند و اینکه انگیزش از طریق خودِ بایسته و انتظارات اطرافیان در جهت یادگیری زبان شکل نمیگیرد بلکه براساس نگرشی است که محیط یادگیری فراهم میکند. همچنین، وضعیت اجتماعی-اقتصادی خودِ آرمانی را تعدیل کرده و بر یادگیری زبان دوم تاثیرگذار است، یعنی افراد طبقه اجتماعی- اقتصادی بالا، خودِ آرمانی بالاتری داشتند، به طوری که این امر عملکردشان را بهبود بخشیده بود. در صورتی که افراد طبقه اجتماعی- اقتصادی پایین از مزایای انگیزشی خودِ آرمانی زبان دوم بیبهره بودند.
کلیدواژگان: سیستم خودهای انگیزشی زبان دوم، خودِ آرمانی، خودِ بایسته، نگرش به یادگیری زبان دوم، اعتماد به نفس زبانی، وضعیت اجتماعی- اقتصادی
نویسندگان:
علی پرستار اسکی: دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی (نویسنده مسئول)
دکتر محمدحسین عبدالهی: دانشیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی
دکتر علیرضا مرادی: استاد گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی
دکتر حمیدرضاحسنآبادی: استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی
فصلنامه تعلیم و تربیت- سال سی و چهارم، شماره 1 (پیاپی 133)، بهار 1397.