اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

عزیمت هیئت ایرانی به دمشق

هیئت جمهوری اسلامی ایران که به ریاست حجت الاسلام کروبی و برای حل مساله درگیری های بین گروه امل و فلسطینی ها به بیروت سفر کرده است پس از دیدارهای متعدد به علما و شخصیت های سیاسی و مذهبی لبنان بیروت را به مقصد دمشق ترک کرد.

عزیمت هیئت ایرانی به دمشق

رخدادهای 16 خرداد 64

چکیده:

  • موسوی: ما به نام اسلام و به نام عزت اسلامی و به نام همه ملت های اسلامی محکم و استوار ایستاده ایم.

 

  • جمهوری اسلامی ایران به اقدامات خصمانه کویت علیه ایرانیان مقیم این کشور اعتراض کرد.

 

  • هیئت ایرانی لبنان را به قصد سوریه ترک کرد.

 

  • در پایان اجلاس شورای وزیران اوپک قیمت پایه و سطح تولید اوپک تثبیت شد.

 

موسوی: راز قدرت ما به ایستادگی ماست

آقای میرحسین موسوی نخست وزیر کشورمان در اجتماع مردم تهران در مسجد امام حسن مجتبی با اشاره به هجوم صدام به شهرها و مناطق مسکونی ایران گفت: برای این که به هدف صدام از حمله به شهرها پی ببریم کافی است به هم صدایی گروهک ها و ابرقدرت های جهانی با صدام توجه کنیم و ببینیم چه کسانی شعار سازش با صدام را سر می دهند.  گروهک ها و قدرت های شرق و غرب سعی می کنند بر ما فشار بیاورند و ما را به سازش بکشانند. آنان می خواهند ما را به سازش بکشانند تا فردای این سازش زبان ارتجاع منطقه علیه اسلام به عنوان یک تجربه ناموفق باز باشد.

نخست وزیر افزود: هدف آنان این است که انقلاب اسلامی را با قبول صلح تحمیلی و سازش دچار فرسایش کنند و آن را به نابودی بکشانند. ما به نام اسلام و به نام عزت اسلامی و به نام همه ملت های اسلامی محکم و استوار ایستاده ایم و راز قدرت ما در ایستادگی و تحمل ما در این سختی هاست. راز قدرت ما به این است که امروز با قامتی محکم و استوار و با صدایی رسا از حقوق ملت های اسلامی دفاع کنیم.(1)

 

هشدار ایران به کویت

 به دنبال اقدامات خصمانه کویت علیه ایرانیان مقیم این کشور که اخیرا بدون دلیل بالا گرفته است کاردار سفارت ایران در کویت با «یوسف بدرالخوراض» معاون وزیر کشور و مسول امنیتی کویت ملاقات و پیرامون فشارهای بی دلیل نیروهای امنیتی کویت بر علیه اتباع ایرانی مقیم این کشور اعم از معلمین، روحانیون و کارگران گفت و گو کرد.

کاردار ایران در این ملاقات با اشاره به لزوم تامین امنیت کاری برای معلمین، کارگران و روحانیون نسبت به دستگیری به ناحق چند تن از روحانیون ایرانی در کویت اعتراض کرد و خواستار آزاد ساختن ایرانیانی که از طرف مقامات کویتی به عنوان اتباع نجیب خوانده می شدند گردید.

آقای باقری گفت: اطلاعات عوامل معلوم الحال که علاقه ای به توسعه روابط میان دو کشور ندارند متاسفانه مسئولین کویتی را به اشتباه و سوء ارزیابی می اندازد و این موجب شده است برخوردهای غلط با ایرانیان مقیم این کشور اعمال شود.(2)

 

عزیمت هیئت ایرانی به دمشق

هیئت جمهوری اسلامی ایران که به ریاست حجت الاسلام کروبی و برای حل مساله درگیری های بین گروه امل و فلسطینی ها به بیروت سفر کرده است پس از دیدارهای متعدد به علما و شخصیت های سیاسی و مذهبی لبنان بیروت را به مقصد دمشق ترک کرد.

به دنبال پایان سفر سه روزه هیئت جمهوری اسلامی ایران به لبنان روز گذشته بیانیه ای از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت منتشر شد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: هیئت جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر ضرورت کوشش جدی برای پایان دادن به جنگ، اهداف دشمن از این توطئه ها را به شرح زیر اعلام می کند؛ مخدوش کردن مقاومت و شهادت طلبی مسلمانان جنوب لبنان، ایجاد فتنه در میان مسلمین، ایجاد اختلاف میان کشورهای پیشرو در منطقه، انحراف در توجه مسلمین به آزادی فلسطین و قدس شریف و سرپوش گذاشتن بر طرح های سازش کارانه در مساله فلسطین.(3)

 

دفاع اوپک از قیمت های کنونی نفت

وزیران عضو اوپک شرکت کننده در اجلاس شورای وزیران در طایف عربستان سعودی به اتفاق تصمیم گرفتند از قیمت های قبلی نفت به شدت دفاع نموده و سقف تولید را در میزان فعلی و حتی کمتر از آن حفظ نمایند. روابط عمومی وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران در این باره اعلام کرد در اجلاس اخیر مقرر شد که اجلاس آتی اوپک قبل از موعد مقرر یعنی در تاریخ 30 ژوئن برابر 10 تیر ماه سال جاری در ژنو تشکیل گردد.

وزیر نفت عربستان نیز پس از پایان اجلاس طائف گفت: اجلاس آینده اوپک درباره سطح تولید و قیمت نفت خام کشورهای عضو تصمیم گیری خواهد کرد. در نشست اخیر طائف وزیر نفت کشورمان نیز به عنوان عضو ناظر شرکت داشت و مواضع جمهوری اسلامی را به اطلاع اعضای اوپک رساند.(4)

منابع:

1. اطلاعات، 16 خرداد 64، ص 3
2. جمهوری اسلامی، 16 خرداد 64، ص 9
3. اطلاعات، 16 خرداد 64، ص 2
4. کیهان، 16 خرداد 64، ص 17


انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول