چکیده
پژوهش حاضر به بررسی تأثیر متغیرهای انطباق آمیختۀ بازاریابی و بازارگرایی صادرات بر عملکرد صادراتی در شهر تهران پرداخته است. مطالعۀ حاضر دو هدف اصلی را دنبال میکند؛ نخست بررسی میکند که استراتژیهای انطباق آمیختۀ بازاریابی و بازارگرایی چه تأثیری بر عملکرد صادراتی میگذارند و دوم، به بررسی نقش بازارگرایی در صادرات بهدلیل وجود نتایج ضدونقیض مطالعات گذشته میپردازد. برای آزمایش فرضیههای تحقیق، 311 شرکت صادراتی برای نمونه انتخاب شد؛ سپس بهکمک نرمافزار Smart PLS و با استفاده از روش معادلات ساختاری واریانسمحور، دادههای گردآوری شده تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان میدهد شرکتهای صادراتی در محیطهای آشفته و بازارهای رقابتی نزدیک، از جنبۀ روانی برنامۀ آمیخته بازاریابی خود را با نیازهای مربوط به بازارهای خارجی بهتر انطباق میدهند. بازارگرایی صادرات، تأثیر مثبت و انطباق آمیختۀ برنامۀ بازاریابی تأثیر منفی بر عملکرد صادراتی شرکتها دارند؛ ضمن اینکه بازارگرایی رابطۀ بین دو متغیر انطباق آمیختۀ بازاریابی و عملکرد صادراتی را تعدیل کرده و در تصمیمگیریهای استراتژیک شرکتهای صادراتی، نقش حمایتگرایانه دارد.
کلیدواژهها: انطباق آمیختۀ بازاریابی؛ بازارگرایی صادرات؛ عملکرد صادرات؛ فاصلۀ روانی؛ محیط خارجی
نویسندگان:
رحیم محترم قلاتی: استادیار مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
مهرداد موثق: دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
فصلنامه مدیریت بازرگانی - دوره 10، شماره 1، بهار 1397.