اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  اقتصاد و حقوق

سید مهدی سیدی

از تبدیل پادگان آموزشی به دهکده اقتصاد مقاومتی تا شوری زدایی زمین ها

نگاهی به سرفصل اجمالی برخی از حرکت های مردمی و جهادی در حوزه کشاورزی کشور، دل را آرام کرده و نسخه های خوبی برای برون رفت از اشکالات موجود فراهم می سازد.

از تبدیل پادگان آموزشی به دهکده اقتصاد مقاومتی تا شوری زدایی زمین ها

این گزاره، انکار شدنی نیست که مردم نسبت به برخی ناکارآمدی ها شاکی هستند. بخشی از عرصه مدیریتی کشور دچار کم کاری های مزمنی شده است که روح و جسم جامعه را آزار می دهد. اما در مقابل، نمی توان بر حجم وسیعی از خدمت رسانی ها و پیشروی های هیجان آفرین، چشم پوشید. ولی متأسفانه رسانه ها به بازنمایی آسیب ها عادت کرده اند و کمتر برای انتشار خبرهای خوب آغوش می گشایند.

نگاهی به سرفصل اجمالی برخی از حرکت های مردمی و جهادی در حوزه کشاورزی کشور، دل را آرام کرده و نسخه های خوبی برای برون رفت از اشکالات موجود فراهم می سازد. این حرکت ها در قالب های گوناگونی نظیر سازمان بسیج سازندگی، حرکت های جهادی، گروه های خیریه و حرکت های مردمی انجام می شود؛ اما هرگز رسانه ها به نحو شایسته و پررنگ آن را پوشش نمی دهند:

  1. در برخی روستاهای کم آب، تغییر الگوی کشت در حال انجام است. به عنوان نمونه در برخی مکان ها کشت گلرنگ در دستور کار قرار گرفته و کلاس های آموزشی بسیاری برای کشاورزان ترتیب داده شده تا با این تغییر الگوی کشت، در میان مدت واردات روغن کاهش پیدا کند. شهر زرقان استان فارس یکی از این نقاط است.
  2. تأسیس کارخانه های روغن کشی، پرورش مرغ، ماهی، بوقلمون، قارچ، زعفران، صنایع دستی، دام و گیاهان دارویی از دیگر اقداماتی است که در قالب حرکت های جهادی با سرعت زیاد در حال انجام است.
  3. در برخی نقاط کشور، دهکده های اقتصاد مقاومتی ایجاد شده است که در آن بسترهای مناسبی برای کارگاه های پرورشی (بلدرچین، پرورش قارچ، ماهی، زنبور عسل) و صنایع بسته بندی مثل خشک کردن سبزی و تولید ترشیجات ایجاد شده است. فارفان اصفهان از جمله این نقاط است.
  4. ایران سومین صادرکننده گردو در جهان است. 230 هزار تن گردو از 20 میلیون درخت کشور، به دست می آید و این 6 برابر استاندارد جهانی است. اما در برخی از باغ های گردو، درخت ها رو به نابودی است و به شدت با آفت های مختلف دست به گریبان است. یک فقره سرمازدگی در یکی از استان ها، 110 میلیارد تومان خسارت به جای گذاشته است. حال، طراحی های خوبی برای نجات درخت های گردو در جریان است. تویسرکان یکی از نقاط شاخص در این زمینه است.
  5. یک پادگان آموزشی در کرمانشاه تبدیل به دهکده اقتصاد مقاومتی شده است و تعداد زیادی از کارآفرینان در این نقطه شروع به اشتغالزایی کرده اند. این پادگان که در دوران دفاع مقدس فعال بوده، مدت ها بلااستفاده مانده است و حالا با تغییر کابری محل مستعدی برای نمایشگاه های صنایع دستی، راه اندازی مشاغل خانگی و پرورش دام شده است.
  6. جنگل کاری از طریق گروه های جهادی با وسعت زیادی در حال پیگیری است. کاشت نهال بادام شیرین، به نوعی، هم جنگل کاری به حساب آمده و هم اشتغالزایی فراوانی به همراه داشته است. درخت های دیگری نیز در حال توسعه کشت هستند: سماق، فندق، گلابی، پسته، سنجد، زالزالک. این موارد به توسعه گردشگری مناطق هم کمک شایانی کرده است.
  7. امروز پهبادهای کشاورزی ساخت بسیجیان صنعتگر حجم قابل توجهی از خدمات را ارائه می کند. این تکنولوژی هم به فرایند سم پاشی و هم به گردافشانی درخت ها کمک می کند.
  8. یکی از بهترین شیوه های آبیاری سنتی ایرانیان ساخت قنات ها بوده است. امروز تعداد زیادی از این قنات ها دچار پیری و یا از کارافتادگی شده اند. حالا احیاء و مرمت قنوات و ساخت استخرهای ذخیره آب توسط گروه های جهادی در جریان است. خراسان جنوبی یک از مناطق عملیاتی این طرح هاست. همزمان با آن شوری زدایی زمین های کشاورزی و تبدیل آن به زمین های حاصلخیر از جمله کارهایی است که در برخی استان ها در حال انجام است.

تعداد زیادی نظیر این گزارش ها موجود است که در لابلای اخبار جهت دار رسانه ها، پنهان مانده است. این چنین گزارش های میدانی توأم با واقعیت، در وضعیت موجود می تواند خونی جدید را در رگ های جامعه به جریان بیندازد.

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول