اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

رئیس کمیته فرهنگ و تربیت اسلامی مجلس:

کاریکاتوری به سراغ فرهنگ رفته ایم/ ضرورت نظارت بر اجرای سند تحول آموزش و پرورش

رئیس کمیته فرهنگ و تربیت اسلامی مجلس به مقوله فرهنگ در خانواده ها اشاره کرد و گفت: گاهی به صورت کاریکاتوری به سراغ فرهنگ رفته‌ایم.

کاریکاتوری به سراغ فرهنگ رفته ایم/ ضرورت نظارت بر اجرای سند تحول آموزش و پرورش

به گزارش خبرنگار آموزش‌ و پرورش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدباقر عبادی رئیس کمیته فرهنگ و تربیت اسلامی کمیسیون آموزش‌ و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در برنامه‌ تلویزیونی پرسشگر درباره جایگاه مقوله تربیت و فرهنگ، اظهار کرد: فرهنگ و تربیت نکته‌ای است که در سال‌های گذشته به‌ویژه در آموزش و پرورش مغفول مانده است؛ تفکری که عمدتاً در چند دهه گذشته با آن مواجهیم بیشتر دارای سبقه تعلیم بوده است تا تربیت.
وی با بیان اینکه بخشی از مشکلات امروز کشور از اختلاس‌ها تا عدم فرهنگ کار و مسئولیت به همین علت پرداخته نشدن به فرهنگ و تربیت است، افزود: تمام دنیا فرهنگ و تربیت را مهم‌تر از آموزش و تعلیم می‌دانند؛ به عنوان مثال ببینیم چگونه در مدارس ژاپن روی فرهنگ کار و مسئولیت پذیری، کار می‌کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی اضافه کرد: آنها برنامه دارند، ما هم برنامه داریم ولی اجرا نمی‌شود و خروجی آن تربیت افراد فارغ‌التحصیل با رتبه علمی خوب است که تعهد و امانت داری نمی‌دانند و نتیجه آن می‌شود که فساد رخ می‌دهد و این زنگ خطری برای آموزش و پرورش ماست؛ از آن سو وقتی پایه‌های فرهنگ و تربیت بازرس و ناظر هم به‌درستی گذاشته نشده است، یک دور باطل شکل می‌گیرد.
وی درباره ریشه مشکلات موجود فرهنگی و عدم توجه به آن در بودجه‌ریزی کشور، گفت: نطفه بودجه در دولت شکل می‌گیرد و امکان تغییر آن در عمل در مجلس آنقدر بالا نیست زیرا هر بخشی بودجه‌ای دارد و نمی‌توان در مجلس ردیف‌ها را به صورت کلی تغییر داد؛ خوب است از پایه در دولت بودجه‌ریزی برای این امر صورت گیرد.
رئیس کمیته فرهنگ و تربیت اسلامی کمیسیون آموزش‌ و تحقیقات مجلس به مقوله فرهنگ در خانواده‌ها اشاره کرد و افزود: گاهی به صورت کاریکاتوری به سراغ فرهنگ رفته‌ایم و تا بحث فرهنگ می‌شود عمدتاً ذهن به سمت حجاب و عفاف می‌رود در حالی که این تنها یکی از مباحث است؛ ذیل فرهنگ اسلامی، فرهنگ مدنی هم دیده شده که ضعف زیادی در آن داریم و مسئولیت پذیری، نظم و قانون پذیری از جمله آنهاست.
وی درباره علت عقیم ماندن فرهنگ اسلامی به تمرکز در تمام بخش‌ها و نه یک بُعدی اشاره کرد و  با بیان اینکه دینی که به مردم معرفی می‌کنیم، دین آیینی است ، گفت: سندتحول بنیادین همه این موارد را دیده است و اگر به آن عمل شود بسیاری مشکلات حل می‌شود؛ در حالی که تا امروز هنوز آیین‌نامه‌ها و برنامه های اجرایی سند به صورت کامل تدوین و اجرا نشده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی افزود: باید شورای عالی انقلاب فرهنگی بر ضرورت وجود دستگاه نظارتی بر اجرای سند تحول بنیادین توجه داشته باشد.
وی با تأکید بر اینکه اجرای سندتحول باید جدی گرفته شود، اظهار کرد: تا کنون دستگاه نظارتی قوی برای اجرای سند وجود نداشته است؛ کار قوه مقننه حکم قضایی نیست و باید نهادی چون دیوان محاسبات بر اجرای سند نظارت کند.
رئیس کمیته فرهنگ و تربیت اسلامی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به سند 2030 گفت: هنوز بخشنامه سند تحول بنیادین ابلاغ نشده است، اما در زمانی که سند 2030 تصویب شد بلافاصله آقای جهانگیری به وزیر آموزش و پرورش دستور داد تا کمیته تشکیل و بلافاصله اجرایی شود، اما آیا یکبار برای سند تحول بنیادین چنین اتفاقی افتاده است؟ما متاسفانه وزارت آموزش و پرورش نداریم بلکه وزارت آموزش داریم.
انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول