اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

/آسیای مرکزی در 24 ساعت گذشته/

سفر رئیس جمهور تاجیکستان به قزاقستان/ ایجاد کمیسیون بین دولتی قرقیزستان و افغانستان

سفر رئیس جمهور تاجیکستان به قزاقستان، کمک بلاعوض ژاپن به ازبکستان و تسریع ایجاد کمیسیون بین دولتی قرقیزستان و افغانستان، تنها بخشی از مهمترین اخبار آسیای مرکزی در 24 ساعت گذشته می‌باشد.

سفر رئیس جمهور تاجیکستان به قزاقستان/ ایجاد کمیسیون بین دولتی قرقیزستان و افغانستان

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، سفر رئیس جمهور تاجیکستان به قزاقستان، کمک بلاعوض ژاپن به ازبکستان 2 میلیون دلار و تسریع ایجاد کمیسیون بین دولتی قرقیزستان و افغانستان، تنها بخشی از مهمترین اخبار آسیای مرکزی در 24 ساعت گذشته می‌باشد.

رئیس جمهور تاجیکستان عازم «آستانه» شد

رئیس جمهور تاجیکستان امروز عازم «آستانه» پایتخت قزاقستان شد.

پیام‌های تبریک سران کشورها به رئیس جمهور قزاقستان

سران تعدادی از کشورهای جهان در پیام های جداگانه به رئیس جمهور قزاقستان، بیستمین سالگرد تاسیس شهر «آستانه» پایتخت این کشور را تبریک گفتند.

دوچرخه سوار ایرانی با پیام صلح و دوستی به قرقیزستان رسید

دوچرخه سوار ایرانی که گسترش پیام صلح، دوستی و کمک به همدیگر را به عنوان رسالت و شعار خود قرار داده به پایتخت قرقیزستان رسید.

تأکید «بردی محمداف» و دبیرکل سازمان بین المللی فرهنگ ترکی بر تعاملات فرهنگی

رئیس جمهور ترکمنستان با دبیر کل سازمان بین المللی فرهنگ ترکی دیدار کرد.

امضای قانون علامت گذاری مناطق مرز مشترک ازبکستان و تاجیکستان

قبلا این قانون توسط مجالس نمایندگان و سنای ازبکستان به تصویب رسیده بود که اخیرا از سوی شوکت میرضیایف رییس جمهوری این کشور امضا شده است.

 ازبکستان و  تاجیکستان دارای مرز مشترک هزار و 33 کیلومتری هستند که طی 25 سال اخیر و در دوران استقلال این کشورها از شوروی سابق اختلاف نظر بر سر حق مالکیت تاشکند و دوشنبه بر برخی از مناطق، مانع علامت گذاری 20 درصد از مرز مشترک این دو کشور همسایه می شد اما در جریان نخستین سفر رئیس جمهور ازبکستان به تاجیکستان در ماه  مارس سال جاری، طرفین درباره علامت گذاری برخی از مناطق جداگانه و مورد اختلاف 2 کشور توافق کردند.

 عمده اختلاف دو کشور بر سر استفاده از زمین های اطراف سد و نیروگاه برق آبی فرهاد بود که در مالکیت ازبکستان به حساب می آمد  اما در داخل قلمرو تاجیکستان واقع شده بود.

محدودیت شدید گمرکی بین تاجیکستان و ازبکستان

گمرک تاجیکستان واردات و صادرات کالاها از ازبکستان را به طور شدید و بی‌سابقه‌ای محدود کرد.

بیستمین سالگرد «آستانه» از دیدگاه رؤسای جمهور کشورهای منطقه

رؤسای جمهوری کشورهای سازمان مشترک المنافع در فیلمی که به مناسبت بیستمین سالگرد شهر «آستانه» قزاقستان آماده شده، حضور پیدا کردند.

احتمال افزایش قیمت بنزین صادراتی روسیه به تاجیکستان

به دنبال تصویب قانون جدید افزایش عوارض گمرکی صادرات بنزین در دومای دولتی روسیه، احتمال بالا رفتن قیمت این نوع سوخت در تاجیکستان نیز قوت گرفت.

تاجیکستان در حال حاضر بیش از 91 درصد از بنزین مورد نیاز خود را از روسیه وارد می کند، اما براساس قانون جدید صادرات بنزین از روسیه به خارج،  شرکت های این کشور می توانند عوارض گمرکی را تا 90 درصد از عوارض نفت صادراتی افزایش دهند که این اقدام روی قیمت این نوع سوخت نیز تاثیرگذار خواهد بود.

از سوی دیگر روسیه همه ساله به تاجیکستان به میزان یک میلیون تن سوخت بدون عوارض صادر می‌کند که برای تامین نیاز این کشور کافی نیست .

ژاپن به ازبکستان 2 میلیون دلار کمک بلاعوض می‌کند

دولت ژاپن در چارچوب برنامه‌های ارائه کمک هزینه تحصیلی برای آموزش کارکنان دولتی به ازبکستان معادل 2 میلیون و 400 هزار دلار کمک بلاعوض می‌کند.

ایجاد کمیسیون بین دولتی قرقیزستان و افغانستان تسریع می‌شود

در دیدار مقامات رسمی قرقیزستان و افغانستان در «بیشکک» همکاری‌های دوجانبه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول