اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  جامعه, خانواده و جوان

رضا اکبری غیبی ,ملیکا معینی

بررسی تأثیر سه متغیر مستقل (تعداد تخلفات، تعداد وسایل نقلیه و سرعت غیرمجاز) بر تعداد تصادفات

: باوجود متغیرهای مختلفی که باعث تصادفات می‌شوند، می‌توان به سرعت و تخلفات رانندگی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تصادفات اشاره کرد.

بررسی تأثیر سه متغیر مستقل (تعداد تخلفات، تعداد وسایل نقلیه و سرعت غیرمجاز) بر تعداد تصادفات

چکیده مقاله:
زمینه و هدف: باوجود متغیرهای مختلفی که باعث تصادفات می‌شوند، می‌توان به سرعت و تخلفات رانندگی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تصادفات اشاره کرد. مطالعات نسبتاً خوبی در سراسر دنیا به‌منظور مدل‌سازی ارتباط بین متغیرهای مختلف و احتمال بروز تصادفات انجام ‌شده است؛ اما تاکنون بررسی تأثیر سه متغیر مستقل (تعداد تخلفات، تعداد وسایل نقلیه و سرعت غیرمجاز) بر تعداد تصادفات، در کمتر پژوهشی موردبررسی قرار گرفته است. لذا هدف اصلی این مطالعه، پیش‌بینی تعداد تصادفات با توجه به تاریخچۀ اطلاعاتی موجود است. روش: این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی است. محور تبریز - قزوین به‌عنوان محور مطالعاتی موردبررسی قرار گرفت. این مطالعه بر اساس تحقیقات میدانی و بررسی اسناد و مدارک صورت گرفته است و با استناد به آمار تصادفات موجود در آزادراه مذکور به بررسی فرضیه‌های پژوهش با استفاده از نرم‌افزار SPSS پرداخته ‌شده است. با توجه به اینکه داده‌های جمع‌آوری‌شده کمّی بوده و پژوهش به دنبال بررسی و تعیین رابطۀ متغیرها می‌باشد، از ضریب همبستگی پیرسون برای سنجش رابطه استفاده‌ شده است و همچنین با توجه به پذیرش رابطۀ خطی بین متغیرهای پژوهش برای پیداکردن معادلۀ رابطه، از رگرسیون خطی استفاده ‌شده است. یافته‌ها: اطلاعات مربوط در سال‌های متوالی جمع‌آوری و موردِارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد که 31 درصد از تغییرات متغیر وابسته، با این متغیرهای مستقل توضیح داده می‌شود، بقیه تغییرات به متغیرهای دیگری وابسته است که در نظر گرفته نشده‌اند. پیشنهادها: پیشنهاد می‌شود که برای کاهش تخلفات مربوط به سرعت، با راه‌اندازی نرم‌افزاری برای صدور و توزیع برگۀ جریمه به‌صورت پیامک برخط برای متخلفانی که سرعت غیرمجاز دارند، صادر شود تا تخلفات و تصادفات به‌سوی روند نزولی سیر کند.

کلیدواژگان: تصادف، تخلفات، سرعت، SPSS

نویسندگان:

رضا اکبری غیبی ,ملیکا معینی

فصلنامه راهور - دوره اول، شماره 37, بهار 1396.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول