چکیده
از دیدگاه ملامحمد نعیم طالقانی، نظریه وحدت شخصی وجود یا مستلزم عینیت محض واجب تعالی با اشیاء است و یا مستلزم ممکن الوجود بودن واجب تعالی است و بتبع این دو استلزام، اشکالات و مفاسد فراوانی بر این نظریه وارد میشود که آن را نظریه یی غیرمعقول و غیر قابل قبول میسازد. ما در نوشتار حاضر پس از تحلیل دیدگاه ایشان در باب این نظریه، با استفاده از مفاهیمی مانند وجود رابط معلول و کثرت و تمایز احاطی، به تبیین نظریه وحدت شخصی وجود میپردازیم و نشان خواهیم داد که هیچکدام از اشکالات مذکور، بر این نظریه وارد نیست و ایشان در تبیین و تحقیق مرام عرفا در اینباب مصاب نمیباشد.
کلیدواژگان: ملامحمد نعیم طالقانی، نظریه وحدت شخصی وجود، واجب الوجود، ممکن الوجود
نویسنده:
سیدشهریار کمالی سبزواری
فصلنامه تاریخ فلسفه - سال هشتم، شماره 30، پاییز 1396.