اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

معاون انسانی سازمان محیط زیست:

برخورد سلیقه ای وزارت کشور با نصب فیلتر دوده/ گزارش ۶ هزار مرگ مستقیم مرتبط با ذرات معلق

معاون انسانی سازمان محیط زیست با بیان اینکه براساس گزارش وزارت بهداشت ۳ تا ۶ هزار مورد مرگ در کشور که به طور مستقیم با ذرات معلق در ارتباط بودند ثبت شده است گفت: با این وجود برخی دستگاه‌ها همکاری لازم را در مهار آلودگی ندارند.

برخورد سلیقه ای وزارت کشور با نصب فیلتر دوده/ گزارش ۶ هزار مرگ مستقیم مرتبط با ذرات معلق

به گزارش خبرنگار محیط زیست خبرگزاری فارس، نشست خبری معاونت محیط زیست انسانی با محوریت الودگی هوا صبح امروز در سازمان محیط زیست برگزار شد.
وحید حسینی دبیر کارگروه ملی الودگی هوای با بیان اینکه دی ماه سال 96 دبیرخانه این کارگروه ملی از سوی دبیری هیات دولت به سازمان محیط زیست منتقل شد گفت:  بسیاری  مصوبه،آیین نامه و قانون در زمینه الودگی هوا وجود دارد.
وی افزود: در حوزه تقنینی مشکلی ندارم مشکل اینجاست که بسیاری از قوانین رها شده و ارگان ها به وظایف خود عمل نمی کنند.
حسینی اظهار داشت بر روی مساله ورود موتورسیکلت های برقی به ناوگان حمل و نقل هندز به نتیجه نرسیده ایم.
به گفته دبیر کارگروه ملی الودگی هوا نوسازی در نوسازی ناوگان عمومی به ویژه تاکسی انرژی زیادی صرف شده اما این مساله هم با عدم همکاری خودروسازان معطل مانده است.
وی ادامه داد: در نوسازی ناوگان تاکسی ها هرچند شرایط خاص کشور بی تاثیر نیست اما مساله اصلی اهمال از سوی خودرو سازان است چراکه در حال حاضر 17 هزار تاکسی فرسوده در سطح شهر تهران در حال تردد هستند.
حسینی در خصوص شرایط اسقاط موتورسیکلت های فرسوده نیز ابراز داشت:  این مساله به تازگی در سازمان مخیط زیست مطرح شده و مصوبه خاصی در اسن زمینه نداشته ایم اما ایده سازمان محیط زیست این است که با همکاری بخش خصوصی موتور سیکلت های کاربراتوری را با طرح های تشویقی از مردم گرفته و موتور انژکتوری را جایگزین کنیم.
دبیر کارگروه ملی الودگی هوا خاطر نشان کرد: برابر با وظیفه ای که قانون به دستگاهها محول کرده است باید خودروهای دیزلی  عمومی  مجهز به فیلتر دوده می شدند.
وی اضافه کرد: برای بازسازی هیچ اقدامی انجام نشده است و گفته می شود با شرایط ارزی و مالی کشور این  نوسازی ممکن نیست.
به گفته وی بر اساس مصوبه 1393 هیات وزیران، کلیه خودروهای دیزلی باید مجهز به فیلتر دوده شوند.
وی با اشاره به اینکه مطابق قانون هوای پاک سازمان ناطر بر مراکز فنی شناخته می شود اظهار داشت: سازمان مستقلا وارد مساله معاینه فنی می شود که در رویه در آزمون آلایندگی اشتباهی رخ ندهد.
حسینی افزود: یک سازوکار بازرسی ویژه بر روی خط خودروهای سنگین در تهران و کرج از سوس این سازمان در دستور کار قرار گرفته است.
دبیر ملی کارگروه ملی آلودگی هوا از پیشنهاد این سازمان بر اصلاح سن معاینه فنی از 4 سال به 2 سال خبر داد و گفت: در هیچ جایی از دنیا تا 4 سال معافیت از معاینه فنی وجود ندارد.
حسینی طرح LEZ را یکی از طرح های مفیدی دانست که با چالش های جدی روبرو است.
وی افزود: این طرح با پول کم به کنترل آلایندگی کمک می کند.
این کارشناس از برخورد سلیقه ای وزارت کشور با اجرای طرح نصب فیلتر ذرات بر روی خودروهای عمومی انتقاد کرد و ابراز داشت: پس از 4 سال به ما می گویند این فیلتر ها خوب نیست و شنیده ایم خوب کار نمی کند.
حسینی همچنین با انتقاد از وزارت صمت گفت: این وزارتخانه موطف به توسعه تولید موتورسیکلت های برقی بوده و پس از 3 سال می گوسد ما موظف به تولیدیم نه توزیع.
مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی یازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه بسیاری از مصوبات نیاز به پول نداشته و نیازمند پیگیری است اظهدر داشت: بسیاری کامیون های موجود در ططح شهر تهران مربوط له جنگ جهانی دوم است و می توانیم بر اساس قانون پابان عمر فعالیت اینها را اعلام کنیم.
وی تصریح کرد: 1.3 ظرفیت کامیون ها در کشور فعال هستند و اگر کامیون های الاینده و فرسوده از رده خارج شود با مشکل در حمل بار مواجهه نمی شویم.
تجریشی با بیان اینکه براساس گزارش وزارت بهداشت 3 تا 6 هزار مورد مرگ در کشور  مستقیم مرتبط با ذرات معلق ثبت شده است بیان داشت: مهلت نگارش آیین نامه های قانون هوای پاک گذشته و 11 آیین نامه با کمک دستگاههای اجرایی به هیات وزیران تقدیم شده است.
وی افزود: برخی از وزرا اعلام کرده اند با شرایط موجود کشور امکان اجرا سر موعد را ندارند اما دولت موظف کرده است در یک پروسه یک تا سه ماهه به این دستگاهها به تعهداتشان عمل کنند.

وحید حسنی در خصوص مزایای طرح ترافیک جدید  و تاثیر آن بر کاهش آلودگی هوا گفت: در طرح ترافیک جدید یک گزینه اضافه شده که بر اساس آن صاحبان خودروها اگر معاینه فنی برتر را دریافت کنند شامل تخفیف در زمان دریافت طرح می شوند این تخفیف اندک باعث بالا رفتن آمار معانیه فنی برتر و در نتیجه بهبود هوای شهر شده است.

انتهای پیام/
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول