اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  صنفی فرهنگی

پارساپور:

دانشگاه‌ها از نقد و پذیرش خطاها نهراسند/ به دانشجویان به عنوان سرمایه اجتماعی دانشگاه اعتماد کنیم

مدیرکل سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی اجتماعی وزارت علوم از مسئولین دانشگاه‌ها خواست از نقد و پذیرش خطاها نهراسند، به دانشجویان به عنوان سرمایه اجتماعی دانشگاه اعتماد کنند و در واگذاری مسئولیت‌ به آنها تردیدی راه ندهند.

دانشگاه‌ها از نقد و پذیرش خطاها نهراسند/ به دانشجویان به عنوان سرمایه اجتماعی دانشگاه اعتماد کنیم

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، زهرا پارساپور مدیرکل سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی اجتماعی وزارت علوم در پنجاه و یکمین جشنواره معاونان فرهنگی اجتماعی دانشگاه‌های سراسر کشور که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: حوزه فرهنگی اجتماعی به مثابه عرصه عمومی دانشگاه است. چرا که اولین مواجهه و تعامل میان دانشجویان با اساتید و کارکنان در این میدان شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه مخاطب فعالیت‌های فرهنگی عمدتا دانشجویان هستند و ارتباط گرفتن و نزدیک شدن به جهان ذهنی و آمال دانشجویان مهم‌ترین گام در هر گونه فعالیت فرهنگی اجتماعی است، افزود: به دلیل تفاوت و تا حدی گسست نسلی عمدتا بر اساس کلیشه‌های ذهنی خود رفتار و عملکرد دانشجویان را قضاوت می‌کنیم و کمتر به صدا و خواسته‌هایشان گوش می‌دهیم و مجالی برای ابراز وجود و حضور آنها فراهم نمی‌کنیم.

مدیرکل سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی اجتماعی وزارت علوم تصریح کرد: لازم است معاونت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های کشور بخشی از توان و سرمایه علمی و پژوهشی خود را به سوی حوزه فرهنگی دانشگاه به ویژه شناخت جامعه دانشجویی سوق دهند. چرا که در این زمینه با فقر شدید داده‌های معتبر و قابل اتکا روبرو هستیم.

پارساپور گفت: دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی اجتماعی وزارت علوم به عنوان حلقه فکری واسط بین حوزه سیاست‌گذار و عرصه عینی فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها می‌تواند نقش اساسی در برطرف کردن شکاف بین حوزه نظر و عمل یعنی حوزه سیاست‌گذاران فرهنگی و عرصه واقعیت‌های اجتماعی و فرهنگی دانشگاه ایفا کند.

وی گفت‌: مشارکت معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های کشور در ارائه تحلیل‌ها و پیشنهادات کارشناسانه در حوزه فرهنگی به وزارت علوم لازم است که متاسفانه کمتر از این تحلیل‌های مکتوب علمی و کارشناسی دانشگاهی استفاده کرده‌ایم.

مدیرکل سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تصریح کرد: دانشگاه‌ها می‌توانند با بهره‌گیری از سرمایه علمی و پژوهشی خود بازیگر مؤثر و فعالی در حوزه فرهنگ و اجتماع باشند.

پارساپور گفت: درصددیم تا با ایجاد شبکه‌ای ارتباطی با معاونت‌ها و دانشگاه‌ها دانش و تجارب موجود در حوزه فرهنگی را به اشتراک گذاشته و از این طریق با هم افزایی و هم اندیشی راهی برای بهبود و اثربخشی فعالیت‌های فرهنگی بگشاییم. ضمن اینکه جمع‌آوری و ذخیره داده‌ها و اطلاعات و پژوهش‌های انجام گرفته در حوزه‌های دانشجویی هم اولین گامی است که امیدواریم به نتیجه برسد.

وی گفت:‌ معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی می‌توانند با خلق فضاهای نو فرصت‌هایی را برای کنشگری فرهنگی ایجاد کنند.

مدیرکل سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه باید از نقد و پذیرش‌ها نهراسیم و به دانشجویان به عنوان سرمایه اجتماعی دانشگاه اعتماد کنیم، تصریح کرد: باید در واگذاری مسئولیت‌ها به آنان تردیدی به خود راه ندهیم چرا که آنها فرزندان ما هستند که باید برای فردای پس از فراغت از تحصیل مستقل و مسئولیت‌پذیر بوده و اعتماد به نفس لازم را داشته باشند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول