اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  سایر حوزه ها

پیشرفت فناوری؛ اشتغال و اقتصاد/8

گلشنی: فناوری باید در راستای رفع نیازهای کشور باشد

عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: فناوری می‌تواند به اشتغال بینجامد، ما باید فناوری را به کار بگیریم و این امر مستلزم برنامه‌ریزی است.

گلشنی: فناوری باید در راستای رفع نیازهای کشور باشد

مهدی گلشنی استاد دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس در رابطه با نقش علم و فناوری در بهبود اوضاع اقتصاد و اشتغال در جامعه گفت: فناوری می‌تواند به اشتغال بینجامد،  ما باید  فناوری را به کار بگیریم و این امر مستلزم برنامه‌ریزی است و بدین منظور باید پول در مسیر تولید قرار گیرد.

وی عنوان کرد: بنابراین فناوری باید در راستای رفع نیازهای کشور باشد و اگر اینگونه نباشد واقعاً فایده‌ای جز تجمل در پی نخواهد داشت؛ لذا باید پول در تولید تزریق شود، اما متأسفانه شاهد این هستیم که پول‌ها در بانک‌ها برای دریافت سودهای کلان گذاشته می‌شود و این مسأله باعث می‌شود تا جلوی تولید گرفته شود، به نظر بنده باید سرنخ‌ها اصلاح شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه در حال حاضر پول عمده‌ای صرف تولید نمی‌شود افرادی هم که نفع دارند تا زمانی که سود کلان بانکی وجود دارد هیچگاه سرمایه خود را در تولید هزینه نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: سود بانکی در آمریکا حداکثر ۲ تا ۳ درصد است اما در کشور ژاپن سود بانکی صفر است و کشور ما که بانک‌ها برای جذب سرمایه مردم سود بیشتری برای آنها پرداخت می‌کنند، این موضوع باعث شده تا روز به روز پول کمتری در خط تولید صرف شود.

گلشنی ابراز داشت: لازمه اساسی اشتغال و اقتصاد این است که فناوری به کار گرفته شود و اگر فناوری به کار گرفته نشود فایده‌ای برای تولید نخواهد داشت. هیچ دوره‌ای این گونه نبود که به سرمایه‌گذاری بانک‌ها سودهای کلان پرداخت شود و از طرفی هم بی‌حکمت نیست که سود سپرده بانکی در ژاپن صفر است مضاف بر اینکه شرع مقدس ما بهره و سود بانکی را حرام اعلام کرده است.

وی با تأکید بر اینکه دولت، مهمترین رکن در پیشرفت فناوری و اشتغال و اقتصاد را بر عهده دارد، گفت: اصلاح سیستم بانکی و اینکه پول در خط تولید هزینه شود گام اول پیشرفت فناوری خواهد بود اما به جای اینکه تولید را در کشورمان رونق ببخشیم مدام در حال وارد کردن محصولات مختلف هستیم و در واقع با این اقدام، برای خارجی‌ها دکان باز کرده‌ایم.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف اظهار داشت: بنده متخصص حوزه فناوری و اقتصاد نیستم اما به نظرم این مسأله آنقدر بدیهی می‌آید که تا زمانی که این مشکلات حل نشود ما تولید نخواهیم داشت موانع بر سر راه تولید، همچنین راه‌های موازی باید برداشته شود. بسیاری از اقتصاددانان نیز همین نکات را تذکر می‌دهند متأسفانه مثل اینکه تأثیری ندارد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول