اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

رئیس اتاق بازرگانی شیراز در گفت‌‌وگو با فارس مطرح کرد

راهکار کنترل التهابات بازار ارز/ کندی مبادله ارز در بازار ثانویه باعث بالا رفتن تقاضا می‌شود

رئیس اتاق بازرگانی شیراز با اشاره به دلایل سیاسی و اقتصادی التهابات بازار ارز گفت: محدودیت‌های موجود در بازار ثانویه باعث شده که جریان مبادله ارز در این بازار کند شود و سفارش‌های پشت در مانده باعث رجوع افراد به بازار آزاد می‌شود.

راهکار کنترل التهابات بازار ارز/ کندی مبادله ارز در بازار ثانویه باعث بالا رفتن تقاضا می‌شود

جمال رزاقی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد التهابات بازار ارز گفت: امروز پس از گذشت تقریبا 6 ماه از اعلام تثبیت نرخ ارز و تصویب و ابلاغ بخشنامه‌های متعدد و مختلف ارزی، دیده می‌شود که کشور همچنان دچار بحران ارزی است و نرخ دلار از مرز 20 هزار تومان نیز گذشت.

رئیس اتاق شیراز گفت: امید بر این بود که با ایجاد بازار ثانویه و تعمیق آن نرخ ارز تعدیل شده و به طور واقعی قیمت گذاری شود اما روز به روز بر شکاف قیمت ارز بین بازار آزاد و ثانویه افزوده می‌شود. در حال حاضر بازار سومی شکل گرفته که تعیین کننده نرخ ارز و در واقع هدایت گر بازار ثانویه است.

وی افزود: پس از اعلام نرخ ارز رسمی 4200 تومانی تفاوت ارز باعث ایجاد رانت گسترده شد و اکنون نیز پس از گذشت چند ماه از آن سیاست، مجددا همان اتفاق در بازار ثانویه افتاده است.

رازقی گفت: محدودیت های موجود در بازار ثانویه باعث شده که جریان ورود و خروج ارز به این بازار به کندی انجام شود و سفارش های پشت در مانده باعث رجوع افراد به بازار آزاد شده و این شکاف نرخ ارز را افزایش داده است.

وی افزود: اگر دولت به فکر اصلاح کارکرد بازار ثانویه نباشد صادرکنندگان نیز دیگر ارز حاصل از صادرات خود را به بازار ثانویه وارد نمی کنند و رانت بیش تر از پیش شکل می گیرد.

این فعال اقتصادی گفت: شرکت های پتروشیمی و فولاد و فلزات رنگین تا کنون ارز حاصل از صادرات خود را به طور کامل وارد بازار ثانویه نکرده اند و این خود دلیل کندی روند بازار ثانویه شده است.

وی بیان داشت: تلاش عامه مردم برای حفظ ارزش پول خود و تبدیل آن به یک سرمایه کم خطر باعث هجوم آنها به بازار آزاد و افزایش تقاضا در بازار ارز شده است. بر اساس مبانی اقتصاد زمانی که تقاضا برای کالایی افزایش یابد و عرضه نتواند این میزان تقاضا را پوشش دهد، قیمت آن کالا افزایش می یابد.

رئیس اتاق شیراز بیان داشت: همچنین زمانی که اقتصاد کشور بی ثبات است و نااطمینانی از آینده در جامعه وجود دارد و تحریم های سخت گیرانه ای پیش روی کشور است، تقاضا برای تبدیل پول به سرمایه مطمئن افزایش می یابد، حتی اگر نرخ ارز هر روز بالاتر رود مردم به هر طریقی نقدینگی خود را به دارایی های دیگر مانندمسکن، طلا و سکه تبدیل می نمایند.

وی افزود: با توجه به این که ارز کافی در بازار وجود ندارد روز به روز به قیمت ارز افزوده می شود؛ علاوه بر آن خرید و فروش سوداگرانه ارز وحضور دلالان، بازار را ملتهب تر کرده است. همچنین طرح دولت برای تشویق مردم به سپرده گذاری ارزی به دلیل بد سابقگی اثر چندانی ندارد چرا که دولت قبلا مردم را تشویق به سپرده گذاری ارزی نمود اما سود سپرده را به صورت ریالی پرداخت کرد و این بد عهدی گذشته باعث شده که مردم حاضر نشوند ارزهای خانگی را وارد بازار نمایند.

وی گفت: به طور کلی می توان گفت نوسانات ارزش دلار دلایل سیاسی، اقتصادی، و روانی دارد. مهم ترین دلیل سیاسی خروج امریکا از برجام و اعمال تحریم های بین المللی علیه ایران است که باعث ایجاد فضای نااطمینانی در کشور شده و عواقب اقتصادی را به دنبال داشته است. به دلیل نااطمینانی ایجاد شده از آینده کشور و همچنین سیاست های اقتصادی نادرست گذشته، بحران ارزی ایجاد شد و مردم برای خروج سرمایه های خود از کشور اقدام نموده اند.

رازقی با بیان اینکه  وجود نقدینگی موثر در کشور نیز به این شرایط دامن زد اظهار داشت:  اما دلیل سوم دلیل روانی است و باعث شده مردم به سمت بازارهای دارایی منقول روی آورند. البته علاوه بر ترس از آینده، عده ای سودجو نیز برای به دست آوردن ثروت باد آورده و سفته بازی با هجوم برای تقاضای ارز نرخ ارز را گران و گران تر می کنند.

وی گفت: با توجه به موارد گفته شده، مشخص می شود که بیشترین متقاضیان ارز در بازار آزاد و حتی از طریق دلالان ارز را خریداری می کنند و کمبود اسکناس باعث شده نرخ ارز هر روز و بلکه هر ساعت افزایش یابد و بر بازارهای سرمایه و کالا و غیره نیز تاثیر بگذارد.

این فعال اقتصادی بیان داشت: هر چند دولت ورود ارز به کشور را آزاد کرده است اما تا کنون این میزان پاسخگوی نیاز بازار نبوده است. چنانچه دولت اجازه دهد 10 درصد از ارز حاصل از صادرات به صورت فیزیکی به بازار ثانویه وارد شود، عرضه کافی مانع از افزایش افسار گسیخته قیمت ارز می شود. چنانچه خریدار واقعی ارز، به عنوان مثال کسانی که متقاضی ارز مسافرتی هستند، مطمئن باشند که هر زمان که به بانک مراجعه کنند می توانند ارز مورد نیاز خود را تهیه نمایند، از این بهم‌ریختگی که در بازار ارز ایجاد شده کاسته می شود.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول