اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  غرب از نگاه غرب

«معامله قرن»، نه یک طرح صلح بلکه شرایط تسلیم شدن است

ایالات متحده مذاکره نمی کند. این کشور از سایر کشورها و ملت ها می خواهد تا از خواست و اراده خود دست بردارند، وگرنه باید خود را برای چشیدن مزه قهر و غضب آن آماده کنند.

«معامله قرن»، نه یک طرح صلح بلکه شرایط تسلیم شدن است

گروه غرب از نگاه غرب خبرگزاری فارس: طرح به اصطلاح «معامله قرن» هیچ ربطی به صلح ندارد، هیچ ربطی به حل اختلافات غیرقابل حل اسرائیل و فلسطینی ها ندارد؛ تنها دغدغه این طرح حفظ منافع اسرائیل به بهای جان و رفاه فلسطینی ها است. 
ترامپ در سراسر  دوره ریاست جمهوری اش با حقوق فلسطینی ها در جنگ بوده و به قیمت هزینه هایی که بر آنها تحمیل شده، یکجانبه تنها به منافع اسرائیلی ها اندیشیده است.
در جلسه چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل در مورد خاورمیانه، واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در سازمان ملل به مسئله حقوق فلسطینان پرداخت.
او خواستار خاتمه یافتن اشغال اراضی عربی که اسرائیل از سال 1967 آنها را به اشغال خود درآورده و تشکیل یک دولت مستقل، قابل دوام و یکپارچه فلسطینی شد که به طور مسالمت آمیز در کنار اسرائیل به بقای خود ادامه دهد، مرزهایی ایمن و به رسمیت شناخته شده داشته باشد و بتواند پایتخت خود را در بیت المقدس شرقی قرار دهد. همزمان بیت المقدس غربی نیز پایتخت دولت اسرائیل باشد.
او افزود: «ما هیچ جایگزینی جز راه حل دوکشوری نمی بینیم. به باور ما این تنها دورنمای واقع بینانه برای خاتمه دادن به رویارویی ها و ادعاهای متقابل فلسطینی ها و اسرائیل است. سایر طرح ها گمراه کننده هستند و صرفا در چشم اندازهای موجود به منظور از سرگیری روند سیاسی ابهام به وجود می آورند. ما فکر نمی کنیم که فلسطینی ها فارغ از هر پیشنهادی که به آنها شود، از ادعاهای مشروع خود برای رسیدن به یک کشور دست بردارند. تلاش ها برای تحمیل یک راه حل از پیش آماده شده برای هر دو طرف محکوم به شکست است.»
اما تندروهای رژیم ترامپ فکرهای دیگری در سر دارند، افکاری کاملا مغایر با آنچه که اکثریت کشورهای جهان به آن می اندیشند.
قابل قبول نبودن طرح «نه صلح / صلح»، انتشار آن را به تاخیر انداخت. جدیدترین نسخه این طرح در مراحل انتشار قرار دارد و قرار است در یک به اصطلاح کنفرانس صلح در چشم انداز در منامه بحرین در روزهای 25 و 26 ژوئن ارائه شود.
سعودی ها، امارات متحده و احتمالا دیگر مقامات رژیم های مستبد منطقه در به گفته آنها یک «کارگاه اقتصادی» شرکت خواهند کرد که در واقع چیزی نیست جز یک شیرینکاری روابط عمومی برای قالب کردن یک معامله غیرقابل قبول به کشورهای عرب و جامعه جهانی.
روشن نیست که آیا نمایندگان کشورهای غربی نیز در این نشست ها حضور دارند یا خیر. مشارکت این کشورها نشانگر همدستی آنها در طرح آمریکا / اسرائیل علیه حقوق بنیادین فلسطینی ها خواهد بود.
شرکت در این جلسه دو روزه تنها با دعوت قبلی صورت می گیرد، اما مقامات فلسطینی برای حضور در آن دعوت نشده اند. بنا به بیانیه جرج اورولی کاخ سفید: «کنفرانس صلح در چشم انداز، گفتگوها پیرامون یک دیدگاه بلندپروازانه و قابل حصول و چهارچوبی برای  رسیدن به یک آینده مرفه برای مردم فلسطین و منطقه را تسهیل خواهد کرد.»
اما این کنفرانس برنامه ریزی شده هیچ ربطی به بیانیه بالا ندارد. تنها کار این کنفرانس پرده برداشتن از جزئیات بخشی از پیشنهاد شرم آور رژیم ترامپ است که مقامات فلسطینی پیشاپیش آن را مرده اعلام کرده اند.
ریاض منصور نماینده فلسطینی ها در سازمان ملل طرح دولت ترامپ را طرحی برای سرقت اراضی فلسطینی ها توسط اسرائیل و سرقت تمام بخش های جودی و سامریه نامید که هم اکنون تحت کنترل اسرائیل قرار ندارند و پیش درآمدی است بر ضمیمه کردن یهودی نشین های اسرائیلی و دیگر سرزمین های فلسطینی که اسرائیل چشم طمع به آنها دارد.
ریاض مالکی وزیر امور خارجه فلسطینی  نیز آنچه را که «نه یک طرح صلح بلکه شرایط تسلیم شدن» نامید، یکجا رد کرد.
صائب عریقات از مقامات سازمان آزادی بخش فلسطین گفت که طرح رژیم ترامپ هیچ توجهی به مسائل محوری ندارد، به خصوص به تشکیل کشور فلسطینی  در درون مرزهای پیش از ژوئن 1967، انتخاب بیت المقدس شرقی به عنوان پایتخت انحصاری آنها، کنترل بر مرزها، هوا، آب و منابع خود، حق بازگشت فلسطینیان آواره و پایان یافتن اشغال غیرقانونی اسرائیلی ها.
قرارداد اسلو این موارد و دیگر مسائل عمده را حل نشده باقی گذاشت و آن را به گفتگوهای بعدی و نهایی موکول کرد. با گذشت یک نسل فلسطینی ها همچنان در انتظارند، اما بار دیگر آمریکا و اسرائیل علیه آنها همدست شده اند و رژیم ترامپ بدعهدی واشنگتن را به سطح بی سابقه ای رسانده است.
از همان چند دهه پیش، به اصطلاح روند صلح  یک جار و جنجال تبلیغاتی بزرگ بوده و امروزه نیز چنین است. درکنار جنگ جهانی آمریکا با ترور، این بزرگ ترین دغلکاری در تاریخ مدرن جهان به شمار می رود.
رژیم ترامپ درحال به کار بستن فریب خود است و با تظاهر به پیشنهاد انگیزه های اقتصادی به فلسطینی ها، قصد دارد همان کالای کهنه را در بسته بندی جدید به فروش برساند؛ یک جار و جنجال تبلیغاتی نئولیبرال دیگر  که درست شبیه طرح نه صلح/ صلح جان کری است.
او 4 میلیارد دلار را در قالب انگیزه های اقتصادی خیالی پیشنهاد کرده است. هدف این طرح صرفا جذب سرمایه گذاری های خصوصی بهره کشانه است که منحصرا به اسرائیل و صاحبان منافع تجاری غربی نفع می رساند و سختی های نئولیبرال بیشتر از گذشته را بر قلمروهای فلسطینی تحمیل خواهد کرد. 
گفته می شود این یکی از عناصر محوری نه صلح / صلح قرن ترامپ است و بخش اقتصادی بهره کشانه آن  که قرار است ماه آینده در بحرین ارائه شود، طرح فریبنده ای است که مورد قبول هیچ رهبری مسئولی قرار نخواهد گرفت.
عریقات با اشاره به اینکه طرح رژیم ترامپ «یک طرح بی معنا برای فلسطینی هاست» افزود: «برای بقیه جهان نیز باید به همین ترتیب باشد.»
این طرح شباهت تام و تمامی به یک پیمان ورسای فلسطینی دارد و تکرار همان کالای اسلو در بسته بندی جدید رژیم ترامپ است. عریقات گفته است: «بدون خاتمه یافتن اشغال، رفاه اقتصادی در فلسطین هیچ معنایی نخواهد داشت. به خصوص آنکه رهبری فلسطینی از سوی هیچ یک از طرف های این نشست مورد مشورت قرار نگرفته است.»
تندروهای رژیم ترامپ «به دنبال صلح نیستند. آنها خواهان اعلام تسلیم از سوی فلسطین هستند.» جراد کوشنر و جیسون گرینبلات ایدئولوگ های صهیونیست، مشترکا طراح این فریب بزرگ هستند.
آنها با قطع کمک های سازمان ملل به فلسطینی ها و زیر ضرب گرفتن سازمان آزادیبخش فلسطین، نشان دادند که ذره ای به فکر رفاه فلسطینی ها و سایر حقوق آنها، به خصوص میلیون ها آواره فلسطینی نیستند.
آنها حامی آپارتاید رژیم سرکوبگر اسرائیل، اشغال غیرقانونی و ترور دولتی آن، کنترل نظامی جان و رفاه شهروندان فلسطینی از سوی این رژیم، نسل کشی آرام آرام اهالی غزه تا مرز خفه شدن، سوء قصدهای هدفگیری شده و ستیزه جویی علیه فلسطینی ها هستند.
«معامله قرن» به سبک و سیاق ترامپ طرحی است که فقط رژیم های مستبد می توانند دلباخته آن شوند؛ چرا که هیچ معنایی جز خدمت کردن یکجانبه به منافع اسرائیل و سلب حقوق بنیادین فلسطینی ها ندارد.
باید آنچه را که گهگاه بر آن تاکید دارم در اینجا نیز تکرار کنم. ایالات متحده مذاکره نمی کند. این کشور از سایر کشورها و ملت ها می خواهد تا از خواست و اراده خود دست بردارند، وگرنه باید خود را برای چشیدن مزه قهر و غضب آن آماده کنند.
نویسنده: استفن لندمن (Stephen Lendman)  نویسنده و برنامه ساز رادیویی
منبع: yon.ir/kLJPb

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول