اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

قزوین

بنگاه‌داری با کار فرهنگی/ تاکنون 200 نفر را از دام اعتیاد نجات داده‌ایم

جوان بنگاه‌داری که آگهی او مبنی بر خودداری از ثبت اجاره‌بهای خارج از عرف در فضای مجازی بازتاب داشت، در یکی از بزرگ‌ترین روستاهای کشور زندگی می‌کند، تحصیلاتش را تا کارشناسی ارشد ادامه داده، معتقد به کار فرهنگی است و حتی تاکنون 200 جوان را از دام اعتیاد رهانیده است.

بنگاه‌داری با کار فرهنگی/ تاکنون 200 نفر را از دام اعتیاد نجات داده‌ایم

به گزارش فارس از قزوین، چندی پیش یکی از مشاورین املاک در یکی از بزرگ‌ترین روستاهای کشور اقدام به حرکتی زیبا و تأثیرگذار در راستای ترویج فرهنگ صاحب‌خانۀ خوب انجام‌ داد که حرکت وی بازتاب گسترده‌ای در فضای حقیقی و مجازی داشت، اما دیدار امام جمعۀ الوند با وی و تشکر او از اقدام خوبش باعث شد تا حرکت زیبای جوانِ نصرت‌آبادی بیشتر دیده شود.

نصرت آباد، روستای بزرگی در کنار شهرالوند در استان قزوین است، مدتی این روستا ناحیه شهری بود و سپس با حواشی متعددی دوباره به‌عنوان روستا از شهرالوند جداشد.

علی محمدی جوان دهه شصتی، دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت‌برنامه‌ریزی و پدر یک دختر ۳ ساله است. خودش می‌گوید هیچ‌وقت طعم مستأجری را نچشیده، اما به نظر می‌رسد درک بالایی از مشکلات مستأجری پیدا کرده و به قول اهالی دردشناس است. او آگهی جالبی را روی شیشۀ مغازه‌اش نصب کرده: هرگونه اجارۀ خارج از عرف در این مکان ثبت نمی‌شود.

با ورود به مغازۀ علی آقا انگار تمام برنامه‌ریزی‌های ذهنیت بهم می‌ریزد و هیچ واژه‌ای پیدا نمی‌کنی جز اینکه از وی بخواهی خودش ماجرا را بازگو کند:

قصه از کجا شروع شد؟

صاحب خانه و مستأجر در حال جر و بحث بودند که مستأجر با آهی از اعماق وجودش به یک‌باره گفت: مرد مؤمن حداکثر ۱۰ درصد اجاره را زیاد کن، من توان پرداخت افزایش ۶۰ درصدی را ندارم. صاحب خانه هم که انگار پیش از ورود به بنگاه با خودش عهد و پیمان بسته بود که به‌هیچ عنوان از حرفش کوتاه نیاید در نهایت هم روی حرفش ایستاد و گفت یک ریال هم پایین نمی‌آورم.

در تمام زمانی که شاهد مشاجره صاحب خانه و مستأجر بودم مدام با خودم کلنجار می‌رفتم که چه کاری از دستم ساخته است و چیزی به ذهنم نمی‌رسید، جز این جمله که اگر کسی سرمایه داشته باشد، مستأجر نمی‌شود.

پس از اینکه مستأجر و صاحب خانه از بنگاه خارج شدند با همکارانم صحبت کردم و عنوان کردم آگهی را روی شیشه نصب کنیم که حداقل در این مکان اجاره خارج از عرف ثبت نکنیم و البته هدف و مخاطب ما هم صاحب‌خانه‌های عزیز بودند.

گران شدن کالاهای مصرفی و شرایط اقتصادی و معیشتی سخت بر کسی پوشیده نیست، با نصب آگهی تنها به دنبال آن بودم تا قدری از دغدغه‌هایم کم شود و اصلاً هم حدس نمی‌زدم که این اقدام تا این اندازه رسانه‌ای شود و زمانی که این بازتاب را دیدم شوکه شدم.

نیت خیر که پشت این کار بود و حس نوع دوستی که وجود داشت، باعث بازتاب وسیع این اقدام شد. من معتقدم شادی انسان‌ها قابل انتقال و انتشار است و زمانی که یک نفر خوشحال می‌شود ناخودآگاه بقیه نیز از خوشحالی او شاد می‌شوند.

 

بنگاهی‌ها تا ۶۰ درصد می‌توانند اجاره بها را کنترل کنند

همکارانم از اقدام من استقبال کردند، اما با یک نفر و دو نفر نمی‌شود تأثیر چندانی داشت و یکی از دلایل گرانی اجاره بها نیز همین است که بنگاهی‌ها همه با هم برای این اقدام وارد نمی‌شوند، چراکه اگر ورود پیدا کنند تقریباً می‌توان گفت تا ۶۰ درصد در کنترل اجاره بها تأثیر گذار هستند.

بعد از چسباندن آگهی، معاملاتی در بنگاه انجام شد که در تک‌تک آن‌ها می‌شد خوشحالی طرفین‌را دید و همین خوشحالی بهترین بازخورد برایم بود.

بنگاه دار امروز، کاندیدای فردا!؟؟

در کنار بازخوردهای مثبت اقدامم، برخی هم برچسب‌هایی زدند و قضاوت‌هایی کردند، این قضاوت‌ها مجموعه‌ای از مسائلی چون ورودم به صحنه انتخابات بود تا انگیزۀ جلب مشتری. البته طعنه‌ها و کنایه‌هایی هم گاهی مطرح می‌شد. البته بعد از رسانه‌ای شدن موضوع و حضور امام جمعۀ الوند، بیشتر افراد متوجه این شدند که هیچ هدفی جز نیت خیرخواهانه در پس این ماجرا نبود. البته شخصی هم نزد من آمد و گفت شنیدم که احتمالاً می‌خواهی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بشوی(می‌خندد).

مستأجران چگونه می‌توانند این اجاره بها را بپردازند

منزلی که در روستای ما در سال گذشته با ۲۵ میلیون تومان معامله می‌شد، امسال ۵۰ میلیون تومان شده است و قیمت‌ها هم از ۸۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

نصرت‌آباد، درست در کنار شهر الوند، روستایی کارگر نشین است و جمعیت زیادی هم دارد، این‌قشر زحمتکش درآمد چندانی ندارند و با حقوق نهایت ۲ میلیون تومانی چطور می‌توانند اجاره بهای ماهیانه تا یک میلیون و ۵۰۰ تومان را بدهند و زندگی را هم اداره کنند.

مردم ما در همۀ صحنه‌های سیل، زلزله و حوادث دیگر نشان دادند که یاری‌گر هم هستند، فقط نیاز به بیدارکردن احساسات آن‌ها وجود دارد. بنابراین با این دست کارها احساسات مردم بیدار می‌شود که مستأجر هم نیاز به یاری دارد.

 

نان کشاورزی برایم برکت دارد

کشاورزی شغل ریشه‌ای من است و از ابتدا در این شغل فعالیت می‌کردم، نان کشاورزی برایم برکت دارد، اما در کنارش مشغول به فعالیت در بنگاه و بستنی فروشی نیز هستم.

به کار فرهنگی اعتقاد دارم

هرکسی باید در رسالت فرهنگی امروز، وظایف خود را به‌عنوان یک شهروند به‌خوبی انجام‌دهد. مطئنم با عمل به وظیفۀ فرهنگی، به سادگی تأثیرش را نیز احساس می‌کند. معتقدم به غیر از نانی که خودت می‌بَری، مردم نیز باید منفعت ببرند و همین باعث می‌شود که روزی که از جانب خدا می‌رسد چند برابر شود.

 از سال ۹۲ که کارم را در بنگاه شروع کردم، روزانه شاهد آدم‌ها و جوانانی بودم که اقدام به خرید و فروش مواد مخدر می‌کردند و همین مسئله باعث شد که دغدغۀ ذهنی برایم ایجاد شود که چه کاری برای این فاجعه می‌توانم انجام دهم.

به گزارش فارس، همان لحظه علی آقا نگاهش را به آن طرف مغازه می اندازد وآقا سید را نشان می دهد:

ما باهم در بنگاه کار می‌کنیم، از همان ابتدا آقا سید هم از پیشنهادم استقبال کرد، او سابقۀ فعالیت در NA را دارد و زمانی که دغدغۀ من را دید باهم به این نتیجه رسیدیم که در این زمینه فعالیت کنیم.

۴ سال است که مکانی را اجاره کرده و به برگزاری دوره‌های NA می‌پردازیم و تقریباً تاکنون ۲۰۰ معتاد را به زندگی بازگرداندیم و این یعنی جلوی ۲۰۰ جرم از جمله دزدی، طلاق و بحران‌های مختلف موجود در جامعه گرفته شده است.

ما تشنگان خدمتیم نه شیفتگان قدرت

آقاسید با جملۀ شهیدمظلوم بهشتی، سر صحبت را باز می‌کند: ما تشنگان خدمتیم، نه شیفتگان قدرت. اگر بتوانیم نوک سوزن از مشکلاتی را که به دست ما حل می‌شود، حل کنیم، تأثیرش را خواهیم دید و ما دردریای بیکران 80 میلیونی حداقل سهم خود را هرچند اندک برای بحران‌های موجود انجام دهیم.

همیشه نباید برای مال و ثروت حرکت کرد، خدا را هم باید در نظر گرفت و بعضی مواقع که از دست دولت خارج است ما باید به یکدیگر رحم کنیم.

مسؤولان در دل جامعه قرار گیرند

علی آقا مجدد شروع به سخن گفتن می‌کند:مسؤولانی که پشت میز می‌نشینند و فقط در افتتاحیه‌ها دنبال تریبون هستند، نمی‌توانند دغدغۀ حل مشکلات مردم را داشته باشند. ولی اگر مسؤولان در دل جامعه قرار گیرند، قطعاً با دیدن مشکلات مردم برای حل مشکلات تلاش می‌کنند.

من زیاد در اجتماع بودم، با مردم در ارتباط هستم و چون با لایه‌های مختلف مردم در ارتباط بودم برای همین کاملاً مردم را درک می‌کنم.

مشاور حل اختلافات هستم تا املاک!

در بنگاه اتفاقاتی را شاهد هستیم که معمولاً باید در نقش مشاور حل اختلافات ورود پیدا کنیم تا اینکه بخواهیم مشاور املاک باشیم.

هر روز بنگاه پر از خاطره است اما برخی از خاطرات هرگز از ذهن آدم پاک نمی‌شود. مثلاً صاحب خانه‌ای که به خاطر تولد نوزادِ مستاجرش، اجاره را افزایش داد.

چند روز پیش هم مستأجری با ناراحتی وارد بنگاه شد و عنوان کرد که صاحب خانه‌اش اجازۀ روشن کردن کولر را نمی‌دهد و مدام در حال جر و بحث هستند. صاحب خانه اعتقاد دارد مستأجر زیاد از کولر استفاده می‌کند و هزینۀ آب و برق بالا ایجاد می‌شود و زمانی هم که مستاجر عنوان می‌کند هزینه آب و برق را خودش تأمین می‌کند صاحب خانه کوتاه شدن عمر کولر را بهانه می‌گیرد.

اتحادیه املاک وارد شود

من این‌اقدام را با هدف تأثیرگذاری در نصرت‌آباد انجام دادم، اما اتحادیۀ املاک با ورود خود می‌تواند بستر لازم را فراهم کند تا صاحب‌خانه‌ها بیشتر به مستأجران خود توجه کنند.

من اگر بخواهم خودم به تنهایی به‌دعوت از هم صنفی‌های خود بپردازم تأثیر کاملی نخواهم داشت.

 اگرچه این روزها مشکلات اقتصادی موجود در جامعه سبب شده تا مردم دغدغه‌های مختلفی داشته باشند، اما به‌منظور التیام بخشیدن به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، انتظار می‌رود تا شهروندان در کنار همدیگر قرار گیرند و برای حل مشکلات هم تلاش کنند. از این رو می‌طلبد تا صاحب‌خانه‌ها هم قدری توجه خود را نسبت به مستأجران افزایش دهند و از افزایش اجاره بهای غیر متعارف خودداری کنند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول