اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

«پرده‌خوانی»؛ هنری که پس از سال‌ها در استان یزد احیا شد+تصاویر

آیین پرده‌خوانی که یکی از هنرهای نمایشی است هم‌زمان با ایام ماه محرم در خانه تاریخی مستوفی ابرکوه به‌عنوان دومین سرای نقالی کشور، احیا شد.

«پرده‌خوانی»؛ هنری که پس از سال‌ها در استان یزد احیا شد+تصاویر

اسماعیل اخلاقی مسئول انجمن هنرهای نمایشی ابرکوه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس از یزد، از احیاء هنر پرده‌خوانی در این شهرستان خبر داد و گفت: پرده‌خوانی از جمله هنرهای نمایشی و ترکیبی از فنون قصه‌گویی است که به آن شمایل ‌گردانی، پرده‌داری و پرده ‌گردانی نیز می‌گویند.

اخلاقی اذعان کرد: هم‌زمان با ایام ماه محرم این رویداد نمایشی با حضور مرشد علی‌اکبر اسپرهم و با موضوع محرم در خانه تاریخی مستوفی ابرکوه به‌عنوان دومین سرای نقالی کشور، با همکاری گروه نمایشی شاخ نبات، اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری احیا شد.

وی با اشاره به اینکه هنر پرده‌خوانی سال‌ها در ابرکوه فراموش شده بود، خاطرنشان کرد: از جمله اولین پرده‌خوانان در ابرکوه می‌توان به مداح اهل‌بیت (ع) حاج رضا قنبری و بعدازآن مرحوم رضا معصوم شاهی اشاره کرد که در این هنر مهارت خاصی داشتند.

مسؤول انجمن هنرهای نمایشی ابرکوه، گفت: پرده‌خوان که درویش یا مرشد نامیده می‌شود با صوتی خوش، بیانی جذاب و رسا به بیان وقایع و رویدادهای تاریخی مذهبی با استناد به روایات، نقل‌قول‌ها و کتب مختلف و ... می‌پردازد.

اخلاقی تصریح کرد: پرده‌خوان معمولاً یک کلاه به رنگ سبز و یا سیاه بر سر گذاشته و یا به جای آن از پارچه‌هایی به همین رنگ استفاده می‌کند. او پیش از آغاز پرده‌خوانی، طومار را بر روی دیوار نصب و آن را باز می‌کند.

وی ادامه داد: پرده‌خوان پارچه سبز روی پرده را کم‌کم کنار می‌زند و با چوب‌دستی خود که «مطرق» یا «مطراق» نام دارد، به تصاویر مجالس پرده اشاره و با بیان مقدمه‌ای کار خود را آغاز می‌کند.

مسؤول انجمن هنرهای نمایشی ابرکوه، پیش‌واقعه‌ خوانی، مناجات و فضائل‌خوانی، مناقب ‌خوانی و نقل قصه و حدیث را از جمله مراحل پرده‌خوانی برشمرد و افزود: پرده‌خوان در پایان با لحنی سوزناک گریزی به صحرای کربلا می‌زند و به نوحه و ندبه می‌پردازد.

اخلاقی عنوان کرد: پرده‌های درویشی معمولاً از جنس کرباس و همچون طومار است که در حدود سه یا چهار متر طول و یک‌ و نیم تا دو متر عرض دارد.

وی ادامه داد: بر روی پرده‌ها شمایل حضرت عباس (ع) با دستانی از بدن جدا، طفلان مسلم، خیمه‌های سوزان، قیام مختار، مجلس جن و انس، معراج پیامبر (ص) به همراه براق، کوثر، ضامن آهو و... نقش بسته است.

این مسئول همچنین از تلاش انجمن هنرهای نمایشی برای دمیدن روحی تازه به کالبد بی‌جان هنر پرده‌خوانی خبر داد و اضافه کرد: ابرکوه یکی از غنی‌ترین مناطق کشور در حوزه هنر است که وجود هنرهای مختلف فراموش شده از جمله پرده‌خوانی، خود دلیلی بر قدمت هنر در این شهرستان است.

اخلاقی گفت: در همین راستا تلاش داریم با همکاری ارگان‌های دولتی و بخش خصوصی، این هنر را که مجدداً احیا شده است، استمرار بخشیده و حتی در مسیر توسعه آن نیز گام برداریم.

 

انتهای پیام/90027

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول