اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

نیم‌نگاهی به قوانین پوشش در دانشگاه‌های دنیا| ضوابط پوشش در دانشگاه‌های فلوریدا و کوئینزلند

بسیاری از دانشگاه‌های دنیا برای ورود دانشجویان به محیط دانشگاه قوانین و ضوابطی دارند که عدم رعایت آن از سوی دانشجو می‌تواند جریمه‌های سنگینی در پی داشته باشد.

نیم‌نگاهی به قوانین پوشش در دانشگاه‌های دنیا| ضوابط پوشش در دانشگاه‌های فلوریدا و کوئینزلند

حوزه تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، اخیرا در گزارشی به بحث قوانین مربوط به پوشش در دانشگاه‌های مختلف دنیا پرداختیم ( اینجا)  و از مقرراتی که برای نوع پوشش دانشجویان در دانشگاه‌های گرین‌ویل شمالی و آکسفورد وجود داشت، گفتیم. 

اگرچه در رابطه با این موضوع مطالب و کتاب‌هایی در گذشته منشتر شده و به صورت مشروح به این موضوع پرداخته است، ولی با توجه به اهمیت موضوع و همچنین برخی ادعا‌ها مبنی بر اینکه در دانشگاه‌های مختلف دنیا قوانین و ضوابطی برای ورود دانشجویان به دانشگاه و نوع پوشش آنها وجود ندارد؛ در این گزارش به ضوابطی که در چند دانشگاه دیگر دینا وجود دارد پرداختیم و در آینده نیز هم درباره دانشگاه‌‌های دیگر صحبت خواهیم کرد.

* دانشگاه ایالتی فلوریدا (آمریکا)

در  دانشگاه ایالتی فلوریدای آمریکا هم ضوابط پوشش از ساعت 7 و نیم صبح تا 15 و 30 بعد ازظهر در محوطه دانشگاه اجرا می‌شود.

 

در این دانشگاه آرایش و پوشش‌ دانشجویی مناسب از ابتدایی‌ترین مسئولیت‌ها و تعهدات دانشجویان و خانواده‌های آنان بوده و هر گونه تغییری در پوشش فراتر از خط مشی کل دستورالعمل پوشش مجاز نیست.

مسئولان این دانشگاه ممکن است به دلایل امنیتی و حفظ سلامت، پوشش خاصی در برنامه‌های معین و ویژه را در نظر بگیرند.

در این دانشگاه تمام شلوارها و دامن‌های که توسط دانشجویان پوشیده می‌شوند نباید بیش از حد کوتاه باشند. شلوارها، شلوارک‌ها و دامن‌هایی که حلقه‌ کمربند دارند باید همراه با کمربند استفاده شوند. شلوارهای کشی به استثنای یونیفرم PE دانشکده‌ها یا یونیفرم ورزشی دانشگاه ایالت فلوریدا قابل قبول نیست.

 

شلوارها و شلوارک‌های خاکی رنگ، دامن‌ها و پیراهن‌های زنانه باید از رنگی یکدست و یکسان برخوردار باشند. اندازه شلوارک‌ها، دامن‌ها و پیراهن‌های زنانه نباید کوتاهتر از سرزانو باشند.

جین‌های آبی رنگ باید یکرنگ، یکدست، یکسان و بدون سوراخ و شکافتگی باشند.

پیراهن‌های زنانه، تی‌شرت آستین‌دار با رنگ یکدست مجاز می‌باشد.

پیراهن های زیپ‌دار یا بدون زیپ یکرنگی که بیش از 3 اینچ بلندتر از خط کمربند نباشند قابل قبولند. این امر شامل گرمکن‌ها نیز می‌شود.

کفش‌های شکیل و ساده یا بدون مدل قابل قبول می‌باشد. تردد با پای برهنه، پوشیدن دمپایی و کفش‌های راحتی، کفش‌های پاشنه میخی یا پاشنه بلند (بلندتر از 2 اینچ) یا کفش چرخدار و گیره‌دار مجاز نمی‌باشد.

در این دانشگاه دانشجویان می‌توانند در روزهای معین شده به عنوان «مناسبت‌های مذهبی» تی‌شرت‌ها یا پیراهن‌هایی که حاوی عبارات و لغات شرم‌آور و زننده نباشند به تن کنند.

 

در دانشگاه ایالتی فلوریدا استفاده هر نوع پوششی که در بردارنده عبارات زشت یا توهین‌آمیز به مقدسات، وسوسه‌انگیز و ناشایست یا مرتبط با دسته‌ها، احزاب و گرایشاتی که شخص را ترغیب به استفاده از مواد مخدر، مشروبات الکلی و یا خشونت کند، غیر مجاز است.

همچنین استفاده از لباس و پوششی که پارگی، لکه، سوراخ و وصله داشته باشد و پیراهن‌های زنانه و مردانه پشت‌باز، بلوز یا پیراهن‌های یقه‌باز، هر گونه پوشش بدن‌نما، شلوارهای افتاده و آویزان، دامن‌های کوتاه یا زیرشلواری وشلوارها و دامن‌های بدون کمربند (کمربند پاره) مجاز نیست.

دانشجویان این دانشگاه همچنین نمی‌توانند از بازوبند، مچ‌بند، کمربند یا دیگر اقلام با قطعات سنگین آهنی و زنجیر و هر نوع کفش چرخدار یا گیره‌دار، دمپایی و یا کفش‌های سرپایی یا پاشنه‌بلند (بلندتر از 2 اینچ)، عینک آفتابی (روی چشم یا بالای سر) استفاده کنند.

حال اگر دانشجویی این قوانین را در این دانشگاه رعایت نکند، مرتبه اول به وی تذکر شفاهی داده می‌شود. در این شرایط از طرف جامه‌دان دانشگاه «ولی یا پشتیبان» انتخاب می‌شود و طی نامه‌ای مورد تخلف به دانشجو اخطار داده خواهد شد.

در مرتبه دوم به دانشجو به صورت تلفنی مشاوره داده می‌شود و یک سند کتبی و جوابیه از سوی ولی یا پشتیبان وی برای دانشجو معین خواهد شد. و در مرجله سوم هم جلسه‌ای با حضور مدیر و ولی یا پشتیبان دانشجو برگزار می‌شود که به یک تعهد کتبی و امضاء ولی یا پشتیبان منجر می‌شود. دانشجو نزول درجه و امتیاز شهروندی دریافت خواهد کرد و یا روش تادیب دیگری از سوی دانشگاه تعیین می‌گردد.

 همه جزییات ضابطه پوشش روی معرفی‌نامه ثبت خواهد شد و دانشجو نزد مسئول سطوح رتبه فرستاده شده و از وی خواسته می‌شود که فورا تخلف پوششی خود را اصلاح نماید. اگر دانشجو نتواند خود را اصلاح کند با ولی یا سرپرست وی تماس گرفته می‌شود تا لباسی مناسب برای او بیاورند. تا آن زمان دانشجو بیرون از کلاس خواد ماند و برای هر غیبت، نمره صفر دریافت خواهد کرد تا زمانی که بتواند تخلف پوششی را اصلاح کند.

در این دانشگاه لبه پایینی پیراهن‌های مردانه آستین بلند و آستین‌کوتاه باید همیشه داخل کمر شلوار گذاشته شود. اگر فرد بیش از یک پیراهن به تن داشته باشد تمام پیراهن‌ها باید یکرنگ، با دکمه‌های بسته و توزده باشد.

پیراهن‌ها باید به اندازه کافی بلند باشد، تا حداقل در هنگام فعالیت‌های معمول از قبیل نشستن، بالا بردن دست‌ها و غیره قسمت‌های توزده لباس‌ها از شلوار بیرون نیایند.

* دانشگاه کوینزلند (استرالیا)

دانشگاه کوینزلند استرالیا اگرچه خیلی به جزئیات نپرداخته است اما از کنار این مسئله هم نگذشته است و از دانشجویان خواسته است تا زمانی که در این دانشگاه در حال تحصیل هستند پوششی حرفه‌ای و مناسب داشته باشند.

 

به گزارش فارس، آنگونه که مشخص است، بسیاری از دانشگاه‌های دنیا برای ورود دانشجویان به محیط دانشگاه قوانین و ضوابطی را دارند که عدم رعایت آن از سوی دانشجو می‌تواند جریمه‌های سنگینی را هم داشته باشد.

اطلاعات درج شده از سایت دانشگاه‌های مذکور جمع آوری شده و در آینده نیز به ضوابطی که برای پوشش در تعدادی از دانشگاه‌های دیگر دنیا وجود دارد؛ خواهیم پرداخت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول