اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

رونمایی از سامانه پرتویی آفت‌زدا نخلستان‌ها در بندرعباس

نخستین سامانه پرتویی به نام «آریو رینگ» با هدف آفت‌زدایی نخلستان‌ها و باغ‌های کشور با استفاده از امواج الکترومغناطیس و بدون استفاده از سموم شیمیایی و آسیب به درخت، توسط وزیر جهاد کشاورزی در بندرعباس رونمایی شد.

رونمایی از سامانه پرتویی آفت‌زدا نخلستان‌ها در بندرعباس

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، نخستین سامانه پرتویی آفت‌زدایی نخلستان‌ها و باغ‌های کشور به نام «آریو رینگ» توسط محمد علی‌نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی و سیدپژمان شیرمردی، معاون سازمان انرژی اتمی در بندرعباس رونمایی شد.

شیرمردی در آیین رونمایی از سامانه «آریو رینگ» با اشاره به اینکه این سامانه یکی از مهم‌ترین دستاوردهای هسته‌ای در حوزه کشاورزی محسوب می‌شود؛ اظهار کرد: این سامانه با استفاده از امواج الکترومغناطیسی و بدون استفاده از سموم شیمیایی و آسیب به درختان، قادر است تخم، لارو و سوسک سرخرطومی را از بین ببرد.

وی افزود: از جمله قابلیت‌های این سامانه می‌توان به ایجاد حلقه موج با توان تابشی KW۱۲ و بالابر هیدرولیک با قابلیت جابجایی تا ارتفاع ۱۰ متر و سامانه خنک کننده اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوهای ایران عنوان کرد: در مناطق جنوب کشور، طی سال‌های اخیر یک آفت وارداتی موجب آسیب به درختان نخل شده که ادامه این روند و عدم  کنترل آن منجر به تخریب همه نخلستان های کشور می‌شود؛ بنابراین هدف از ساخت این سامانه، کنترل آفت سوسک سرخرطومی خرما، کاهش مصرف سموم، حذف باقیمانده سموم در محصولات و استفاده صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای مبتنی بر دانش روز و سازگار با محیط زیست است.

شیرمردی تاکید کرد: در سازمان انرژی اتمی ایران با خودباوری، اراده قوی و به‌کارگیری نیروهای توانمند، متعهد و متخصص، مصمم هستیم که نقش فناوری هسته‌ای و ضریب نفوذ پرتوها را در زندگی مردم بیشتر کنیم و یکی از مهم‌ترین مصداق‌ها در این زمینه موضوع کشاورزی و امنیت غذایی است.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت: درخت نخل به‌عنوان نماد مقاومت یکی از مهم‌ترین دلایل سکونت بخش مهمی از مردم در فلات مرکزی و مناطق جنوبی کشور است و بیش از ۵۰۰ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده که باید با حمایت از این سرمایه ملی به تثبیت و ارتقای آن کمک کنیم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول