اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

تحویل اف -16های ایران به اسرائیل

خبرگزاری فارس: یک مقام وابسته به وزارت امور خارجه آمریکا گفت : با لغو قرارداد از سوی دولت بازگان ،دولت کارتر احتمال تحویل جنگنده های اف – 16 به اسرائیل را که شاه به ایالات متحده سفارش داده بود مورد بررسی قرار داده است .

تحویل اف -16های ایران به اسرائیل

رخدادهای 8 اسفند 1357

روزنامه ها امروز نیز همانند روزهای گذشته به تحولات کردستان پرداختند ، هر چند عده زیادی در تجمعات و سخنرانی ها گرایشات تجزیه طلبی را شایعه ای بیش نمی دانند ولی نگرانی نمایندگان اعزامی از سوی دولت موقت مبنی بر این که استفاده از زور و اسلحه به نفع کردها نیست به خوبی مسیر تحولات کردستان را نشان می دهد ، باید منتظر ماند و دید که حوادث در این منطقه مهم کشور چگونه رقم خواهد خورد . امروز همچنین هواپیماهای عراقی  به یک منطقه مرزی در 15کیلومتری مرز ایران حمله کردند ، این حمله 15کشته بر جای گذاشت.

مصاحبه سخنگوی دولت و وعده آب و برق رایگان برای افراد کم درآمد که برای اولین بار بعد از انقلاب مطرح می شود نیز از دیگر اخبار امروز بود ، امیر انتظام در مصاحبه امروز خود ایده انتخاب مدیرات توسط کارکنان را یک ایده انحرافی و ضد انقلابی دانست .

از خبرهای دیگری که روزنامه ها امروز بدان پرداختند سخنان رحمت الله مقدم مراغه ای است که به تازگی از سوی دولت موقت به سمت استانداری آذربایجان شرقی منصوب شده است ، او که تائید آیت الله شریعتمداری را به همراه دارد امروز گفت : برنامه ای برای اداره استان ندارد و میخواهد این استان را با نظرات مردم اداره کند نه با دستورات دولت مرکزی .

امروز همچنین الجزایر به کشورهای تولید کننده نفت اخطار داد که این کشورها باید از دست زدن به هرگونه اقدام برای استفاده از توقف صدور نفت ایران و اشغال بازار نفتی این کشور در جهان خودداری کنند ... پیام دوستی ملک حسین پادشاه اردن خطاب به امام خمینی ، تعیین 5استاندار دیگر ، فرار نزدیک به 18نفر از مقامات سابق از زندان ونیز معافیت دختران از سربازی از دیگر اخبار مهم امروز محسوب می شوند ... پیام شاه اردن به امام خمینی

ملک حسین پادشاه اردن(1) در پیامی به امام خمینی پس ازتبریک پیروزی انقلاب اسلامی نوشته است : خداوند قدمهای شما را در هدایت و رهبری کاروان ملت ایران در راه خدمت به امت اسلام و میراث های باارزش آن تثبیت کند .(2)

امیر انتظام : ایده انتخاب مدیران توسط کارکنان مخرب است

امیر انتظام گفت : در مورد انتخاب افراد گرفتاری که داریم این است که افراد ضد انقلاب در تمام اقشار مملکت بهر طریقی می خواهند کارشکنی کنند و این ایده را که هر گروه باید مدیران و روسایشان را انتخاب و اداره کنند اشاعه داده اند که این ایده عاملی مخرب و ضد انقلابی و برای خراب کردن انقلاب ما است که با تمام موازین جهانی مغایر است و ما با آن مبارزه خواهیم کرد .

امیر انتظام در مورد آزاد شدن زندانیان و توزیع بی حساب اسلحه بین مردم و خطراتی که مردم را تهدید میکند، اظهار داشت : با پیروزی ملت ایران و سقوط پادگان ها، تعدادی اسلحه بدست مردم افتاد و از طرفی هم در زندان ها گشوده شد، شاید هدف آزاد کردن زندانیان سیاسی بود اما در این زندانها عده ای از جانیان و تبهکاران نیز آزاد شدند و اسلحه گرفتند . دولت این مشکل را میداند و سریعا در فکر چاره اندیشی است و تشکیل سپاه پاسداران انقلاب بزودی رافع این مشکلات خواهد بود .

وی در مورد آمریکایی های حاضر در کشور نیز گفت : در حال حاضر فقط 920آمریکایی در ایران حضور دارند .

امیر انتظام در پاسخ به سوالی درباره اوضاع کردستان نیز گفت : اوضاع کردستان نگران کننده نیست . (3)

آب و برق کم درآمد ها رایگان می شود

معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد : لوایح بسیاری در مورد رفع مشکل مردم بخصوص طبقه کم درآمد از تصویب هیئت وزیران گذشته است و برای تصویب به شورای عالی انقلاب ارسال شده است ، یکی از این لوایح مربوط به بخشودگی بهای آب و برق است که امیدوارم روز پنج شنبه عین تصویب نامه را با سایر لوایح تصویب شده اعلام کنم.(4)

حقوق 30میلیونی فرح از محل صادرات نفت

حسن نزیه مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در محل کارگاه مرکزی پالایشگاه نفت آبادان ضمن اعلام این خبر که صادرات نفت از هفته آینده آغاز خواهد شد گفت: چند صد نفر از کارکنان شرکت نفت با حقوق های کلان از محل دسترنج شما استخدام شده بودند که تصفیه خواهند شد .

وی ادامه داد : گفته می شود 90میلیون دلار از بودجه شرکت نفت خرج جشن های شاهنشاهی شده است و از این بودجه ماهیانه 30میلیون تومان هم به فرح پهلوی داده می شده است .

نزیه گفت : در سیاست جدید ما 400نفر از کسانی که راه میروند و حقوق میگیرند باید کنار گذاشته شوند .

میخواستند با پول نفت جزیره کیش را بخرند

نزیه ادامه داد : میخواستند با پول شرکت نفت جزیره کیش را بخرند اما این نیت پلید با سقوط شاه انجام نشد ، ما بر خلاف شاه سابق که در خالی کردن چاه های نفت شتاب داشت بخاطر این کار تن به قراردادهای استعماری نخواهیم داد .

وی گفت : در آخر امسال به همه کارکنان نفت پاداش خواهیم داد و صدور نفت نیز از چهارده اسفند شروع خواهد شد . (5)

مقدم مراغه ای : برنامه ای برای اداره آذربایجان شرقی ندارم

استاندار جدید آذربایجان شرقی که با موافقت آیت الله شریعتمداری منصوب شده است گفت : هیچ برنامه تنظیم شده ای برای مردم آذربایجان شرقی ندارم .

مهندس رحمت الله مقدم مراغه ای گفت : من برای تحمیل دستورات دولت به آذربایجان نمی روم بلکه ابتدا در محل خواسته های مردم را بدست می آورم و بر اساس این نظرات برنامه ای را تدوین میکنم . (6)

یزدی به پاکستان می رود

طفیل محمد رهبر جماعت اسلامی پاکستان امروز اعلام کرد دکتر ابراهیم یزدی معاون نخست وزیر ایران برای پاسخ به احساسات دوستانه و برادرانه ملت و دولت پاکستان به زودی به این کشور سفر خواهد کرد .

وی که در پایان سفر سه روزه خود در فرودگاه کراچی با خبرنگاران سخن میگفت ضمن اعلام این خبر گفت : روح اسلام سراسر ایران را فرا گرفته است . (7)

واکنش ها درباره گزارش بی بی سی درباره رادیو و تلویزیون

بی بی سی طی گزارشی مدعی شد که کارمندان رادیو و تلویزیون تهدید کرده اند در صورتی که قطب زاده از سانسور خود داری نکند اعتصاب خواهند کرد .

اعضای شورای موسس کارکنان سازمان رادیو و تلویزیون با بیان این که شورا چنین نظری ندارد به رویه قطب زاده در اداره این سازمان انتقاد کردند .

اعضای شورا ادامه دادند : ما درباره اینکه سانسور در سازمان وجود دارد یا نه حرفی نمی زنیم چون که می دانیم مردم آگاه هستند و خود ایشان قضاوت خواهند کرد .

صادق قطب زاده سرپرست رادیو و تلویزیون نیز در این باره گفت : تا به حال کسی از اعتصاب سخنی نگفته است و گزارش بی بی سی دروغ محض است .

وی درباره شایعه استعفای خود نیز گفت : من تاکنون استعفا نداده ام و خیال استعفا نیز ندارم . (8)

اعضای حزب خلق مسلمان تعیین شدند

حزب جمهوری خلق مسلمان ایران طی اطلاعیه ای اعضای موسس این حزب را معرفی کرد . در اطلاعیه خلق مسلمان آمده است : در آخرین جلسه مشورتی شخصیت های سرشناس اسلامی و ملی زیر به عنوان موسسین اصلی معرفی شدند ، سید صدرالدین بلاغی ، سید غلامرضا سعیدی ، رضا گلسرخی ، سید هادی خسروشاهی ، شهاب فردوس ، امیرتیمورکلولی ، علی اشرف مهاجر، دکتر احمد علیزاده ، هاشم شبستری زاده ، موسی شیخ زادگان (9)

معرفی 5استاندار جدید

امروز با حکم احمد صدر حاج سید جوادی وزیر کشور 5استاندار دیگر نیز معرفی و سرپرست سازمان ثبت احوال کشور ، مشاور مخصوص وزیر کشور و فرماندار آمل نیز منصوب شدند .

استانداران نصب شده عبارتند از دکتر نصرالله گرجی استاندار هرمزگان ، مهندس اصغر معنوی سرپرست استانداری سیستان و بلوچستان ، دکتر اسماعیل اردلان سرپرست استانداری آذربایجان غربی ، دکتر حمید بهرامی سرپرست استانداری کرمان ، عبدالحمید ایرانی نژاد سرپرست استانداری قهرمانشهر (کرمانشاهان).

امروز همچنین با حکم وزیر کشور قاسم خدا دوست به سرپرستی سازمان ثبت احوال کشور، سرتیپ بازنشسته جلال البرزی به مشاوری مخصوص وزیر کشور و یوسف یزدانی به سرپرستی فرمانداری آمل نصب شدند .(10)

رئیس جدید بانک مرکزی منصوب شد

امروز دکتر محمد علی مولوی به سمت رئیس کل بانک مرکزی ایران منصوب شد . دکتر مولوی سالها در مقام ریاست هیئت نمایندگی اقتصادی ایران در بازار مشترک در بروکسل انجام وظیفه کرده و قبل از آن مشاغل دولتی را تا مقام معاونت وزارتخانه احراز کرده است . (11)

موسوی گرمارودی مدیر انتشارات فرانکلین شد

سید علی موسوی گرمارودی از سوی نخست وزیر دولت موقت به سرپرستی انتشارات فرانکلین(17) منصوب شد . بر اساس تصویبنامه هیئت وزیران اموال موسسه انتشارات فرانکلین متعلق به دولت شده است(12)

18زندانی عالیرتبه متواری شدند

امروز روزنامه ها از فرار 18تن از مقامات سابق که زندانی بوده اند خبر دادند .

هفت تن از وزرای دولت های گذشته از جمله دکتر نهاوندی ، دکتر مجیدی ، دکتر تسلیمی ، دکتر مهدوی ، داریوش همایون(13) ، رضا صدقیانی ، رحیم علی خرم و همچنین مقامات دیگری چون حسن رسولی ، قاسم ساربانها ، رسول رحیمی ، حسین فولادی ، بهائی ، منوچهر پیروز ، دکتر نیلی آرام ، دکتر نقابت ، دکتر عاقلی و هژبر یزدانی از فراری ها هستند .

گفته می شود این عده بعد از پیروزی انقلاب و زمانی که مردم درب زندانها را برای آزادی زندانیان سیاسی بازکرده بودند موفق به فرار شده اند  (14)

مصلحت مردم کردستان در استفاده از اسلحه نیست

دکتر مکری که به اتفاق چند نفر دیگر به کردستان رفته بود در یک مصاحبه گفت : در حال حاضر هیچ دولتی در کردستان نه سودی دارد و نه نیرویی ، ولی مردم ستم کشیده خواست های برحقی دارند که باید مورد توجه قرار گیرد .

وی گفت : دولت اکثر خواست های مردم کردستان را تائید کرده است ، مسئله کردستان یکی از مسائل حاد و قابل توجه کشور است .

مکری ادامه داد : مردم کردستان با شعار «تجزیه طلبی محکوم است» در مهاباد و سنندج طرح های دشمنان ایران را نقش برآب کردند .

وی ادامه داد : در چهارچوب انجمن های ایالتی  و ولایتی باید به مردم کردستان اختیارات بیشتری در اداره سرزمینشان داد ، ولی به هیچ وجه مصلحت مردم کردستان نیست که خواست های طبیعی خود را مسلحانه مطرح کنند .

مکری گفت : این روزها اسلحه پرستی مانند پول پرستی و شاه پرستی در گذشته مد شده است ، اسلحه در دست کسانی باید باشد که مسئولیت داشته باشند .

نقشبندی یکی از کسانی که در مصاحبه شرکت کرده بود گفت : تجزیه طلبان نوکران استثمار هستند و عده شان هم خیلی کم است ، بزودی این عده سر خجلت بزیر می اندازند و فرار می کنند و یا به نهضت برحق اسلام می پیوندند. (15)

اعتراض کردها به قطب زاده

گروهی از کردهای مقیم تهران به سخنان قطب زاده که در یک مصاحبه تلویزیونی گفته بود بسیاری از افراد نقشبندی ها وابستگان سالارجاف هستند که در وقایع پاوه و خونریزی های سنندج و مریوان دخالت مستقیم داشتند اعتراض کردند .

این گروه از کردها گفتند : بهتر بود آقای قطب زاده قبل از چنین اظهار نظری با جامعه کردهای مقیم تهران تماس میگرفت و واقعیت حوادث را از زبان آنها می شنید .(16)

دانشجویان و معلمان کرد تجزیه طلبی را محکوم کردند

در تظاهرات و راهپیمایی بزرگی که از سوی دانشجویان و معلمان دانشسرای راهنمای تحصیلی سنندج ترتیب یافته بود اعلام شد : وجود اختلافات مذهبی در منطقه و شایعه تجزیه طلبی توطئه امپریالیسم است و ما این دسیسه ها را محکوم میکنیم .

در این راهپیمایی که بیش از 10هزار نفر از مردم کردستان حضور داشتند ضمن محکومیت شایعاتی نظیر تجزیه طلبی بر حقوق کردها تاکید شد . (17)

رئیس ساواک رضائیه به دنبال تجزیه طلبی

به دنبال دستگیری تیمسار صیادیان رئیس سابق ساواک آذربایجان غربی بهمراه امیرعشایری نماینده سابق پیرانشهر و سردشت در مجلس رستاخیزی در قریه سیلوه پیرانشهر گروهی از اعضای انجمن کردهای رضائیه اعلام کردند وی قصد داشته است گروهی را تحت عنوان تجزیه طلبان مناطق کردنشین سازمان دهد.

سپهبد صیادیان قبلا رابط رژیم شاه با ملا مصطفی بارزانی و گروه او در کردستان بود . وی قبل از پیروزی انقلاب تصمیم داشت با تقسیم مردم به دو طیف شیعه و سنی از حضور آنان در راهپیمایی های ضد حکومتی جلوگیری کند . (18)

حمله هوایی عراق به دهکده های مرزی ایران

بدنبال حمله هلیکوپترهای عراقی به یک منطقه مرزی در کردستان 15نفر کشته شدند . 

گزارش های رسیده حاکی است هلی کوپترهای مسلح و هواپیماهای عراقی منطقه مرزی سیرین را که بین شهر مرزی بانه در ایران و آبادی شورطه واقع شده است بمباران کرده اند . (19)

این منطقه در 15کیلومتری مرز ایران قرار دارد ،در این حمله یک موشک نیز به سوی پاسگاه مرزی ایران شلیک شد که به این پاسگاه صدمه ای وارد نشد . ایرانیانی که از منطقه بازگشته اند میگویند سیرین پیش از این نیز توسط نیروهای عراقی بمباران شده بود و اخیرا روستائیان مناطق مرزی ایران و عراق برای مبادله کالا در آن گرد می آمدند .

گفته می شود در بمباران سیرین 7هلیکوپتر و هواپیمای عراقی شرکت داشتند.(20)

تمام راههای مرزی خرمشهر بسته شد

بنا به تصویب شورای انقلاب موقت خرمشهر و به منظور جلوگیری از فرار اشخاصی که در گذشته به نحوی با رژیم همکاری داشته و تحت تعقیب هستند کلیه سرحدات مرزی خرمشهر اعم از زمینی و دریایی تا دستور بعدی بسته شد .

کار کنترل مرزها بوسیله عشایر ساکن نوار مرزی خرمشهر انجام میشود . (21)

تحصن سربازان لشکر 28کردستان در مسجد

گزارش دیگری از سنندج حاکی است گروهی از سربازان لشکر 28سنندج که درناحیه مرزی استان مستقر هستند و در میان آنها افسران نیز دیده می شوند از ساعت یک بعد از ظهر در مسجد جامع این شهر متحصن شده و خواستار تشکیل شورای انقلاب در پادگان و تصفیه عناصر ضد خلقی وابسته به رژیم سابق در پادگان سنندج هستند .  (22)

فرمانده پیشین لشکر با این تقاضا موافقت کرده بود اما فرمانده جدید آنرا ملغی ساخته است . رئیس ستاد ارتش ملی تاکنون با برپایی چنین کمیته هایی در ارتش موافقت نکرده است . (23)

تقاضا برای الحاق مناطقی از دیگر استان ها به کردستان

گفته می شود برای اعطای خودمختاری به کردها موافقتنامه ای از سوی هیئت اعزامی دولت که به منظور بررسی مشکلات آنان به کردستان رفته بود طرح ریزی شده است . از سوی دیگر در تهران رهبران کرد ملاقات هایی با نمایندگان دولت و شواری انقلاب داشته اند ، پیش از این مفتی زاده در دیداری با رهبر انقلاب همبستگی خود و ملت کرد را با انقلاب اسلامی اعلام کرد .

بدنبال اخباری که دیروز از توافقات هیئت اعزامی به کردستان با نمایندگان کرد مخابره شد یکی از رهبران کرد گفت : علاوه بر رسمی شدن زبان کردی باید منطقه ای که قرن ها بعنوان کردستان در چهارچوب کشور ایران شناخته میشد احیا شود . این مقام کرد ادامه داد : به اعتقاد ما مناطقی از استان های مجاور که از پیکر کردستان جدا شده است باید به استان کردستان متصل شود ، این مناطق شامل بخش هایی از استان های آذربایجان غربی ، ایلام و کرمانشاهان است . (24)

نصب رئیس جدید ستاد نیروی هوایی

سرتیپ خلبان اصغر ایمانیان به سمت ریاست ستاد نیروی هوایی ارتش ملی اسلامی ایران منصوب شد . بدنبال اعتراض جمعی از پرسنل نیروی هوایی نسبت به انتصابهای پیشین این سازمان از طرف ستاد کل ارتش ملی ایران سرتیپ اصغر ایمانیان به سمت رئیس ستاد نیروی هوایی ملی منصوب شد .

این سومین انتصابی است که ظرف دو هفته گذشته در پست ریاست ستاد نیروی هوایی ملی صورت می گیرد . در پی دگر گونی در ارتش ملی اسلامی ایران سپهبد مهدیون به عنوان رئیس ستاد نیروی هوایی منصوب شد که این انتصاب با محالفت شدید پرسنل نیروی هوایی بویژه همافران روبرو شد . یکی دو روز بعد سپهبد آذربرزین به این سمت منصوب شد که این انتصاب نیز با مخالفت و اعتراض مواجه گردید . (25)

مخالفت ستاد ارتش با گردهمایی نظامیان در خارج از پادگان ها

ستاد کل ارتش ملی اسلامی ایران اعلام کرد : از آنجا که پرسنل مسلمان و متعهد انقلابی و با ایمان ارتش نظری جز به ثمر رسیدن کامل هدفهای انقلاب اسلامی ایران را ندارند بدین وسیله اعلام میگردد که نظامیان می توانند هر گونه نظرات و پیشنهاد های خود را مستقیما به کمیته های انقلاب اسلامی پادگان های مربوطه تسلیم نمایند .

در بیانیه ستاد کل ارتش آمده است : بدیهی است که گردهمایی پرسنل نظامی در خارج از پادگان ها که از طرف افراد غیر مسئول عنوان می شود مخالف هدفهای انقلابی ارتش ملی اسلامی ایران است .(26)

تعیین فرماندهان نواحی ژاندارمری

فرماندهان نواحی ژاندارمری ملی ایران برگزیده شدند . امروز اعلام شد در پی بازنشسته شدن گروهی از ژنرالهای ژاندارمری که پست های حساس این سازمان را در تهران و سراسر کشور عهده دار بوده اند در نخستین انتصابات ژاندارمری چهره های جوانی بکار گرفته شده اند .

در گذشته فرماندهان نواحی ژاندارمری که یکی از پستهای حساس ژاندارمری است در اختیار ژنرالها قرار داشت و عموما این فرماندهان را سرتیپ ها و سرلشکرهای ژاندارمری در اختیار داشتند . اما در انتصابات جدید سرهنگ های جوان ژاندارمری به سمت فرماندهی گمارده شده اند . (27)

بازنشستگی 15سرهنگ ارتش

در حالیکه نام دادرسی ارتش به اداره دادرسی ملی اسلامی ایران تغییر یافته است امروز اطلاعیه ای از سوی این اداره انتشار یافت . در این اطلاعیه آمده است که طبق ماده 100استخدام نیروهای مسلح از تاریخ اول اسفند ماه سال جاری پانزده سرهنگ که به خدمت نیروهای مسلح فراخوانده شده بودند مجددا به خدمتشان خاتمه داده شد . (28)

معافیت دخترها از خدمت نظام وظیفه

تیمسار دکتر مدنی وزیر دفاع ملی که قبلا از طرف کادر آموزشی دانشگاه کرمان به سمت ریاست این دانشگاه انتخاب شده بود به منظور رفع اختلاف و سامان دادن به وضع دانشگاه به کرمان رفته است . وی در اجتماع استادان دانشگاه کرمان گفت : دستور داده ام دخترها از خدمت نظام وظیفه معاف شوند . (29)

توقیف 38دانشجوی ایران در آمریکا

اداره مهاجرت آمریکا 38دانشجوی ایرانی را که با ویزای تحصیلی اف – 1وارد این کشور شده بودند توقیف کرد .

علت توقیف این عده عدم ثبت نام در ترم جاری تحصیلی اعلام شده است .

اداره مهاجرت آمریکا در جستجوی 64دانشجوی دیگری است که مانند دانشجویان فوق الذکر در این ترم از مراجعه به مدارس خود که از طریق آنها ویزا دریافت داشته بودند خودداری کرده اند .

علت خودداری این عده از ثبت نام ظاهرا نرسیدن پول از ایران برایشان بوده است ، چرا که بانک های کشور و نیز پستخانه ها در چهار ماه گذشته در حال اعتصاب بوده اند . (30)

اخطار الجزایر به کشورهای نفتی

خبرگزاری الجزایر نوشت : کشورهای عربی صادر کننده نفت باید از دست زدن به هرگونه اقدام برای استفاده از توقف صدور نفت ایران و اشغال بازار نفتی این کشور در جهان خودداری کنند .

این خبرگزاری ادامه داد : این کشورها باید نسبت به رژیم جدید ایران همبستگی قاطع و بدون ابهام نشان دهند زیرا به کمک ایران بود که کشورهای عضو اوپک به قدرت واقعی خویش واقف شدند .

این خبرگزاری خاطرنشان کرد توقف صدور نفت ایران مبین ناپایداری تعادل ظاهری عرضه و تقاضای نفت در سطح جهانی بود . (31)

تحویل اف -16های ایران به اسرائیل

یک مقام وابسته به وزارت امور خارجه آمریکا گفت : دولت کارتر احتمال تحویل جنگنده های اف – 16 به اسرائیل را که شاه به ایالات متحده سفارش داده بود مورد بررسی قرار داده است .

به سفارش شاه قرار بود از سال 1980تحویل 16جنگنده اف-16به ایران آغاز شود اما این سفارش از سوی دولت موقت بازرگان لغو شد . (32)

گرومیکو : در امور داخلی ایران دخالت نمی کنیم

اندره گرومیکو وزیر خارجه شوروی تاکید کرد که کشورش در امورداخلی ایران مداخله نکرده و نمی کند و هیچ کس هم به هر بهانه و دستاویزی که باشد نباید در امور این کشور مداخله کند .

وی مدعی شد : شوروی چیزی جز خیر و صلاح ملت ایران نمی خواهد .(33)

جاسوس های آمریکایی در ایران فعالند

سناتور گاری هارت گفت : هنوز یک پست جاسوسی در ایران مشغول کار است و راجع به فعالیت های موشکی شوروی اطلاعاتی را جمع آوری می کند . سناتور گاری هارت عضو کمیته نظامی سنای آمریکا ضمن اعلام این خبر می گوید آمریکا اینک با توجه به اوضاع ایران در بررسی فعالیت های مخفی نظامی شوروی به دردسر افتاده است .

سناتور هارت معتقد است جمع آوری اطلاعات و استراق سمع از شوروی اکنون باید با هواپیما و پایگاه های زمینی در کشورهای دیگر انجام شود ، وی از این کشورها نام نبرد .(34)

ملک حسن ، شاه را تحویل نمی دهد

ملک حسن دوم پادشاه مغرب ضمن مصاحبه ای که از تلویزیون رباط پخش شد گفت : شاه به عنوان میهمان ساده و نه به عنوان میهمان سیاسی در مغرب اقامت دارد .

وی گفت : شاه میهمان خصوصی او است ولی این باعث آن نمی شود که وی دولت جدید ایران را به رسمیت نشناسد .

پادشاه مغرب گفت : به درخواست احتمالی استرداد شاه درخواست مثبت نخواهد داد چرا که این کار به یک سابقه در تاریخ تبدیل می شود .

به گفته ملک حسن محمد رضا دیگر شاه ایران نیست چرا که سیاست خارجی این کشور را اداره نمی کند .

قصد شاه برای پناهندگی به آمریکا

دیلی اکسپرس نیز امروز خبرداد شاه سابق ایران از ترس ربوده شدن توسط کماندوهای فلسطینی قصد دارد بزودی به آمریکا پناهنده شود .

تکذیب فرار بختیار به مغرب

در حالی که دیروز تعدادی از رسانه ها خبر فرار بختیار به مغرب را پوشش داده بودند امروز برخی از مقام های مغرب و نیز اطرافیان شاه سابق این شایعه را تکذیب کردند . (35)

پی نوشت

1- سخنان ریاکارانه ملک حسین در حالی است که وی در طول 8سال دفاع مقدس از هیچ کمکی به صدام دریغ نکرد . جریده عربی «المجله»در سال 1360 شمسی در مقاله ای با عنوان «چگونه و چرا ملک حسین تصمیم اعزام داوطلبان اردنی را به عراق اتخاذ کرد» می نویسد :  هفته گذشته ملک حسین تصمیم خود را مبنی بر اعزام داوطلبان اردنی به عراق برای شرکت در جنگ علیه ایران اعلام کرد. این تصمیم به دنبال مذاکرات میان پادشاه اردن و صدام در بغداد اتخاذ شد. مصادر خبری تاکید کرده اند که بحث اعزام داوطلبان عرب به عراق ، از چند هفته پیش بین بغداد و بعضی طرف های عربی جریان دارد اما در جریان بازدید اخیر ملک حسین از عراق ، مذاکرات مفصلی درباره جنگ با ایران با تمام اتفاقات ، ابعاد و احتمالات سیاسی و نظامی اقتصادی انجام گرفت و با تفاهم برای ارسال داوطلبان عرب به عراق پایان گرفت. در بخش دیگری از این نوشته آمده است: ملک حسین پیش از این در یک سخنرانی اعلام کرده بود که قصد دارد واحدی نظامی مانند « یگان یرموک » را از داوطلبان اردنی تشکیل دهد تا در جنگ علیه ایران مشارکت نمایند. او تاکید کرد که خودش اولین داوطلب حضور در این واحد خواهد بود. ( رک پادشاه اردن: من اولین داوطلب جنگ با ایران هستم ، خبرگزاری فارس، 01/08/1389)

2- اطلاعات ، 8اسفند 1357، صفحه 2

3- همان

4- کیهان ، 8اسفند 1357، صفحه 2

5- اطلاعات ، 8اسفند 1357، صفحه 7

6- اطلاعات ، 8اسفند 1357، صفحه 7

7- همان ، صفحه 2

8- کیهان ، 8اسفند 1357، صفحه 2

9- همان ، صفحه 8

10- اطلاعات ، 8اسفند 1357، صفحه 2

11- همان

12- اطلاعات ، 8اسفند 1357، صفحه 2

13- بامداد دوشنبه 15 آبان‌ماه سال 57 همزمان با روی کار آمدن دولت نظامی، روزنامه‌های اطلاعات، کیهان، و آیندگان با یورش مأموران فرمانداری نظامی تهران به اشغال درآمد و از ورود و خروج کارکنان مطبوعاتی، همچنین چاپ و انتشار آنها جلوگیری شد. همان شب به دستور ارتشبد ازهاری، با استفاده از ماده 5 قانون فرمانداری نظامی شماری از رجال کشوری و لشکری بازداشت شدند. در لیست دستگیرشدگان مقامات گوناگونی اعم از نخست‌وزیر، وزیر، معاون وزیر، استاندار، شهردار، مدیر سازمان و شرکت و... دیده می‌شدند. داریوش همایون پس از 71 روز که از سقوط کابینه‌ی آموزگار می‌گذشت در زمره دستگیرشدگان بود.مأموران فرمانداری نظامی تهران درروز سه‌شنبه 16 آبان وی را تحویل زندان دژبان مرکز واقع در پادگان جمشیدیه، انتهای خیابان ایران‌نوین [ضلع غربی خیابان دکتر فاطمی فعلی] می‌دهند.

بدون تردید نقش همایون در چاپ مقاله 17 دی 1356 روزنامه اطلاعات، تهیه بخشنامه محرمانه تشدید سانسور، درگیری‌اش با سندیکای نویسندگان و خبرنگاران مطبوعات، اعمال فشار و تضییقات بر روزنامه‌نگاران و ممنوع‌القلم ساختن شماری از آنان و اعلام جرم سندیکا علیه او، توجیه کارکرد دولت آموزگار در مقام سخنگویی آن، همچنین حضور خط‌دهنده‌ی وی در حزب رستاخیز، و سرانجام مشی و رویه‌ی روزنامه متبوع او در حمایت از سیاست‌های آمریکا و اسرائیل در منطقه، سبب متمرکز شدن افکار عمومی جامعه بر روی او به مثابه‌ی عنصری نفرت‌انگیز شد. با اوج‌گیری انقلاب اسلامی، بسیاری از اعضای خانواده‌ی سلطنتی از کشور خارج شدند. در این میان بدنه‌ی نیروهای مسلح نیز به مردم انقلابی پیوست.در روز شنبه 21 بهمن دور تازه و نهایی درگیری قشرهای مختلف مردم با باقیمانده‌ی مأموران در حال مقاومت حاکمیت شاهنشاهی آغاز شد ودر این زمان مراکز نظامی یکی پس از دیگری به سرعت سقوط می‌کرد و به تصرف مردم درمی‌آمد. از جمله مکان‌هایی که آن روز پس از نیمه‌شب مورد حمله مردم به پیشگامی افراد مسلح واقع شد، پادگان جمشیدیه بود.

هنگام آغاز زدوخورد، به دستور فرمانده پادگان درهای بازداشتگاه‌ها گشوده شد و به تمامی زندانیان اعلام گردید در ماندن یا گریختن مخیر هستند، چراکه نیروهای درون پادگان صرفاً برای ساعاتی قادر به مقاومت کردن می‌باشند.واقعیت این است که همایون و سایر بازداشت‌شدگان به بهترین نحو از تاریکی هوا سود جستند. به زعم همایون «وقتی این چریک‌ها و مجاهدین ریختند آنجا و به زندان حمله کردند، من باید دستگیر و کشته شده باشم. اگر این چریک‌ها دو ساعت زودتر حمله کرده بودند، هوا تاریک نمی‌شد، مرا می‌شناختند و می‌گرفتند و کارم تمام بود.»

همایون در زمره افرادی است که پس از فرار از جمشیدیه مدتی تن به زندگی مخفی داد. همایون از بیم دستگیری توسط نیروهای انقلاب 15 ماه در اماکن مختلف، همچنین زیرزمین پنهان شد. همایون پس از تحمل 15 ماه دربدری و زندگی مخفی از ایران گریخت. وی در اردیبهشت 1359 از مرز غربی کشور به ترکیه و سپس به فرانسه گریخت.  ( ر ک مرکز اسناد انقلاب اسلامی ، 6اسفند 1389)

14- اطلاعات ، 8اسفند 1357، صفحه 2

15- کیهان ، 8اسفند 1357، صفحه 8

16- اطلاعات ، 8اسفند 1357، صفحه 2

17- کیهان ، 8اسفند 1357، صفحه 8

18- همان

19- اطلاعات ، 8اسفند 1357، صفحه 2

20- کیهان ، 8اسفند 1357، صفحه 8

21- اطلاعات ، 8اسفند 1357، صفحه7

22- کیهان ، 8اسفند 1357، صفحه 8

23- اطلاعات ، 8اسفند 1357، صفحه 2

24- همان

25- کیهان ،8اسفند 1357، صفحه 1

26- همان ، صفحه 2

27- همان ، صفحه 3

28- همان ، صفحه 7

29- همان ، صفحه 2

30- اطلاعات ، 8اسفند 1357، صفحه 8

31- همان

32- همان

33- همان

34- همان

35- همان

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول