اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر هنری پروژه فرش خاکی خبر داد

آغاز ساخت فرش خاکی در ساحل هرمز / اثر 27 بهمن آماده رونمایی است

خبرگزاری فارس: مدیر هنری پروژه فرش خاکی هرمز با بیان اینکه عملیات ایجاد فرش خاکی از روزهای گذشته در جزیره هرمز آغاز شده است، از آماده شدن این اثر هنری تا تاریخ 27 ماه جاری خبر داد.

آغاز ساخت فرش خاکی در ساحل هرمز / اثر 27 بهمن آماده رونمایی است

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، فرش خاکی طی سال‌های اخیر توانسته است در حوزه فرهنگ و هنر در ایام ساخت و رونمایی، نگاه‌ها را به سمت هرمزگان معطوف کند.

هنرمندان هرمزگانی که طی پروژه‌ای دست به خلق چهارمین فرش خاکی در هرمز زده‌اند، تاکنون موفق به ایجاد و خلق سه فرش خاکی دیگر در سال‌های گذشته شده‌اند.

فارس در همین راستا در گفت‌وگویی با احمد کارگران هنرمند هرمزگانی از نحوه ایجاد و جایگاه این اثر ارزشمند هنری فرهنگی و آخرین وضعیت پروژه جاری جویا شده است.

احمد کارگران با بیان اینکه متاسفانه در برخی از جوامع و فرهنگ‌ها به دلایلی آنگونه که باید به ظرفیت‌های فرهنگی توجه نمی‌شود، اظهار داشت: فرش خاکی و خاک رنگی جزیره هرمز از جمله ظرفیت‌های فرهنگی هنری است که تاکنون آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است و در این راستا باید تلاش بیشتری کرد.

وی با بیان اینکه امکان اجرای پروژه‌‌ای همانند فرش خاکی با این وسعت و تعدد طیف رنگ به کار رفته، تقریبا در هیچ جای دنیا امکان‌پذیر نیست، اضافه کرد: این ظرفیت در کنار خلاقیت‌ جوانان و هنرمندان هرمزگانی، این هنر را ملی و سپس جهانی کرده است.

کارگران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اجرای پروژه فرش خاکی، به مدت 20 روز کاری زمان می‌برد اظهار امیدواری کرد این فرش در 27 بهمن‌ماه جاری آماده رونمایی شود.

به گفته این هنرمند هرمزگانی، گروه تخصصی، «جداسازی، تهیه خاک رنگی و انتقال خاک از نقاط مختلف جزیره» به عنوان گروه نخست در حال حاضر کار خود را در هرمز آغاز کرده است.

وی ادامه داد: همچنین گروه دوم نیز که به لحاظ هنری گروهی توانمند محسوب می‌شود نیز کار طراحی و رنگ‌گذاری فرش خاکی را پس از اتمام کار گروه اول در ساحل جنوبی جزیره آغاز می‌کند.

به گفته کارگران، تاکنون 90 طیف رنگ خاک در جزیره هرمز شناسایی شده است، که در فرش خاکی از 12 طیف رنگ آن استفاده می‌شود.

وی افزود: 50 درصد از خاک مورد نیاز برای این پروژه از دور ریز معدن خاک سرخ مستقر در جزیره تأمین می‌شود.

این هنرمند هرمزگانی در ادامه با بیان اینکه، احتمالا ابعاد فرش خاکی در دست ساخت و طراحی از سه فرش ساخته شده در سال‌های قبل بیشر باشد، اضافه کرد: هدف اصلی فارغ از رکورد شکنی و رقابت، در‌ آوردن فرش خاکی به عنوان یک آیین و مراسم فرهنگی هنری است.

وی ادامه داد: ایجاد این فرش در سال‌های اخیر بر روی تعدد گردشگران جزیره هرمز نیز تأثیرات خوبی گذاشته است.

کارگران یادآور شد: در تهیه فرش امسال، طراحان پروژه به مشارکت عمومی در ساخت فرش نیز توجهی ویژه کرده‌اند.

به گفته وی، مهمترین ویژگی چهارمین فرش خاکی هرمز، تلفیقی بودن آن و تاثیرپذیری از روند ایجاد فرش‌های خاکی گذشته است.

مدیر هنری پروژه فرش خاکی هرمز تأکید کرد: کار، گروه مشارکت کننده در ایجاد اثر تعریفی، باید با هارمونی کلی اثر اصلی همخوانی داشته باشد.

کارگران که خود نیز در عرصه هنرهای محیطی فعالیت دارد، افزود: حدود 40 نفر در گروه اصلی فعالیت و حدود همین تعداد نیز در گروه مشارکت کنندگان به اجرای پروژه فرش خاکی مشغول می‌شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تاکید کلی در اینگونه پروژه‌ها، احیا و معرفی هنر بوم زیستی است، افزود: دست‌اندرکاران پروژه فرش خاکی، امسال می‌خواهند یکی از عناصر بومی زیستی را منحصراً در اثر جا دهند.

کارگران ادامه داد: آثاری همانند فرش خاکی با عنوان «لند آرت»‌و در دسته هنرهای محیطی شناخته و دسته‌بندی می‌شوند.

مدیر هنری پروژه فرش خاکی هرمز در ادامه با بیان اینکه مساحت مدنظر برای چهارمین فرش خاکی در هرمز حدود هزار و 600 متر مربع است، اضافه کرد: به دلیل متغییر بودن شرایط کارهای محیطی نمی‌توان در حال حاضر برآوردی دقیق از اعتبار مورد نیاز برای این پروژه داشت.

وی در ادامه افزود: طبق آمار موجود طی سال گذشته و پیرامون سومین فرش خاکی، در دو ماهه نخست از عمر فرش خاکی، حدود 10 هزار نفر از این اثر در ساحل جزیره هرمز بازدید کرده‌اند.

کارگران با بیان اینکه این اثر معمولا به مدت دو ماه در ساحل باقی می‌مانند و سرانجام بر اثر شرایط موجود، مجددا با طبیعت تلفیق و جزئی از محیط می‌شود، افزود: «میرایی» اینگونه آثار، از جمله ویژگی‌های بارز آن است.

این هنرمند هرمزگانی در ادامه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا تاکنون برای ثبت این اثر در گینس کاری انجام شده است، افزود: از همان سال نخست به فکر ثبت فرش خاکی در کتاب رکوردهای گینس بودیم، اما از آنجایی که ثبت رکورد در گینس هزینه بالایی دارد، و حتی تمامی هزینه‌های ابتدایی ایجاد فرش خاکی تاکنون توسط هنرمندان و علاقه‌مندان به امور هنری و فرهنگی تأمین شده است، پروژه در حال حاضر قادر به تأمین هزینه‌های ثبت در گینس نیست.

وی در عین حال نیز تأکید کرد که فرش خاکی هرمز، تمام ویژگی‌ها و شاخص‌های ثبت در کتاب رکوردهای گینس را داراست.

کارگران با بیان اینکه، برای معرفی و اطلاع‌رسانی این اثر در سطح ملی و بین‌المللی نیز تدابیری اتخاذ شده است، افزود: در این راستا بیشتر تکیه بر فضای مجازی است.

انتهای پیام/88001/خ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول