اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

محقق و پژوهشگر طب قرآنی اعلام کرد

جایگاه فراموش شده طبع و مزاج در طب کلاسیک

محقق و پژوهشگر طب قرآنی با بیان این که در طب کلاسیک طبع‌ و مزاج فراموش شده است، گفت: طب سنتی علت بسیاری از تفاوت‌های انسان را طبع‌ها و مزاج‌های مختلف معرفی می‌کند.

جایگاه فراموش شده طبع و مزاج در طب کلاسیک

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، جلیل بابایی در کارگاه آموزشی تغذیه و طب قرآنی با موضوع طبع و مزاج اظهار داشت: واژه مزاج برای همه‌ ایرانیان نام آشنایی است، به عنوان مثال افرادی که زود عصبانی می‌شوند آتشین مزاج و به افرادی که دیرجوش و کم حرف و غیرفعّال هستند سرد مزاج می‌گویند.

وی با بیان این که طب سنتی در بحث طبع یا مزاج، طبیعت انسان‌ها را با هم متفاوت می‌داند، افزود: اگر بخواهیم سبک زندگی سالم و روش دستیابی به سلامت واقعی را تجربه کنیم باید به جسم و روان آدم از دیدگاه طبّ سنتی یا طبّ مزاجی ایران نگاهی بیاندازیم.

استاد طب قرآنی گفت: البته این اختلاف طبع افراد همیشه مورد سؤال بوده اما اگر در یک روز پائیزی به مردم کوچه و خیابان نگاه کنید می‌بینید عده‌ای با پالتو و شال و کلاه، تعدادی با یک ژاکت معمولی و تعدادی هم فقط با یک پیراهن بیرون آمده‌اند، تفاوت این افراد در چیست.

وی اضافه کرد: یا تعدادی خیلی زود چاق می‌شوند و عده‌ایی با وجود خوردن مقدار قابل توجهی غذا، همچنان اندام مناسبی دارند؛ برخی خواب سبک دارند و ساعات خوابشان کم است ولی عده‌ای خواب سنگین و طولانی دارند.

بابایی ادامه داد: بعضی‌ها خیلی تند و تیز هستند، بلند و سریع تکلم می‌کنند در حالی که برخی نیز خیلی آرام و منقطع و با تأنی حرف می‌زنند، بعضی‌ها با خوردن یک خیار دل درد می‌گیرند و به قول معروف سردی‌شان می‌شود در حالی که برخی با خوردن نیم کیلو خیار هم هیچ واکنشی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: اگر همه این افراد آزمایش دهند تمام آزمایش‌های بالینی این افراد نشان از سلامت است و از لحاظ بررسی خون و بافت‌های بدن و اعضاء و تمام موارد آزمایشگاهی همه طبیعی هستند اما تفاوت این افراد در چیست درحالی که در طب کلاسیک همه افراد را یکسان می‌دانند.

استاد و محقق طب قرآنی با بیان این که طب سنتی علت این تفاوت‌ها را طبع‌ها و مزاج‌های مختلف معرفی می‌کند، تصریح کرد: از دیدگاه طب سنتی، جهان خلقت و بدن انسان از چهار عنصر اصلی آتش که گرم و خشک است، هوا که گرم و تر است، آب که سرد و تر است و خاک که سرد و خشک است تشکیل می‌شود.

وی بیان داشت: انسان‌‌ها از نظر طبع به سه گروه گرم، سرد و معتدل تقسیم می‌شوند که البته طبع علایمی است که از پدر و مادر به ارث می‌رسد و نوع تغذیه، محل سکونت و شرایط آب و هوایی اقلیمی و آداب و سنن در آن نقش دارد.

بابایی گفت: آنهایی که در کوهستان زندگی می‌کنند معمولا عصبی هستند و لپ‌های سرخی دارند زیرا در ارتفاع، ‌اکسیژن کم است و برای اینکه سلول‌ها اکسیژن را به سایر اندام‌ها برساند باید گلبول‌های زیادی ساخته شود و همین باعث عصبی شدن می‌شود.

وی یادآور شد: مزاج همان طبع است و آن را نباید با خلط یا رکن اشتباه کنید و مزاج چون از ترکیب ارکان با یکدیگر پدید می‌آید، لذا بسته به میزان ترکیب هر رکن، مزاج متفاوتی حاصل می‌شود.

محقق و پژوهشگر طب قرآنی بیان کرد: هر غذایی که می‌خوریم هنگامی که وارد بدن ما می‌شود با هضم در معده، به کبد می‌رود، در کبد چهار خلط (رکن) یا چهار نوع مایع به نام «خلط دم» که دارای مزاج گرم و تر است، «خلط صفرا» که دارای مزاج گرم و خشک است، «خلط بلغم» که دارای مزاج سرد و تر است و «خلط سودا» که دارای مزاج سرد و خشک است، تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مزاج از ترکیب این رکن‌ها با یکدیگر به وجود می‌آید، گفت: بسته به میزان ترکیب هر رکن، مزاج‌های متفاوتی حاصل شده و اگر چه همه این اخلاط در خون موجودند امّا خدای متعال برای صفرا و سودا جایگاه ذخیره در نظر گرفته است که طحال جایگاه ذخیره‌ سودا و کیسه‌ صفرا جایگاه ذخیره‌ صفراست و در صورت نیاز به اندازه‌ لازم در بدن انتشار می‌یابند اما دم و بلغم در عروق خونی و لنفاوی و... در حال گردش‌اند.

بابایی ادامه داد: وجود هر چهار خلط در بدن انسان ضروری است اما در حد خاص و معین، و کمبود و یا فزونی هر یک از آن‌ها باعث سوء مزاج یا غلبه‌ اخلاط می‌شود که در این حالت برای رفع مشکل باید درمان خاص خودش را انجام داد.

وی با بیان این که هر چیز در این عالم هستی دارای مزاج خاص خودش است، افزود: در حیوانات به عنوان مثال گرگ مزاج گرم و خشک داشته و عنصر آتش در آن برتری دارد، در شیر که حیوان شجاع و درنده‌ای است از خون غالب آفریده شده و در  گیاهان وجود عناصر چهارگانه‌ ارکان را با خوردن یا لمس آن‌ها به وضوح می‌بینیم.

این پژوهشگر طب قرآنی ادامه داد: گیاهانی که خوردن و لمس آن‌ها موجب گرمی و تشنگی فوری شده و یا حتی با تکرار در خوردن و لمس آن‌ها در بدن ایجاد خارش و سوزش می‌شود گرم و خشک می‌گوئیم، گیاهانی که خوردن آن‌ها موجب ایجاد گرمی می‌شود، گیاهان گرم و تر، گیاهانی که موجب رفع حرارت بدن و رفع تشنگی می‌شود سرد و تر و گیاهانی که از گرمی بدن می‌کاهد امّا تشنگی را برطرف نمی‌کند و با تکرار آن‌ها در بدن ایجاد خشکی و لاغری می‌شود، سرد و خشک می‌گوئیم.

وی ادامه داد: در مجموع عناصر گرم و خشک را صفرازا، گرم و تر را مولد خون، عناصر سرد و خشک را سودازا و عناصر سرد و تر را بلغم‌زا نام‌گذاری کرده‌اند.

بابایی با اشاره به اینکه فصول و ساعات شبانه‌روز هم طبع و مزاج دارند، بیان کرد: بهار، مزاج گرم وتر دارد؛ پاییز، سرد و خشک؛ تابستان، گرم و خشک و زمستان، سرد و تر است و در میان ساعات شبانه‌روز صبح مزاج گرم و تر و بهاری است؛ ظهر مزاج گرم و خشک و تابستانی؛ عصر مزاج سرد و خشک و پاییزی و شب مزاج سرد و تر و زمستانی است.

وی به مزاج انسان در سنین مختلف اشاره کرد و اذعان داشت: انسان در مرحله‌ رشد و نمو (از تولد تا 30 سالگی)، دارای مزاج گرم و تر است، در مرحله‌ جوانی (30 تا 35 سالگی)، مزاج گرم و خشک، در مرحله‌ میانسالی یا کهولت (35 سالگی تا 60 سالگی) مزاج سرد و خشک و مرحله پیری (بعد از 60 سالگی) مزاج سرد و تر دارد.

وی ادامه داد: مزه شیرین گرم است، تلخی گرم و خشک است، ترشی سرد و خشک، شوری و تندی گرم و خشک و بی‌مزه و گسی سرد و تر است.

استاد طب قرآنی با اشاره به اینکه هر عضوی در بدن یک مزاج مخصوص به خود دارد، گفت: مغز سرد و تر، استخوان و مو سرد و خشک، چربی سرد و تر و قلب گرم و خشک است و حتی در مزاج جنسیتی جنس مذکر نسبت به جنس مؤنث گرم و تر است.

وی گفت: مناطق کوهستانی سرد و خشک؛ مناطق بیابانی گرم و خشک است و کنار دریا سرد و تر است.

بابایی خاطرنشان کرد: تمامی جنبه‌های زندگی ما تحت تأثیر طبیعت بدن‌مان قرار دارد، نوع غذایی که می‌خوریم می‌تواند تأثیرات بسیار مهمی بر تمامی اعضای بدن ما از مغز و اعصاب گرفته تا قلب و معده و کبد و کلیه‌ها داشته باشد.

وی یادآور شد: در بعضی از انواع مزاج‌ها، خوردن یک غذای نامناسب می‌تواند موجب تغییرات خواب، حالت عصبی، اختلال حافظه، اختلال هضم، اختلال دفع، عوارض پوستی، نشانه‌های درگیری کبد و قلب و اندام‌های تناسلی شود.

استاد طب قرآنی افزود: حتی نوع نوشیدنی‌ها، لباس‌ها، هوای استنشاقی، مقدار حرکت‌ها و استراحت روزانه و چگونگی دفع و حالت‌های عصبی و روانی، مستقیماً مرتبط با حالات طبیعی یا مزاجی است.

وی خاطرنشان کرد: برای داشتن زندگی سالم و طبیعی، وزن مناسب، و آرامش روحی همه ما نیازمند شناخت مزاج یا طبیعت خود هستیم و نیازمندیم از افرادی که در این زمینه تخصص دارند کمک بگیریم، البته تشخیص مزاج انسان‌ها خود بحثی مفصل است که جلسات متعددی را می‌طلبد.

انتهای پیام/89001/صا40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول