اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

متخصص دیابت و زخم‌‌های دیابتی هشدار داد

دیابت نوع 2 در انتظار افراد پشت میز نشین/ خطر افزایش در کودکان و نوجوانان

متخصص دیابت و زخم‌های دیابتی گفت: امروزه دیابت نوع 2 در جوامعی که مقدار مصرف غذایشان به بیش از مقادیر طبیعی رسیده و یا شیوه زندگیشان به صورت نشسته است از عوامل مهم ایجاد این نوع دیابت است.

دیابت نوع 2 در انتظار افراد پشت میز نشین/ خطر افزایش در کودکان و نوجوانان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، دیابت نوع 2 که در اثر بعضی تومورهای هیپوفیز یا هیپوتالاموس، عفونت، رادیوتراپی، جراحی هیپوتالاموس یا هیپوفیز یا اصابت ضربه‌ای به سر بروز می‌کند و در آن علل مزبور موجب عدم تولید مقدار کافی هورمون ضد ادراری و در نتیجه افزایش دفع ادرار می‌شوند که از این نظر با بیماری دیابت نوع یک شباهت دارد و در آن بیماری گاهی بیش از 3 لیتر در 24 ساعت ادرار دفع می‌کند و فرد دایما دچار تشنگی می‌شود که این علامت نیز مشابه بیماری دیابت نوع یک است، اما به دلیل بالا نبودن میزان قند خون و عدم وجود قند در ادرار به آن دیابت نوع دو گفته می‌شود.

محمدحسن دوازده امامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در پاسخ به این سوال که دیابت نوع 2 چیست و چه تفاوتی با دیابت نوع یک دارد، اظهار کرد: دیابت نوع دو شایع‌تر از نوع یک است و در آن سلول‌های بدن نسبت به آثار انسولین مقاوم می‌شوند و ممکن است فقدان انسولین نیز وجود داشته باشد، دیابت نوع دو به آهستگی ایجاد می‌شود و ممکن است فرد مدت‌ها از وجود آن بی‌اطلاع باشد و در دیابت نوع دو نیز تا حدودی استعداد ژنتیکی نقش دارد.

وی در ادامه در مورد علت بروز دیابت نوع 2 افزود: علت بروز دیابت نوع دو هنوز شناخته نشده است، اما ژن‌ها و چاقی، عوامل مهمی در این زمینه به شمار می‌آیند، اما امروزه دیابت نوع 2 در جوامعی که مقدار مصرف غذا بیش از مقادیر طبیعی رسیده و تعداد بسیاری از مردم این جوامع از جمله کودکان، دچار افزایش وزن شده‌اند و این مسئله به مشکل فرآیندی تبدیل شده و شیوه زندگی نشسته از عوامل مهم ایجاد دیابت است.

متخصص دیابت و زخم‌های دیابتی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه عوامل مستعد کننده دیابت نوع 2 کدامند، بیان کرد: ازدیاد وزن یا چاقی، وجود زمینه ژنتیک، ناپایداری میزان قند خون، استرس و تماس با سموم محیطی از عوامل مستعد کننده دیابت نوع 2 است.

وی در مورد بهترین راه درمان افت خون قند در دیابت نوع 2 چیست، افزود: دادن پنج حبه قند و یا یک لیوان آب میوه و تکرار آن در صورت عدم بهبودی پس از 15 دقیقه، مصرف شکلات یا بیسکویت مناسب نیست چون این غذاها چربی فراوان دارند که سبب دیر جذب شدن قند موجود در آنها می‌شود و عدم رعایت تعادل در مصرف غذاهای شیرین در هنگام افت خون افزایش قند خون را به دنبال دارد.

دوازده امامی در پایان در مورد درمان دیابت نوع دو تصریح کرد: داروهای خوراکی ضد دیابت به صورت تنها یا همراه با انسولین در دیابت نوع دو به کار می‌رود و برای درمان این بیماری ابتدا باید از کاهش وزن، رعایت رژیم دیابتی و ورزش استفاده کرد و در صورت عدم کنترل قند خون با این اقدامات داروهای خوراکی ضد دیابت تجویز می‌شوند و در صورت ناکافی بودن این داروها در مرحله بعد از درمان انسولین استفاده خواهد شد.

انتهای پیام/2301/ع30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول