اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

نگاهی به فعالیت استانداران کرمان پس از انقلاب اسلامی

اتاق شماره 8 استانداری کرمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون میزبان 13 استاندار و یک سرپرست بوده است.

نگاهی به فعالیت استانداران کرمان پس از انقلاب اسلامی

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی تاکنون اتاق شماره هشت استانداری کرمان میزبان 13 استاندار و یک سرپرست بوده که علیرضا رزم‌حسینی استاندار جدید کرمان چهاردهمین ساکن این اتاق است.

استانداران کرمان را بشناسید

محمدعلی احمدی، حمید بهرامی‌احمدی، غلامعباس زارع‌میرک‌آباد، علی‌اصغر سامت، عبدالحسین ساوه، حمید میرزاده، سیدحسین مرعشی، مسعود محمودی، مرتضی بانک، محمدعلی کریمی، محمد رئوفی‌نژاد، حبیب‌الله دهمرده، اسماعیل نجار و علیرضا رزم‌حسینی به عنوان  استانداران بومی و غیر بومی با سلایق کاری و سیاسی متفاوت به عنوان مردان شماره یک استان کرمان طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی بوده‌اند.

4 استاندار کرمان کمتر از یک سال خدمت کردند

محمدعلی احمدی نخستین استاندار کرمان بعد از انقلاب اسلامی است، وی در 30 مهر ماه 57 به سمت استانداری کرمان منصوب شد، ماموریت این استاندار بومی که متولد 1297 در کرمان است، تنها پس از گذشت پنج ماه در تاریخ پنجم اسفند ماه سال 57 به پایان رسید.

حمید بهرامی دومین استاندار کرمان از ششم اسفند ماه 57 به استانداری کرمان آمد و در 30 آذر ماه 58 بعد از گذشت 9 ماه از استانداری کرمان رفت تا غلامعباس زارع‌میرک‌آباد به عنوان نخستین استاندار غیر بومی کرمان به استانداری بیاید.

جالب اینکه زارع‌میرک‌آباد هم 9 ماه استاندار کرمان بود و توانست از 10 دی ماه 58 تا 30 مهرماه 59 مدیر عالی استان کرمان باشد.

علی‌اصغر سامت دیگر استاندار کرمان در چهارم خرداد ماه 59 به عنوان سرپرست استانداری کرمان معرفی شد، این استاندار هم تا 10 دی ماه 59 در این سمت باقی ماند و تنها پس از گذشت هفت ماه از استانداری کرمان کنار گذاشته شد.

استانداری که لبخندش برای کرمانی‌ها ماندگار شد

عبدالحسین ساوه دیگر مدیر بومی استان کرمان پس از سامت به اتاق شماره هشت استانداری کرمان آمد، شادروان ساوه متولد 1319 در کرمان بود و در 26 آبان ماه 1359 سکان مدیریت عالی استان کرمان را به دست گرفت و در 26 اسفند ماه سال 1360 بعد از گذشت 16 ماه با این پست خداحافظی کرد.

حمید میرزاده، ششمین استاندار کرمان و متولد 1329 در سیرجان است، نام میرزاده این روزها به واسطه حضور وی در رأس دانشگاه آزاد اسلامی بر سر زبان‌ها است.

میرزاده که از تاریخ 27 اسفندماه سال 1360 به استانداری کرمان آمد پس از گذراندن دوره مدیریتی 72 ماهه در سال 1364 از استانداری کرمان رفت و به سمت معاون اجرایی نخست وزیر وقت منصوب شد.

سیدحسین مرعشی که در آن دوران فقط 27 سال داشت پس از میرزاده سکان استانداری کرمان را به دست گرفت و برای 96 ماه استاندار کرمان بود، مرعشی در واقع بیشترین سابقه استانداری را در کرمان دارد.

دومین استاندار غیر بومی کرمان مرتضی بانک بود که با مدرک کارشناسی مدیریت بعد از حسین مرعشی به کرمان آمد، وی که سابقه معاونت وزارت امور خارجه را در پرونده خود داشت برای 48 ماه در کرمان مدیریت کرد.

زنده‌یاد مسعود محمودی در سال 1376 استاندار کرمان شد، استانداری که لبخند همیشگی‌اش هنوز هم در ذهن کرمانی‌ها باقی مانده است.

محمودی تا سال 80 در سمت استاندار باقی ماند و در 27 شهریور 1381 دارفانی را وداع گفت.

محمدعلی کریمی به عنوان دهمین استاندار کرمان در هفتم آبان ماه سال 1380 بر صندلی استانداری کرمان تکیه زد.

دولت نهم و یازدهمین استاندار کرمان

اما با آغاز به کار دولت نهم استاندار کرمان جزو نخستین استاندارانی بود که تغییر کرد و این بار در سال 1384 محمد رئوفی‌نژاد به استانداری آمد و برای دو سال و 10 ماه اتاق شماره هشت استانداری در اختیار وی قرار گرفت، رئوفی‌نژاد در مهرماه 1335 در دزفول به دنیا آمده و سومین استاندار غیر بومی کرمان بود.

وی از نخستین روزهای حضور در استانداری خود را فقط مدیون رهبری و مردم می‌دانست و مخالفت تمام مدیران ارشد و گروه‌های سیاسی برجسته استان کرمان در زمان تغییر وی را می‌توان دلیل محکمی برای عملکرد مناسب رئوفی‌نژاد در کرمان دانست.

حبیب‌الله دهمرده دوازدهمین استاندار کرمان هم متولد زابل است و برای مدت دو سال استاندار کرمان بود و در آخرین روزهای خرداد ماه سال 1389 برخلاف اینکه تنها 40 روز قبل از آن وزیر کشور وقت اعلام کرده بود، وی در سمت خود باقی می‌ماند با استانداری کرمان خداحافظی کرد.

 اسماعیل نجار که متولد سمنان و دارای مدرک کارشناسی ارشد روانشناسی است به عنوان سیزدهمین استاندار به کرمان آمد و مدیر اتاق شماره هشت استانداری کرمان شد و تا روز گذشته یعنی یکشنبه 10 آذر ماه 1391 استاندار کرمان بود.

هیئت دولت یازدهم علیرضا رزم حسینی را به عنوان استاندار جدید کرمان و در واقع چهاردهمین مرد شماره یک استان کرمان معرفی کرد.

تاخیر در انتخاب استاندار کرمان در دولت یازدهم

با روی کار آمدن دولت یازدهم باز هم تغییر استانداران در سراسر ایران آغاز شد، اما استان کرمان بر خلاف هشت سال قبل که جزو نخستین استان‌هایی بود که مدیر ارشد آن تغییر کرد به عنوان یکی از آخرین استان‌هایی به شمار می‌رود که شاهد تغییر استاندار است.

انتخاب استاندار کرمان در دولت یازدهم بیش از گذشت سه ماه از آغاز به کار دولت به طول انجامید و گرچه تلاش گروه‌های سیاسی مختلف بر آن بود تا گزینه مورد نظر خود را در کرمان به قدرت برسانند و طی یک ماه اخیر شاهد جریان‌سازی‌های خبری از سوی طیف‌های مختلف بودیم، اما در نهایت علیرضا رزم‌حسینی با توافق گروه‌های مختلف سیاسی و با تایید هیئت دولت به عنوان چهاردهمین مرد شماره یک استان کرمان انتخاب و معرفی شد.

با استاندار جدید کرمان آشنا شوید

علیرضا رزم‌حسینی که سابقه قائم‌مقامی فرمانده لشکر 41 ثارالله کرمان در دوران دفاع مقدس را در کارنامه کاری خود دارد از فعالان اقتصادی کشور به شمار می‌رود.

استاندار جدید کرمان در یک خانواده مذهبی در سال 1340 در شهر کرمان متولد شد، وی با اوج‌گیری انقلاب اسلامی در تحریک دانش‌آموزان و تعطیلی مدارس شرکت داشته و در بخش اعلامیه‌های حضرت امام راحل و درگیری با ماموران شاه حضوری فعال داشته است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از بنیان‌گذاران تشکیل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان استان کرمان و نخستین منتخب ریاست این اتحادیه در سال 1358 بوده است، دیدار با حضرت امام خمینی (ره) در قم یکی از نخستین اقدامات این اتحادیه در سال 1358 است.

رزم‌حسینی با آغاز جنگ تحمیلی یکی از نخستین افراد داوطلب است که بر اساس احساس عازم جبهه‌های جنوب در دفاع از سرزمین‌های مقدس کشور می‌شود.

وی با وجود سن کم پس از مدت کوتاهی یکی از بنیان‌گذاران مهندسی مخابرات عملیات جنگ در جبهه‌های جنوب شده و موفق به راه‌اندازی شبکه‌های مخابرات و خطوط ارتباطی محورهای عملیاتی شد.

نقش مؤثر وی در اکثر عملیات‌های علیه دشمن به‌ویژه عملیات‌های امام مهدی (عج) در سال 1359 جبهه سوسنگرد و عملیات‌های بزرگی چون ثامن‌الائمه، بیت‌المقدس، فتح‌المبین، رمضان، بدر و خیبر قابل تحسین و تقدیر فرماندهان و همرزمانش بوده است.

وی از همرزمان سرداران شهید احمد کاظمی، حسین خرازی و احمد متوسلیان بوده و به ویژه هم‌رزمی و دوستی بسیار صمیمانه با شهید حسن باقری داشته و قائم‌مقامی سردار بزرگ اسلام حاج قاسم سلیمانی در لشکر ثارالله را عهده‌دار بوده است.

جانشین عملیات قرارگاه خاتم‌الانبیاء در دوران دفاع مقدس و جانبازی در عملیات خیبر از افتخارات رزم‌حسینی در دوران دفاع مقدس به شمار می‌رود، وی همچنین مفتخر به دریافت نشان فتح از سوی رهبر معظم انقلاب شده است.

رزم‌حسینی با پایان جنگ تحمیلی و لزوم تشدید فعالیت‌های بازسازی به فرمان امام خمینی (ره) با درک شرایط جدید کشور برای مشارکت در این فعالیت‌ها، اقدام به آماده‌سازی خود برای حضور در عرصه جدید خدمتی کرد.

اخذ مدرک کارشناسی علوم اقتصادی و بازرگانی از دانشگاه شهید باهنر کرمان نخستین تلاش در این حوزه است، انتقال داوطلبانه به بنیاد مستضعفان و اقدام به تاسیس چند کارخانه در استان کرمان از دیگر اقدامات این دوره کاری رزم‌حسینی است.

تداوم حضور فعال و مشارکت در توسعه فعالیت‌های بازرگانی، اقتصادی و صنعتی کشور از طریق هدایت و اداره چندین شرکت مرتبط با این بخش‌ها از دیگر سوابق استاندار جدید کرمان است.

رزم‌حسینی در راستای تداوم فعالیت‌های اقتصادی و با انگیزه حضور فعال‌تر در عرصه کمک به دولت در زمینه کارآفرینی و اشتغالزایی در سراسر کشور اقدام به تاسیس چند شرکت تخصصی و ریاست مجمع آنها در حوزه فعالیت‌های ژئوتکنیک، ژئوفیزیک، حفاری، تونل و اکتشاف معدن کرده است که یکی از فعالیت‌های ملی و اساسی بسیار مهم کشور محسوب می‌شود.

وی در مسئولیت رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت همیار ماشین تولید کننده ماشین‌آلات راه‌سازی و ساختمانی بوده که موفق به کسب افتخار مدال طلای بهترین نمایندگی خارجی در میان 53 کشور در سال 2010 و 2011 شده است و طی 11 سال فعالیت شرکت سبب اشتغال مستقیم و غیرمستقیم حدود 30 هزار نفر در سراسر کشور شده است.

استاندار جدید کرمان علاوه بر فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی در حوزه مسائل فرهنگی در تلاش بوده است و به همین منظور با آشنایی به زبان انگلیسی و فعالیت در زمینه تجارت دارای مطالعات وسیع در قلمرو مسائل تاریخی و جاری سیاسی بین‌المللی و کشور است.

وی با پایبندی به اصول و چارچوب‌های خدشه‌ناپذیر انقلاب اسلامی همواره وفاداری خود به اسلام و قرآن، راه امام و شهیدان، قانون اساسی کشور و تداوم آن در پیروی از رهبری مقام معظم رهبری اثبات کرده و همواره آماده انجام خدمت در تداوم این مسیر مقدس است.

تلاش استانداران بومی و غیربومی برای توسعه کرمان

در مجموع تاکنون هشت نفر از استانداران کرمان بومی و پنج نفر هم غیربومی بوده‌اند، گرچه بسیاری از افراد بومی‌ بودن استانداران را یکی از مزایای مدیران ارشد در استان‌ها می‌دانند، اما استانداران غیربومی کرمان هم مانند استانداران بومی تلاش فراوانی را برای توسعه و پیشرفت دیار کریمان انجام دادند.

استاندار جدید کرمان، جوانان را فراموش نکند

نباید فراموش کرد که استان کرمان با وجود تلاش‌های صورت گرفته، اما هنوز برای رسیدن به نقطه ایده‌آل فاصله بسیار زیادی دارد.

بی‌شک استاندار جدید کرمان برای قبولی در مدیریت باید توجه ویژه‌ای به ظرفیت‌های دیار کریمان از جمله توانمندی‌های صنعتی، معدنی، کشاورزی، گردشگری و از همه مهمتر نیروهای کارآمد و همچنین محرومیت‌ها در مناطق مختلف داشته باشد.

اشتغالزایی یکی از نیازهای اصلی امروز کرمان است، بسیاری از کرمانی‌ها به سابقه استاندار جدید کرمان در حوزه اقتصادی و اشتغالزایی امید بسته‌اند تا شاید گشایشی در زمینه اشتغالزایی برای جوانان این دیار ایجاد شود.

استاندار جدید کرمان زیر ذره‌بین

گرچه رزم‌حسینی استاندار جدید کرمان مورد توافق طیف‌های مختلف سیاسی استان کرمان است، اما باید منتظر ماند و دید که آیا وی در دوران مدیریت هم می‌تواند رضایت گروه‌های مختلف و از آن مهمتر رضایت مردم نجیب استان کرمان را کسب کند؟

---------------------------

گزارش از: مهسا حقانیت

---------------------------

انتهای پیام/80019/ر40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول