اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل:

پاک‌ترین محصول سیب‌زمینی در اردبیل تولید می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی و تلاش و مهارت کشاورزان و کارشناسان پاک‌ترین محصول سیب‌زمینی در اردبیل تولید می‌شود.

پاک‌ترین محصول سیب‌زمینی در اردبیل تولید می‌شود

عادل عبدایمانی در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اردبیل، اظهار داشت: دشت اردبیل که شهرستان‌های اردبیل، نمین و نیر در آن قرار دارد برای کشت محصول سیب‌زمینی از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و به یقین نقش مهمی را نیز در ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم نیروی انسانی و درآمدزایی منطقه دارد.

وی افزود: سطح زیر کشت این محصول در سال‌های مختلف بین 17 تا 21 هزار هکتار متغیر بوده و با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی و همچنین با کوشش، مهارت و توانمندی فنی کشاورزان و کارشناسان بخش استان اردبیل در بین تولیدکنندگان محصول سیب‌زمینی در کشور جز رتبه‌های بالا است.

عبدایمانی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: میزان تولید این محصول در سال‌جاری در حدود 750 هزار تن برآورد می‌شود که سطح کمی و کیفی تولید این محصول نیز بسیار متفاوت با سایر نقاط کشور و اقلیم است.

دبیر کارگروه توسعه کشاورزی استان خاطر نشان کرد: کیفیت محصول تولیدی با توجه به شرایط ویژه اقلیمی، تلاش کشاورزان و کارشناسان در مدیریت عوامل خسارت‌زا در سطح بالایی قرار دارد.

وی اضافه کرد: در سال‌های اخیر با اجرای طرح مدیریت تلفیقی آی.پی.ام روش‌های غیرشیمیایی کنترل آفات ترویج و مواد و کودهای بیولوژیک و روش‌های زراعی جایگزین مصرف سموم و کودهای شیمیایی شده است.

عبدایمانی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد:‌ در این طرح با به کارگیری کارشناسان بخش خصوصی در قالب چهار کلینیک گیاه پزشکی که در محصول سیب‌زمینی 47 نفر کارشناس با سطح نظارت و پوشش شش هزار و 904 هکتار برای تولید محصول گواهی شده، فعالیت دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یادآور شد: برای ترویج مبارزه غیرشیمیایی علیه آفات مقدار 500 لیتر حشره‌کش میکروبی برای مبارزه بیولوژیک با آفت سوسک کلورادو یک‌هزار و 450 واحد هورمن آفات به همراه 500 عدد تله برای ردیابی و جلب و شکار آفات در مزارع و انبار کشاورزان از طرف این سازمان خریداری و توزیع شده است.

وی ادامه داد: از سال 91 با نمونه‌برداری از محصول برخی از مزارع سیب‌‌زمینی منطقه با همکاری کارشناسان این سازمان، اداره کل استاندارد استان و ارسال نمونه‌ها به آزمایشگاه مورد تأیید برای آنالیز شیمیایی مطابقت آن با استاندارد ملی و پایین بودن باقی‌مانده سموم آفت‌کش، نیترات، نیتریت و فلزات سنگین سالم بودن این محصول تأیید شده است.

عبدایمانی در پایان گفت: با حضور در نمایشگاه‌های عرضه محصول سالم و ارگانیک اولین استاندارد ملی محصول سالم و گواهی شده سیب‌زمینی در سال قبل به این استان اختصاص یافت.

انتهای پیام/62001/ی30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول