اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر دفتر برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه خبر داد

احیای 85 درصد از سطح آب دریاچه ارومیه تا 5 سال آینده

مدیر دفتر برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: بنا بر برنامه‌ریزی‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه با رهاسازی سدهای آب این استان به دریاچه ارومیه در طول پنج سال حدود 85 درصد از سطح آب دریاچه ارومیه احیا می‌شود.

احیای 85 درصد از سطح آب دریاچه ارومیه تا 5 سال آینده

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، مسعود تجریشی ظهر امروز در جلسه بررسی برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه که در سالن جلسات طبقه همکف استانداری برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر بحران آب تبدیل به یک بحران جدی در جهان شده است.

وی ادامه داد: با توجه به خشکسالی به وجود آمده در حوزه دریاچه ارومیه ستاد احیای دریاچه ارومیه بنا بر درخواست دولت تدبیر و امید در تاریخ ششم بهمن ماه سال 92 تشکیل یافت و انتظار می‌رفت تا در طول سه ماه راهکارهایی برای احیای دریاچه ارائه شود.

تجریشی خاطرنشان کرد: باید با تغییر الگو بتوانیم آب از بین رفته دریاچه را به آن بازگردانده و این امر باید با نظرات کارشناسانه نخبگان و دانشگاهیان آذربایجان غربی صورت بگیرد.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه افزود: بنا بر تصمیمات صورت گرفته در ستاد احیای دریاچه ارومیه مقرر شده یک سایت تحت عنوان دوستداران احیای دریاچه ارومیه شکل گرفته و در اختیار عموم مردم قرار گیرد.

وی ادامه داد: یکی از معضلاتی که در مبحث خشکی دریاچه ارومیه وجود دارد بحث طوفان نمک و راهکارهای کنترل این فاجعه بسیار حائز اهمیت است، یکی از راهکارهایی که می‌تواند به بحران خشکی دریاچه ارومیه کمک کند کاهش آب مصرفی توسط کشاورزان است.

تجریشی تاکید کرد: اگر ما بتوانیم 40 درصد از مصرف آب کشاورزان را کاهش دهیم تا حد بسیاری می‌توانیم به امر احیای دریاچه ارومیه یاری برسانیم.

وی به تعداد اعضای شرکت‌کننده در ستاد احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: این ستاد متشکل از 500 نفر بوده که اکثر این افراد از سراسر کشور و همچنین از سایر کشورها به صورت داوطلبانه عضو ستاد شدند.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: از سال‌‌های دهه 30 تا دهه 70 میزان بارندگی در آذربایجان غربی در حدود 385 میلی‌متر بوده که این میزان در سال‌های گذشته به میزان 18 درصد کاهش یافته و در سال 91 به 317 میلی‌متر رسیده است.

وی کل ظرفیت آب تجدیدپذیر حوزه دریاچه ارومیه را 8 میلیون و 875 میلی‌متر عنوان کرد و افزود: با افزایش فشار منابع و همچنین با افزایش درجه حرارت در طول سال‌های گذشته، این ظرفیت 20 درصد کاهش یافته است.

تجریشی یکی از دلایل بسیار مهم در دریاچه ارومیه را افزایش سطح زیرکشت کشاورزی عنوان کرد و گفت: سطح زیرکشت حوزه کشاورزی آذربایجان غربی در طول سال‌های گذشته از 300 هزار هکتار به 491 هزار هکتار افزایش یافته که این موضوع سبب تشدید خشکی دریاچه ارومیه شده است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: در حال حاضر مصرف آب کشاورزی آذربایجان غربی 4.8 میلیون متر مکعب بوده که امید است این مقدار را به 3.1 میلیون متر مکعب برسانیم.

تجریشی بیان داشت: میزان سطح آب دریاچه ارومیه در سال گذشته 2.5 میلیون متر مکعب بوده و تا پایان شهریورماه امسال به 1.8 میلیون متر مکعب رسیده است.

وی گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در ستاد احیای دریاچه ارومیه در 10 سال آینده 12 میلیون متر مکعب وارد دریاچه ارومیه خواهد شد.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه اضافه کرد: رهاسازی سدهای آب آذربایجان غربی یکی از راهکارهای ستاد احیای دریاچه ارومیه بوده که این امر سبب وارد شدن 250 میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه می‌شود.

وی گفت: سال 93 و 94 دوران تثبیت و سال 94 تا سال 97 دوران احیای دریاچه ارومیه نام‌گذاری شده و بنا بر تصمیمات صورت گرفته در ستاد احیای دریاچه ارومیه صرفه‌جویی آب در بخش کشاورزی از سال آینده شروع می‌شود.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه افزود: بنا بر برنامه‌ریزی‌های این ستاد با رهاسازی آب سدهای این استان به دریاچه ارومیه در طول پنج سال آینده حدود 85 درصد از سطح آب دریاچه ارومیه احیا می‌شود.

انتهای پیام/61003/غ40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول