اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی قزوین:

مراسم‌های محرم در قزوین باید در شان‌ فرهنگ اسلامی برگزار شود

مدیر کل سازمان میراث فرهنگی استان و مشاور فرهنگی استاندار قزوین گفت: مراسم‌های محرم در قزوین باید در شان‌ فرهنگ اسلامی برگزار شود.

مراسم‌های محرم در قزوین باید در شان‌ فرهنگ اسلامی برگزار شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین محمدعلی حضرتی‌ها در حاشیه جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قزوین که ظهر امروز در سالن جلسات استانداری قزوین برگزار شد با اشاره به نحوه برگزاری مراسم‌های ماه محرم و صفر در استان قزوین اظهار کرد: این مراسم‌ها و برنامه‌های مذهبی در 25 سال گذشته دچار دگردیسی و تغییرات عمده شدند.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی استان و مشاور فرهنگی استاندار قزوین بیان کرد: بنده از سال 68 از مراسم‌های ماه محرم و صفر در استان قزوین فیلم و عکس گرفتم و با مرور این فیلم‌ها و عکس‌ها به روشنی مشخص می‌شود که در اجرای مراسمات مذهبی توسط مردم استان قزوین تغییرات بسیار بزرگی با سرعت بالا رخ داده است.

وی عنوان کرد: در دهه 60 هیئت‌های استان قزوین به طور عمده سینه‌زن بودند و با آغاز دهه 80 برخی هیئت‌ها به سوی زنجیرزنی گرایش پیدا کردند و با این تغییر در سبک عزاداری، ابزارهای مورد نیاز آن نیز تغییر کرده و وسایلی مانند طبل و دهل وارد مراسم‌ها شد که مهیب‌تر و بلندتر شدن صدای عزاداری را به دنبال داشت.

حضرتی‌ها تصریح کرد: در سبک عزاداری‌های سینه‌زنی برگزاری مراسم با روش‌های ساده‌تر اجرا می‌شد اما با تمایل برخی هیئت‌ها به سمت زنجیرزنی ناچار به استفاده از ابزارهای مورد نیاز آن بودن که تعدادی از آن‌ها برای برتری و غلبه صدای هیئت خود طبل‌ها و دیگر وسایل بزرگ‌تر را انتخاب کردند و این روند روز به روز افزایش یافت.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی استان و مشاور فرهنگی استاندار قزوین با اشاره به دیگر تغییرات اتفاق افتاده در هیئت‌های مذهبی اظهار کرد: یکی دیگر از اقدامات جدید برخی هیئت‌ها که در 15 سال گذشته اصلا وجود نداشت استفاده از وسایل گوناگون برای جمع‌آوری پول در حین برگزاری مراسم مذهبی و دینی است.

وی ادامه داد: در برخی هیئت‌ها اسکناس‌هایی به مبالغ مختلف به کتیبه هیئت که پیشرو نشان هیئت است با سنجاق دوخته شده و به منزله تبلیغ برای کمک به هیئت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی استان و مشاور فرهنگی استاندار قزوین اضافه کرد: گهواره نمادین حضرت علی اصغر (ع) و صندوق یا کیسه‌ای که توسط اعضای هیئت‌ها در حین مراسم میان مردم می‌چرخد از دیگر ابزار جمع‌آوری پول از مردم است.

حضرتی‌ها یادآور شد: انجام این اقدامات در همان نگاه نخست موجب دفع مردم از برنامه هیئت‌های مذهبی می‌شود؛ چراکه در سراسر این مراسم بوی مادیات به مشام می‌رسد و چندان به معنویت پرداخته نمی‌شود.

وی با اشاره منویات مقام معظم رهبری در خصوص استفاده از اشعار مناسب در مراسم‌های عزاداری اظهار کرد: در چند سال گذشته اشعار زیادی در روضه، سینه‌زنی و زنجیرزنی‌ها وارد شده که یا اهل بیت را افرادی ذلیل و ناتوان نشان داده یا بزرگ نمایی از آن‌ها دارد و یا شبهاتی را واقعه کربلا و دیگر مناسبت‌های مذهبی وارد می‌کند.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی استان و مشاور فرهنگی استاندار قزوین خاطرنشان کرد: بنده سال‌ها در امامزاده اسماعیل (ع) اشعار مربوط به ماه محرم و صفر را تهیه می‌کردم و در این خصوص تلاش کردم از مناسبت‌های هر سال برای تهیه اشعار مناسب و فاخرتر بهره بگیرم؛ به عنوان مثال از بمب‌گذاری شهر مکه که منجر به کشته شدن حاجیان ایرانی شد یا موضوعات حجاب و غیره برای اشعار خود بهره گرفتم.

حضرتی‌ها تأکید کرد: سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف ماند سازمان تبلیغات اسلامی اداره‌کل ارشاد اسلامی و غیره لازم است برای تولید اشعار مناسب و در شأن فرهنگ اسلامی تلاش کنند؛ البته سازمان میراث فرهنگی نیز در صورت نیاز، آمادگی همکاری و تعامل با آن‌ها را دارد.

انتهای پیام/77007/ذ40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول