اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

محققان به شواهد جدیدی درباره خطوط «نازکا» دست یافتند

محققان پس از سالها تحقیق و پژوهش به شواهد جدیدی درباره کاربری خطوط اسرارآمیز «نازکا» در پرو دست یافتند.

محققان به شواهد جدیدی درباره خطوط «نازکا» دست یافتند

به گزارش خبرگزاری فارس، براساس یافته‌های محققان دانشگاه ایالتی کالیفرنیا کاربری اصلی خطوط «نازکا» که در صحرایی به همین نام در پرو قرار دارند، سهمیه‌بندی آب بوده است.

خطوط  2800 ساله نازکا که در سال 1994 در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو ثبت شد، مجموعه‌ای از خطوط هستند که توسط مردم تمدن ناشناخته‌ی نازکا کشیده شده و صدها شکل منحصربه‌فرد شامل مگس، ‌پرندگان، عنکبوت، میمون و مارمولک را به‌نمایش درآورده‌اند.

این خطوط که عمقی بین 10 تا 30 سانتی‌متر دارند با برداشتن سنگ‌ریزه‌هایی با پوشش اکسید آهن که سطح صحرای نازکا را پوشانده، ساخته شده و به‌دلیل خشکی بسیار زیاد، باد کم و شرایط آب‌وهوایی ثابت صحرای نازکا تا کنون تقریبا سالم مانده، البته طی سال‌های اخیر بدلیل چرای گله‌های گوسفند و خوک روی این خطوط صدماتی به آنها وارد شده است.

در این شرایط محققان پس از چند سال بررسی خطوط نازکا بویژه بخش اصلی آن که در دره‌ای تاریخی به نام «چینجا» واقع شده به این نتیجه رسیده‌اند که این خطوط در هزاران سال قبل علاوه بر کاربری مذهبی و نجومی سهمیه استفاده هر یک از اقوام ساکن در صحرای‌ نازکا را برای استفاده از منابع آب در فصول مختلف تعیین می‌کرده‌، البته به باور بومیان هدف از خلق آنها ایجاد تصاویری بوده که تنها خدایان از آسمان قادر به دیدن آن‌ها باشند.

قرار است نتایج کامل این تحقیقات در ماه‌ سپتامبر در یکی از مجلات تخصصی حوزه باستان شناسی منتشر شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول