اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ورزش بخشنامه‎ای، عامل سلامتی نیست!

اسلام اصولا به بهره‌مند شدن از زیبایی‌ها، شادی‌ها و عوامل نشاط‌‌آور اهمیت می‌دهد در همین راستا برخی ورزش‎ها نظیر شنا، سوارکاری، کشتی، تیراندازی و ... در اسلام توصیه شده است.

ورزش بخشنامه‎ای، عامل سلامتی نیست!

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، ورزش و تربیت بدنی را می‎توان از جمله تفریحات سالمی نامید که نه تنها منافاتی با سلامت انسان‎ها ندارد، بلکه خود داروی بسیاری از امراض است و اکثر پزشکان ورزش را در کنار سایر شیوه‎های درمانی به بیماران خود توصیه می‎کنند.

شاید ورزش را بتوان فصل مشترک بسیاری از علوم انسانی و پزشکی نامید که نه تنها در مکاتب مختلف روان‎شناسی و پزشکی دشمنی ندارد، بلکه مکملی نیز برای درمان امراض روحی، روانی و جسمی ناشناخته و مزمن محسوب می‎شود.

ورزش در اسلام

در دین مبین اسلام نیز به کرات به مقوله تفریح و ورزش پرداخته شده و احادیث بسیاری در این خصوص روایت شده است. در واقع دین اسلام دین اعتدال است و مقولات مختلفی در آن یافت می‎شود.

امیرمومنان حضرت علی (ع) می‎فرماید: «مومن را سه وقت است وقتی که در آن با پروردگار خود به راز و نیاز می‎پردازد، وقتی که به حساب نفس خویش می‎رسد و وقتی که به لذت‎های حلال و خوش می‎گذراند.» همان طور که می‎بینیم در این حدیث مدت زمانی که برای تفریح سالم در نظر گرفته شده با وقت عبادت برابر است و این نشان از اهمیت این مقوله در اسلام می‎باشد.

پیامبر اکرم (ص) نیز فرموده است: «به تفریح و بازی بپردازید که من دوست ندارم در دین شما سخت‎گیری دیده شود.»

اسلام اصولا به بهره‌مند شدن از زیبایی‌ها، شادی‎ها و عوامل نشاط‌ آور اهمیت می‌دهد.

در همین راستا برخی ورزش‎ها نظیر شنا، سوارکاری، کشتی، تیراندازی و ... در  اسلام توصیه شده است و از صدر اسلام مسلمانان به این ورزش‎ها می‎پرداخته‎اند.

بنابراین ورزش و تفریح نه تنها منافاتی با روح اسلام ندارد بلکه توصیه به آن نیز نشان می‎دهد پرداختن به این امر از ضروریات و واجبات یک جامعه سالم و پویاست.

ورزش و پزشکی

هدف ورزش ایجاد کارکرد بهتر در انجام کار عضلانی و تأمین سلامتی هر چه بیشتر بدن است.

در اثر ورزش حرکات بدن منظم و هماهنگ شده، خستگی دیرتر ظاهر گشته، عضلات و اندام خوش حالت و ورزیده و همراه با افزایش نیروی عضلات، مقاومت بدن زیادتر می‎شود.

ورزش‎های شادی‌آور علاوه بر فعالیت بدنی، خستگی‎های روحی و فشارهای عصبی را از بین می‎برد.

هیجانات را کنترل و یک آرام کننده طبیعی و بدون ضرر می‌باشد. ورزش مرتب باعث طولانی شدن عمر می‎شود و به افراد کمک می‎کند که از زندگی لذت بیشتر ببرند و احساس ذوق و بهبودی عمومی بکنند مزیت بسیار با ارزش دیگر ورزش این است که ورزش بهترین وسیله پیشگیری در برابر بیماری‎های مختلف شناخته شده است.

از برآیند مطالب فوق چنین بر می‎آید که ورزش در پیدا کردن راه‎های رهایی از ناراحتی‎ها و در نتیجه کمک به بهبود بهداشت بدنی و روانی جامعه نقش مهمی دارد. نوع تفریح برای هر کس بستگی به ذوق و سلیقه وی دارد ولی بهتر است در صورت امکان شامل ورزش و فعالیت‎های بدنی نیز باشد چرا که در این صورت علاوه بر دستیابی به مزایای ذکر شده، روح و روان نیز از نشاط و شادابی بهره‎مند می‎شوند و در نتیجه کارکرد کلی و عمومی فرد در جامعه بالا می‎رود. البته منظور از ورزش بازی‎های توپی و غیر توپی نیست و هر فعالیتی هر چند کوتاه و مختصر مثل پیاده‌‎روی که باعث تحرک بدن شود، نیز مفید است.

ورزش در استان گلستان

ورزش در استان گلستان دارای قدمت و سابقه زیادی است. تعداد قهرمانان و پهلوانان این دیار خود گویای این نکته است که ورزش در این استان همواره مورد توجه مردم بوده و هست.

به باور بسیاری از کارشناسان والیبال، بسکتبال و کشتی را می‎توان از جمله ورزش‎های این استان با سابقه‎ای بالغ بر چندین دهه نامید که همواره حرف‎هایی برای گفتن حتی در سطوح ملی و بین‎المللی داشته‎اند.

هر چند شاید در طول این سال‎ها مقام در خور توجهی در این رشته‎ها کسب نشده باشد ولی علت اصلی این امر، تمول تیم‎های تهرانی یا برخی شهرستان‎ها می‎باشد که به مدد بازیکنان خارجی و برخی حمایت‎های فدراسیون سال‎هاست، قهرمانی‎ها در تیم‎هایی خاص دست به دست می‎شود! البته در رشته‎هایی مثل هاکی، کاراته، کبدی، والیبال نشسته و برخی رشته‎های دیگر نیز گلستان در حال تبدیل شدن به قطب است و تعداد بالای ملی‌پوشان این رشته موید این مطلب است. اما آنچه که نباید از دید مسئولان ورزش استان پنهان بماند این نکته است که توجه صرف به ورزش قهرمانی نباید عاملی برای کم توجهی یا بی‎توجهی به سایر ورزشکاران و ورزش پایه و همگانی شود. متاسفانه در سال‎های اخیر ورزش استان تحت‌الشعاع ورزش قهرمانی قرار گرفته است و به ورزش پایه و ورزش‎های همگانی آنچنان که شایسته است، پرداخته نمی‎شود.

عباس گرائیلی از پیشکسوتان ورزش در شهرستان علی‎آبادکتول در این باره گفت: «تا چند سال قبل ورزش در علی‎آبادکتول در همه رشته‎ها فراگیر بود و در بسیاری رشته‎ها، مسابقات در سطح محلات، شهرستان و استان برگزار می‎شد.

وی اظهار کرد: حتی چندین دوره مسابقات والیبال، بدمینتون کشوری در رده‎های مختلف سنی و آموزشگاهی در شهرستان علی‎آبادکتول برگزار شد اما در حال حاضر مسابقات بیشتر مناسبتی شده‎اند و در ایامی مثل ماه مبارک رمضان یا هفته دولت برگزار می‎شوند.

وی تصریح کرد: در گذشته ورزش کردن چندان هزینه‎ای نداشت ولی امروز اجاره یک سالن ورزشی برای یک ساعت و نیم ورزش بین 10 هزار تومان تا 15 هزار تومان است که قطعا پرداخت این مبلغ برای دانش‌آموزان و نوجوانان دشوار است.»

محمدرضا اشرفی از قهرمانان تکواندو استان در سال‎های دور معتقد است: «نگاه سنتی و انحصار طلبانه به ورزش مانع از توسعه ورزش در استان می‎شود هر چند امکانات و ساخت سالن‎های جدید در توسعه ورزش استان موثر است ولی نوع نگاه و نگرش متولیان ورزش استان و شهرستان‎ها نیز عامل مهمی در توسعه ورزش و گرایش جوانان به مقوله تربیت بدنی است.»

ورزش در مدارس

ورزش قهرمانی در دنیای امروز ارتباط تنگاتنگی با ورزش مدارس دارد. اما بیشتر مدارس استان گلستان در حال حاضر علاوه بر کمبود فضای مناسب با کمبود تجهیزات دست و پنجه نرم می‌کنند و وسایل ورزشی موجود در مدارس به هیچ عنوان، مناسب نیستند.

م.ح مدیر یکی از مدارس متوسطه دوره اول استان گلستان در این خصوص گفت: سرانه مدارس پاسخگوی هزینه‎های جاری مدارس نظیر آب، برق و گاز و ... نیست. در ضمن در دو سال اخیر سرانه ورزشی مدارس واریز نشده است. (هر چند سرانه سال‌های قبل هم مبلغی کمتر از 50 هزار تومان بوده است) بنابراین توقع تهیه وسایل ورزشی استاندارد در حد یک شوخی است! جالب است بدانید که در سال گذشته با همین بضاعت ناچیز، تیم مدرسه ما در رشته فوتسال موفق به کسب مقام دوم در شهرستان شد و به مدرسه وعده یک توپ فوتبال دادند که همین وعده ناچیز هم عملی نشد!»

سخن آخر؛

هر چند در سال‎های اخیر اقدامات فیزیکی (ساخت و ساز سالن‎های ورزشی) و فرهنگی (پیاده‎روی‎ها، همایش‎ها، تجلیل از ورزشکاران و ...) در خصوص ارتقاء ورزش استان گلستان صورت گرفته است ولی ذکر این نکته ضروری است که ورزش با صدور چند بخشنامه یا برگزاری چند همایش و مراسم در هفته تربیت بدنی در جامعه فراگیر نخواهد شد و به قولی ورزش بخشنامه‎ای عامل سلامتی نیست!

لزوم برنامه‎ریزی درازمدت، برگزاری مسابقات مستمر، استعدادیابی علمی، دعوت از مربیان سرشناس، استفاده از تجارب پیشکسوتان، دعوت از بانک‎ها و نهادهای مختلف برای تقبل بخشی از هزینه‎های جاری ورزش، توجه به ورزش محلات و انتقال بخشی از هزینه‎ها به این سمت، برگزاری دوره‎ها و کارگاه‌های آموزشی، برگزاری مسابقات دانش‌آموزان در تابستان و ... می‎تواند به پیشرفت و فراگیر شدن ورزش در جامعه کمک کند.

از سوی دیگر آسیب‎شناسی عدم گرایش اقشار مختلف جامعه به ورزش، می‎تواند تا حدود زیادی به مسئولان در حل معمای کم تحرکی کمک کند.

امروزه افراد بسیاری را می‎بینیم که ساعت‎ها در پای تلویزیون و ماهواره به تماشای برنامه‎های مختلف می‎پردازند و یا با اینترنت و موبایل به تبادل اطلاعات می‎پردازند ولی زمانی که صحبت از ورزش می‎شود، کمبود یا نداشتن وقت را بهانه می‎کنند!

گرانی تجهیزات ورزشی و اجاره سالن از دیگر موانع گسترش ورزش در جامعه محسوب می‎شوند. بدون شک اگر بخشی از بودجه چند میلیاردی ورزش این مملکت که در بین تیم‎های تهرانی و چند تیم متمول شهرستانی داده می‎شود، به ورزش شهرستان‎ها اختصاص پیدا کند، کلید معمای بی‎تحرکی عده‎ی بسیاری پیدا می‎شود.

در خاتمه امید است مسئولان و دست‎اندرکاران به مقوله ورزش توجه ویژه‎ای داشته باشند چرا که ورزش کلید حل بسیاری از معضلات اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی است. با توسعه ورزش در جامعه می‌توان مانع بسیاری از ناهنجاری‎های اجتماعی شد که هزینه هنگفت دفع آنها به مراتب بیشتر از هزینه منطقی ورزش جوانان خواهد بود.

------------------------------

گزارش از وحید حاج‎سعیدی

------------------------------

انتهای پیام/2307/ر30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول