اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‎دهد

ورزش روستاهای گلستان در حصار بی‎توجهی

اگرچه برخی از روستاهای گلستان به واسطه داشتن برخی امکانات ورزشی از جمله سالن و زمین ورزشی رشد مناسبی در حوزه ورزش داشته‌اند، اما اکثر روستاهای استان گلستان هنوز از چنین امکاناتی بهره‌مند نیستند.

ورزش روستاهای گلستان در حصار بی‎توجهی

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، این شرایط نه چندان راضی‌کننده زمانی بیشتر خود را نشان می‎دهد که تقریبا 50 درصد از جمعیت  استان روستایی است و لزوم رسیدگی به موضوع ورزش برای این بخش از جامعه استان امری ضروری و مسلم به نظر می‎رسد. 

طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، طرح‎های متعدد ورزشی، همچون احداث سالن‎های ورزشی در برخی از روستاهای استان احداث شده اما بسیاری از روستاهای استان از حداقل امکانات ورزشی محروم هستند و فرزندان این مناطق مجبور هستند برای برخورداری از این امکان به شهرهای مجاور مراجعه کنند.

بسیاری از روستاهای گلستان از حداقل امکانات ورزشی برخوردار نیستند

در بسیاری از روستاهای استان امکانات اولیه ورزشی وجود ندارد و نوجوانان حتی از یک محیط مناسب برای ورزش محروم هستند.

این وضعیت برای دختران بغرنج‎تر است، چرا که علاوه بر نبود امکانات خاص ورزش، به دلیل بافت سنتی منطقه، فرهنگ ورزش در این قشر وجود ندارد و چنین جامعه‎ای ورزش را موضوعی مردانه می‌دانند.

یکی از اهالی روستای غرب استان گلستان که جوانی 18 ساله است با تاکید بر نبود امکانات ورزشی در روستای محل سکونت خود گفت: اگر چه نوجوانان و جوانان علاقمندی به ورزش در روستاهایی همچون روستای ما وجود دارد اما تاکنون هیچ‌گونه امکانات ورزشی به این محل اختصاص داده نشده و می‎توان گفت رویکردی نسبت به ورزش روستاها وجود ندارد.

محمد شهسوار اظهار کرد: برای ورزش باید به شهر بندرگز برویم و از امکانات ورزشی این شهر استفاده کنیم.

ورزش در روستاها هنوز اولویت زندگی مردم نیست

وی ادامه داد: انتظار می‎رود، اداره ورزش که یک نهاد دولتی است و از بیت‎المال ارتزاق می‎کند، نگاهش تنها معطوف شهر و برخی روستاهای بزرگ منطقه نشود، بلکه بخشی از امکانات خود را به دیگر روستاهای کوچک منطقه اختصاص دهد.

شهسوار ادامه داد: انتظار می‎رود، اداره ورزش شهرستان، برای مناطق روستایی برنامه داشته باشد و عادلانه امکاناتش را در گستره روستاهای منطقه توزیع کند.

دهیار یکی از روستاهای شرق استان نیز با اشاره به کم‎توجهی به ورزش در روستاهای این بخش از استان اذعان کرد: هنوز ورزش در روستاها به عنوان اولویت زندگی مورد توجه مردم قرار نگرفته است.

تجری اضافه کرد: گسترش ورزش علاوه بر تلاش اداره ورزش به عنوان متولی ورزش شهرستان، نیازمند فرهنگ‎سازی، احساس نیاز جامعه و  توجه به اهمیت آن در حفظ سلامتی فرزندان این منطقه است.

وی یادآور شد: ورزش بهترین وسیله برای غنی‎سازی اوقات فراغت جوانان روستا محسوب می‎شود، تا خدای ناکرده آنان در دام دیگر آسیب‎های اجتماعی از جمله مواد خانمان‎سوز مخدر قرار نگیرند.

به گفته وی تامین زیرساخت‎های ورزشی در روستاها و برگزاری مسابقات محلی در مناطق روستایی می‎تواند ضمن ایجاد فضای سالم و پرنشاط، به ترویج ورزش در این جامعه تولیدکننده کمک کند.

نتیجه سرمایه‎گذاری در روستاها درخشش ورزش گلستان در سطح ملی است

یک جوان گنبدی که مربی یک تیم والیبال محلی است، با تاکید بر وجود استعدادهای مناسب ورزشی در استان بیان کرد: بسیاری از جوانان مستعد و پرآوازه استان از روستاها سربرآورده‎اند و خود را به کشور معرفی کرده‎اند.

محمد ارازلی تصریح کرد: اگر شرایطی مهیا شود که جوانان مستعد در روستاها بتوانند توان و استعداد ورزشی خود را عرضه کنند، استان حرف‎های بسیاری در عرصه ورزش ملی خواهد داشت.

وی افزود: اگر چه اداره کل ورزش و جوانان استان طی این سال‎ها، قدم‎های مثبتی برای ساخت زیربناهای ورزشی در استان برداشته اما با توجه به گستره روستاهای استان این تلاش‎ها کافی نیست و باید اعتبارات ورزشی حوزه روستاها افزایش یابد.

بانوان روستاها نیازمند توجه جدی دستگاه ورزشی گلستان

مباحث طرح شده نشان می‎دهد، گلستان نیازمند توجه جدی‎تری به مقوله ورزش در روستاها است تا بتواند ورزش این مناطق را از حالت خمودگی خارج ساخته و با تقسیم درست امکانات ورزشی در روستاها به متبلور شدن استعدادهای بالقوه فرزندان این مناطق کمک کند.

ورزش بانوان در روستاهای گلستان نیازمند توجه مضاعف دستگاه ورزشی استان است تا این دستگاه سیاست‎گذار بتواند ضمن ترویج فرهنگ ورزش و تامین زیرساخت‎های ورزشی متناسب با فعالیت این قشر، بتواند گامی مهم و اساسی برای توسعه این بخش در استان بردارد.

انتهای پیام/83002/الف40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول