اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

هپاتیت خبر نمی‌کند/ ورود خاموش یک «بیماری»

اول آبان‌ماه به عنوان روز ملی «اطلاع‌رسانی هپاتیت» نام‌گذاری شده که برای مقابله با این بیماری خاموش و انواع آن، نیاز به اطلاع‌رسانی برای پیشگیری از ابتلا به آن است.

هپاتیت خبر نمی‌کند/ ورود خاموش یک «بیماری»

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، توجه به اول آبان هر سال به عنوان روز ملی «اطلاع‌رسانی هپاتیت» از اهمیت زیادی برخوردار است.

ابتلا به هپاتیت که ناشی از التهاب کبد بوده به وسیله انواع مختلف ویروس‌ها، سرنگ آلوده و... ایجاد می‌شود و پیشگیری از بروز آن نیاز به اطلاع‌رسانی دقیق دارد.

در واقع یکی از راه‌های انتقال این بیماری از راه خون بوده و مهمترین آن در حال حاضر هپاتیت B است.

هپاتیت B به عنوان یک بیماری عفونی شایع، میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان متأثر خود ساخته و با وجود عفونت پایدار در این نوع بیماری، منجر به عواقبی از قبیل نارسایی مزمن کبدی، سرطان کبد و ... می‌شود.

از آنجا که راه‌های انتقال بیماری هپاتیت بسیار آسان بوده می‌تواند به عنوان یک هشدار تلقی شود پس باید نسبت به این موضوع آگاهی کامل داشت.

در خصوص این وضعیت و نحوه مقابله با این نوع بیماری به گفت‌و‌گو با رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت همدان نشستیم.

جلال‌الدین بطحایی در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه سالانه بیش از 4 میلیون مورد حاد بالینی HBV در جهان رخ می‌دهد، افزود: در حال حاضر سه چهارم جمعیت دنیا در نواحی با شیوع بالای آلودگی به HBV زندگی می‌کنند که افراد ناقل ویروس می‌توانند آن را به دیگران منتقل کنند.

وی با اشاره به تفاوت شیوع بیماری هپاتیت در دنیا بیان کرد: بیماری هپاتیت در تمام کشورهای دنیا وجود داشته و به صورت بومی درآمده که البته در کشورهای توسعه‎نیافته اقتصادی اجتماعی از شیوع بالاتری برخوردار است.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت همدان با اشاره به برآوردهای انجام شده در خصوص این نوع بیماری گفت: پنج درصد مردم دنیا ناقل ویروس هپاتیت B هستند و میزان کشندگی ناشی از آن نیز یک درصد است.

*در ایران متوسط ناقلان HBV سه درصد برآورد می‌شود

وی با بیان اینکه در ایران متوسط ناقلان HBV سه درصد برآورد می‌شود، گفت: بر اساس طرح سلامت و بیماری سال 78، این مقدار 1.7 درصد در جمعیت عمومی تعیین شده و بر اساس شواهد موجود حدود 40 درصد جمعیت به نوعی با HBV در تماس بوده‌اند که تنها سه درصد از آنها ناقل باقی مانده‌اند.

بطحائی با اشاره به اینکه آلودگی هپاتیت B در 70 درصد موارد بدون علامت است و مشخصه‌های آن تنها در 30 درصد بروز می‌کند، گفت: تظاهر بالینی به سن بیمار در زمان عفونت به وضعیت ایمنی مرحله‌ای که بیمار در آن تشخیص داده شده بستگی دارد.

وی اضافه کرد: بیماران ممکن است احساس ناخوشی، تب خفیف، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، بی‌اشتهایی و سردرد داشته و پس از آن زردی نیز بروز کند.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت همدان تصریح کرد: در بیماران مبتلا تب و بی‌اشتهایی ممکن است بهبود داشته و کاملاً بدون زردی باشد به طوری که خیلی از افراد دارای نشانه‌های HBV در خون تاریخچه‌ای از بیمار قبلی را به وضوح بیان نمی‌کنند که متأسفانه در این گروه خطر مزمن شدن بیشتر از گروهی است که بیمار با زردی همراه است.

وی بیان کرد: در صورت سلامت سیستم ایمنی، اکثر بیماران بزرگسال خود به خود بهبود یافته اما در یک تا پنج درصد موارد ویروس پاک نمی‌شود و به سمت ناقل شدن و یا هپاتیت مزمن سیر می‌کند.

*انجمن حمایت از بیماران کبدی استان 2 هزار عضو دارد

بطحائی به اشاره به تفاوت علائم بیماری با تفاوت سن افراد گفت: با افزایش سن، تظاهر بالینی افزایش یافته در حالی که از میزان ناقل بودن کاسته می‌شود اما در دوران نوزادی آلودگی به HBV در 90 درصد از موارد منجر به عفونت مزمن خواهد شد و آن در حالی است که علایم بیماری و زردی اغلب وجود ندارد و یا خفیف است.

وی سرم، ترکیبات و اجزای خون را مؤثر در انتقال ویروس دانست و با اشاره به دو دوره پنهان و مرحله حاد بیماری (یک ماه پیش از آشکار شدن زردی) در خون، بیان کرد: دوره واگیری بیماری به طور معمول چند ماه (در حامل مزمن گاهی سال‌ها) طول می‌کشد.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت همدان تمام گروهای سنی و هر دو جنس افراد را در برابر ویروس هپاتیت حساس دانست و افزود: افراد در صورت عدم انجام واکسیناسیون و ورود ویروس به بدن به بیماری مبتلا می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: با آموزش بهداشت و افزایش سطح آگاهی عمومی مردم، عمل واکسیناسیون، تزریق واکسن و ایمونوگلوبولین هپاتیت B به نوزادانی که از مادر آلوده متولد می‌شوند، عدم استفاده از وسایل آلوده از جمله در سوراخی گوش، کاشت ابرو، تاتو و..، استفاده سرنگ و سر سوزن یک بار مصرف برای تزریقات، آزمایش خون‌های اهدایی و جلوگیری از تزریق خون‌های آلوده می‌تواند به پیشگیری از این نوع بیماری کمک کند.

باید گفت یکی از اقدامات خوب و مؤثری در خصوص بیماران کبدی و به ویژه بیماران هپاتیت تشکیل انجمن‌های مختلف در خصوص حمایت از این نوع بیماران است.

یکی از انجمن‌های حامی بیماران هپاتیت، با نام انجمن حمایت از بیماران کبدی در استان به فعالیت می‌پردازد که به گفت‌و‌گو با مدیرعامل این انجمن پرداختیم.

حسن افتخاری در گفت‌و‌گو با فارس به وضعیت بیماران کبدی پرداخت و اظهار کرد: انجمن حمایت از بیماران کبدی استان دارای  2 هزار نفر عضو شامل بیماران هپاتیت A  B و نارسایی کبدی است.

*افزایش اعضای انجمن حمایت از بیماران کبدی استان

وی با اشاره به حمایت‌های صورت گرفته از سوی این انجمن در خصوص بیماران کبدی استان، گفت: خانواده‌های بیماران کبدی عضو انجمن در صورتی که دارای دفترچه خدمات درمانی نباشند می‌توانند به کمک این انجمن از طریق بیمه سلامت مورد پوشش بیمه همگانی قرار گیرند.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کبدی همدان با بیان اینکه هزینه درمان بیماران کبدی بسیار بالا است و انجمن کمک ناچیزی را در قبال آنها دارد، گفت: از آنجا که مراحل درمان بیماران کبدی از جمله دادن آزمایش PCR برای آنها بسیار پرهزینه بوده و انجمن نمی‌تواند تمام هزینه‌های درمان را پرداخت کند این آزمایش برای برخی از آنها به صورت رایگان از طریق ارسال به تهران انجام می‌شود.

وی افزود: افراد زیر پوشش انجمن دارای وضعیت اقتصادی پایین بوده و تهیه داروها برای آنها بسیار پرهزینه است.

افتخاری با اشاره به اینکه تعداد اعضای انجمن حمایت از بیماران کبدی استان رو به افزایش بوده، بیان کرد: این انجمن عضو‌گیری جدید را دارد و باید به حمایت از این بیماران پرداخت.

وی با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور و افزایش هزینه‌ها ادامه داد: حمایت‌های مالی از سوی خیرین به این انجمن رو به کاهش است و باید در این خصوص اقدامات اساسی صورت گیرد.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کبدی همدان ضمن خواستار تشکیل مرکز درمانی هپاتیت گفت: متأسفانه بیماران کبدی به دلیل انجام برخی از آزمایش‌ها باید به استان‎های شیراز و تهران سفر کنند که اگر چنین مراکزی در استان ایجاد می‌شد هزینه‌های درمان کاهش پیدا می‌کرد.

وی با بیان اینکه می‌توان به تشکیل مرکز پیوند کبد در غرب کشور اقدام کرد، یادآور شد: باید دست‌اندرکاران این امر تلاش کنند چراکه این بیماران با توانایی مالی اندک قادر به پرداخت هزینه‌های سنگین درمان نیستند.

افتخاری با اشاره به حمایت‌های صورت گرفته در دولت جدید نسبت به بیماران خاص گفت: اخیراً با کمک‌ دولت داروها به نسبت سال‌های گذشته ارزان شده اما همچنان نیاز به حمایت بیشتر است.

وی با بیان اینکه انجمن حمایت از بیماران کبدی به عنوان بازوی بهداشت به حمایت از بیماران می پردازد، گفت: افراد متمکن و خیر، می‌توانند از طریق شماره حساب 0110102222005 انجمن خیریه حمایت از بیماران کبدی به حمایت از این نوع بیماران بپردازند.

=================

گزارش از زهره عباسی‌صالح

==================

انتهای پیام/89026/ک40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول