اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل بهزیستی استان قم:

160 هزار کودک قمی مورد غربالگری چشم قرار می‌گیرند

مدیرکل بهزیستی استان قم گفت: براساس آمار ثبت احوال 160 هزار کودک 3 تا 6 سال در استان قم وجود دارد که باید زیرپوشش غربالگری چشم قرار بگیرند.

160 هزار کودک قمی مورد غربالگری چشم قرار می‌گیرند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، رضا سلیقه ظهر امروز در مراسم افتتاح طرح ملی پیشگیری از تنبلی چشم کودکان سه تا شش سال که در مجتمع خدمات بهزیستی صبح انجام شد، اظهار کرد: سازمان بهزیستی وظایف گوناگونی را بر عهده دارد که یکی از این وظایف، پیشگیری از معلولیت است.

وی با بیان اینکه معلولیت‌ها هزینه گزافی را بر جامعه تحمیل می‌کند، تصریح کرد: هزینه فراوانی برای نگهداری معلولان توسط خانواده‌ها و جامعه باید صرف شود که اگر تامل کنیم بهتر است پیشگیری صورت بگیرد تا شاهد معلولیت در جامعه نباشیم.

مدیرکل بهزیستی استان قم با تاکید بر اینکه 50 درصد معلولیت‌ها در جامعه ژنتیکی است، گفت: بیش از 50 درصد معلولیت‌ها قابل پیشگیری است که یکی از این معلولیت‌ها، نابینایی و بیماری تنبلی چشم است.

وی با بیان اینکه کودکان از بدو تولد مورد معاینه قرار می‌گیرند، تصریح کرد: این معاینه کلی بوده و نمی‌توان به صورت قطعی جواب داد زیرا بینایی کودک تا 12 سالگی تکمیل می‌شود و بهترین زمان تشخیص بیماری چشم بین سه تا شش سال است.

سلیقه ادامه داد: اگر در دوران طلایی نسبت به تشخیص بیماری چشم کودک اقدام شود نتیجه خوب و مطلوبی را به دنبال خواهد داشت و باید خانواده‌ها بدانند بهترین زمان اقدام برای سلامتی چشم کودکان سن زیر شش سال است.

وی افزود: طرح ملی پیشگیری از تنبلی چشم حدود دو دهه است که در ایران به اجرا می‌رسد و تلاش شده تمام کودکان زیر شش سال زیر پوشش این طرح قرار بگیرند که در این راستا به مربیان مهدهای کودک، آموزش‌های لازم داده شده است.

مدیرکل بهزیستی استان قم ادامه داد: مربیان پس از شناسایی کودکانی که مشکل بینایی دارند آنان را به اپتومتریست معرفی می‌کنند و در صورتی که مشکل بینایی ایشان محرز شود به پزشک معرفی می‌شوند.

وی با بیان اینکه تمام مراحل اجرای این طرح رایگان است، گفت: فقط مبلغ هزار تومان برای معاینه چشم دریافت می‌شود و هزینه اپتومتریست و پزشک رایگان است و اگر کودکی دچار مشکل بینایی بوده و نیاز به عینک داشته باشد در صورتی که از مددجویان این مرکز باشد برای تهیه عینک مساعدت می‌شود.

سلیقه ادامه داد: بر اساس آماری که از ثبت احوال استان قم دریافت شده است در استان قم 160 هزار کودک بین سه تا شش سال وجود دارد که در 150 پایگاه مستقر در استان قم مورد معاینه قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به آمار کودکانی که سال گذشته مورد غربالگری قرار گرفتند، گفت: 78 درصد کودکان واجد شرایط سنی زیرپوشش قرار گرفتند که امیدواریم امسال 100 درصد کودکان را زیرپوشش قرار دهیم.

انتهای پیام/78005/ر40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول